annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15834501
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2395459
Et andet syn 2000662
Åndelig Føde 1586829
Jesu ord 1532710
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist ,(1 usynlig), 113 gæster og 235 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Guds Ord

Hej Tikka.

Hvis jeg forstår dig ret, så ser du ingen forskel mellem jødisk og kristen næstekærlighed.

Det har jeg svært ved at følge dig i - og det har andre da vist også.
Se f.eks. dette:
Citat:
Ordet 'næste' betyder egentlig 'den nærmeste', men hvordan blev det mere præcist opfattet i GT ? 'Næsten' er i den gammeltestamentelige tradition ens ven, slægtning eller landsmand, altså mennesker, man umiddelbart har fællesskab med. Den fremmede, som bor hos det jødiske folk, regnes dog også som ens næste (se 3 Mos 19,33-34).
og
Citat:
Samtidig er det nyt, at Jesus ved netop at tale om næstekærlighed lægger vægt på sindelaget bag en handling. At handle godt er ikke godt nok, hvis man handler ud fra andre motiver end kærlighed til næsten. Mens lovoverholdelse netop er det, Gud kræver i den jødiske tradition, er det ifølge Jesus ikke nok til at sikre frelsen. Kærligheden til Gud og kærligheden til næsten er nu det afgørende.
og
Citat:
Med hensyn til forståelsen af ordet 'næste' sker der også med Jesus noget nyt. Jesus udvider næstebegrebet radikalt, så det kommer til at gælde alle mennesker. Faktisk udvider Jesus begrebet så vidt, at han endda siger: "Elsk jeres fjender og bed for dem, som forfølger jer" (Matt 5,44)!
og
Citat:
Jesu lignelse om den barmhjertige samaritaner (Luk 10,25-37) giver et andet eksempel på, hvordan Jesus opfatter 'næsten' og næstekærligheden. Jesus fortæller her om den overfaldne og halvdøde mand, som hverken hjælpes af den jødiske præst eller levit, men først af den forbipasserende samaritaner. Den overfaldne har alt det, vi kan identificere med 'næsten', men det er ikke ham, Jesus udnævner som sådan. Jesus vender lignelsen på hovedet, så næsten bliver samaritaneren, han som hjalp. Jesus provokerer. Ved at lade samaritaneren være næsten viser Jesus, at man aldrig kan vide, om man selv får brug for hjælp. Han udvider samtidig næstebegrebet til også at omfatte mennesker - samaritaneren - med anden tro og nationalitet, mennesker som ikke regnedes som 'næste' inden for den jødiske tradition.

Det er dette i kristendommen - men ikke i jødedommen - udvidede næste-begreb, der griber mig, uanset at jeg på mange andre områder ikke ser mig selv som kristen blinker

Har jeg forstået dig ret: at du mener, der ikke er forskel på jødisk og kristen næstekærlighed?

Du nævner nu også andre emner i de to testamenter.
Jeg foreslår imidlertid, at vi først afklarer vore positioner, hvad næstekærligheden angår smiler

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Hanskrist
10/05/2024 10:26
Vigtige præciseringer
af somo
09/05/2024 14:19
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Unicef: 100.000 palæstinensere er flygt..
10/05/2024 13:07
Russiske sabotagegrupper har forsøgt at..
10/05/2024 12:22
Nyt it-system holder Sygeforsikring Danm..
10/05/2024 12:21
Storbritanniens økonomi er ikke længer..
10/05/2024 12:10
Harry og Meghan er rejst til Nigeria for..
10/05/2024 11:47
Nyheder fra Religion.dk