annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 510 gæster og 47 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 79 af 115 < 1 2 ... 77 78 79 80 81 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22768 - 21/02/2017 17:52 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Dine Bibel-citater er jo korrekte nok, men jeg undgår ikke en fornemmelse af, at de alligevel ikke er helt pålidelige - forstået på den måde, at de på mange måder for mig mere ligner menneskeværk end noget guddommeligt:
- hold mine bud -
- For kødets lyst står Ånden imod, og Ånden står kødet imod. -

Jeg blev dog glad, da jeg læste:
Citat:
Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse.
men jeg endte alligevel med at blive ked af det, for tror ikke på, at det sidste ord "selvbeherskelse" hører hjemme i dén sammenhæng.

Det får mig til at mistænke, at den oprindelige skribent ikke rigtig har forstået, hvad han selv skriver - eller at han (for en "han" er det vel) - måske af magtbegær - søger at tilegne sig magt over andre mennesker ved at moralisere hér, hvor der - efter min mening - bestemt intet behov er.

At jeg ikke er bibel-bogstav-tro, vidste du vel i forvejen? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22769 - 21/02/2017 21:06 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Hej Tikka

(Tikka:)
Citat:
Du kom jo selv med et eksempel tidligere i tråden, hvor Jesus gennem ånden vurderede, de godt nok var oprigtige i deres hykleri, men at han/hans far ikke godtog denne tilbedelse, fordi den var selvisk.


Hvad mener du med, at de var "oprigtige i deres hykleri"?

¨¨¨¨
SVAR: Du ændrede ordet ægte til oprigtig.

Thomas:
Citat:
Om "det er ægte" ... om man er oprigtig ... Ja, det er nok en af de store, kristne udfordringer. Og måske er det ikke meningen, at man skal blive for "sikker på sig selv" i denne sag - men i stedet for bevare ydmygheden.


De skriftlærte stod der garanteret af et oprigtigt/ægte hjerte, så folk blev mindet om gud, lige som præsten i kirken,

… men Jesus der mente, han havde guds ånd, sagde de var hyklere.

Saulus/Paulus troede sikkert også, han oprigtigt tjente den eneste sande gud, da han forfulgte sekten Vejen.


¨¨¨¨

Jeg oplever, at du driver polemik på begreberne selvisk/uselvisk. På den måde kan man jo fordreje hvad som helst, hvis mening naturligt fremgår ud fra sammenhængen.

Kærlig hilsen
Thomas

¨¨¨¨

Jeg har tidligere i tråden, redegjort for hvad jeg mener om ordet uselvisk kærlighed.

Jeg ved godt, hvad det betyder i daglig tale, men ordet findes ikke i min bibel.

Ikke engang bibelens gud er uselvisk.


Johannes 3:16-18: For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn.


Tænk at ofre sin søn for selv at kunne blive tilbedt.

Hvorfor gjorde han det … ofrede sin søn … Jo det gjorde han så menneskene i guds kommende rige på jord … kan tilbede ham som det var hans oprindelige hensigt.


*

I 2 Mosebog 20:1-6 læser vi:

Gud talte alle disse ord: »Jeg er Herren din Gud, som førte dig ud af Egypten, af trællehuset.
Du må ikke have andre guder end mig.
Du må ikke lave dig noget gudebillede i form af noget som helst oppe i himlen eller nede på jorden eller i vandet under jorden.
Du må ikke tilbede dem og dyrke dem, for jeg, Herren din Gud, er en lidenskabelig Gud.
Jeg straffer fædres skyld på børn, børnebørn og oldebørn af dem, der hader mig; men dem, der elsker mig og holder mine befalinger, vil jeg vise godhed i tusind slægtled.


¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22770 - 21/02/2017 22:25 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Tikka.

Dine Bibel-citater er jo korrekte nok, men jeg undgår ikke en fornemmelse af, at de alligevel ikke er helt pålidelige - forstået på den måde, at de på mange måder for mig mere ligner menneskeværk end noget guddommeligt:
- hold mine bud -
- For kødets lyst står Ånden imod, og Ånden står kødet imod. -

Jeg blev dog glad, da jeg læste:
Citat:
Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse.
men jeg endte alligevel med at blive ked af det, for tror ikke på, at det sidste ord "selvbeherskelse" hører hjemme i dén sammenhæng.

Det får mig til at mistænke, at den oprindelige skribent ikke rigtig har forstået, hvad han selv skriver - eller at han (for en "han" er det vel) - måske af magtbegær - søger at tilegne sig magt over andre mennesker ved at moralisere hér, hvor der - efter min mening - bestemt intet behov er.

At jeg ikke er bibel-bogstav-tro, vidste du vel i forvejen? blinker

M.v.h. Arne smiler


Arne: "Hvordan begriber man Helligånden?"

¨¨¨¨
Du må jo så ty til andre skrifter, der omtaler Helligånden hvor ordene for dig opleves mere guddommeligt, når ikke nu ikke bibelen rækker.

Jeg kender kun bibelen, der taler om guds hellige ånd, som Jesus ifølge skrifterne mente at ha’... (ja faktisk blev hans mor gravid ved denne ånd.)

Johannes 14:9: Den, der har set mig, har set Faderen; … "

¨¨¨¨
Tråden hedder jo Guds Ord ... tror du gud kan tale, og at bibelens åndegud har en hellig ånd han kan udsende, og fylde mennesker med som gør hans vilje?

Og hvor har du den idee fra, der findes en Helligånd, når nu du ikke er så vild med bibeltekster?

¨¨¨¨
Arne:
Citat:
forstået på den måde, at de på mange måder for mig mere ligner menneskeværk end noget guddommeligt:

Hvad du forstår ved guddommeligt kunne være sjovt at høre.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22774 - 22/02/2017 09:44 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Thomas
Uregistreret

Hej Tikka

Citat:
SVAR: Du ændrede ordet ægte til oprigtig.


Jeg har da ikke "ændret" noget. Jeg brugte bare begge ord i det citat, du bringer.

Det gør du i øvrigt også selv i det følgende.

Citat:
De skriftlærte stod der garanteret af et oprigtigt/ægte hjerte


Ikke ifølge ordet i bjergprædikenen. Da stod de der som hyklere for at blive set af mennesker - ikke for at blive hørt af Gud.

Citat:
Jeg ved godt, hvad det betyder i daglig tale, men ordet findes ikke i min bibel.


Det er godt, at du ved, hvad det betyder. For vi bruger jo vores sprog til at kommunikere. Og du vil møde mange - også teologer - som bruger en masse ord, når de taler om biblen, også selv om ordet ikke nødvendigvis findes i biblen.

Citat:
Tænk at ofre sin søn for selv at kunne blive tilbedt.


Hvis du lægger op til en karikatur-tegning af, hvad Gud og Jesus har gjort for os, så vil jeg blot sige, at jeg angreb kirken på samme måde engang. Nu ser jeg en hel del mere nuanceret på det. Men det reserverer jeg til et andet indlæg, hvis jeg bliver mødt af oprigtig interesse.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22775 - 22/02/2017 10:10 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du gentager mit spørgsmål (#22763 - 21/02/2017 11:48):
Citat:
Hvordan begriber man Helligånden?
men overser åbenbart mit umiddelbart efterfølgende svar:
Citat:
Det kan man ikke - men ind imellem er der vel chancen for at fornemme yeah

Og jeg kan da tilføje, at Helligånden efter min mening ikke er noget, man kan læse sig til - men noget man kan være heldig at opleve.
Og hvor jeg bemærkede:
Den engelske ortodoks kristne biskop Kallistos Ware skriver i den danske udgave af The Orthodox Way om Helligånden:
Citat:
Hele sigtet med det kristne liv er at blive bærer af Helligånden, at leve i Guds ånd og at indånde Guds ånd.

For mig handler religiøsitet ikke primært om at "begrave næsen i skrifter", men om at opleve blinker

Dermed mister dine efterfølgende spørgsmål: "om Gud kan tale", "hvad Helligånden er" og om "hvad der er guddommeligt" efter min mening deres valør blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 79 af 115 < 1 2 ... 77 78 79 80 81 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Mand fundet død i skurvogn i Dragør
29/04/2024 11:39
Salling Group omsatte for rekordmange mi..
29/04/2024 11:38
Kamerafælder skal undersøge grænselan..
29/04/2024 11:31
Spaniens premierminister efter tænkepau..
29/04/2024 11:22
Danmarks håndboldherrer indleder OL mod..
29/04/2024 11:18
Nyheder fra Religion.dk