annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Der er RAV i æ HAV
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 510 gæster og 40 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 77 af 115 < 1 2 ... 75 76 77 78 79 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22754 - 19/02/2017 17:08 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Ja - men så er vi jo tilbage i - som jeg skrev - at det handler om, hvordan man oplever det.

Nærmere kommer vi det jo ikke! blinker

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (19/02/2017 17:09)
Top Svar Citer
#22756 - 20/02/2017 09:55 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Thomas
Uregistreret

Hej Tikka og Arne

Arne, jeg håber, at du har set, at jeg har svaret dig d. 16. smiler

Tikka:

Citat:
Uanset om man selv mener at prise gud på den ene eller anden måde, kan man vel aldrig være helt sikker på om det er ægte, for hvornår er det ægte … og hvis målestok for hvad der er ægte skal bruges ... og kan man prise gud uselvisk?


Om "det er ægte" ... om man er oprigtig ... Ja, det er nok en af de store, kristne udfordringer. Og måske er det ikke meningen, at man skal blive for "sikker på sig selv" i denne sag - men i stedet for bevare ydmygheden.

Om uselviskheden ... jamen, hvordan kan man tilbede selvisk?

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22757 - 20/02/2017 11:34 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Tak for, at du mindede mig om at svare.
Det var "smuttet" for mig rødmer

Det er så bøn, det handler om - egentlig for os begge smiler

Det minder mig om Gustav Wieds Thummelumsen i "Livsens Ondskab", der på kirkegården om natten bad til Gud om at vinde den store gevinst i lotteriet - så han kunne købe gården tilbage blinker

Men det minder mig også om den engelske ortodoks kristne biskop Kallistos Ware, der i bogen The Orthodox Way (som også er oversat til dansk: VEJEN Ortodoks kristendom ISBN 87-988460-0-0), skriver om bøn, at den for ham har tre faser, hvor den første fokuserer på "skaberværket", den næste på hvordan ens eget liv har været - og den sidste fase: Metanoia: at få noget andet - og bedre - i sinde.
(Alt dette genfortalt efter hukommelsen)

For mig er det jo Kristus Ikonen, der inspirerer, men jeg ved jo godt, at her er det som med musikinstrumenter, at det er forskelligt, hvor der er resonans blinker

Det "slår mig", at det ser ud til, at vi ad hver sin vej nærmer os det samme - og det ka' jeg ikke la' vær' at glæde mig lidt over blinker

Jesus - Kristus - Sønnen kan man jo - i hvert fald i nogen grad - forholde sig til.
Langt sværere, synes jeg, det er, når vi kommer til Helligånden - og endnu sværere, når vi kommer til Faderen.

I Kristus Ikonerne er Helligånden oftest symboliseret ved at Kristus har en svulmende hals, mens Faderen ar symboliseret med farven guld, som omgiver Kristus.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22759 - 20/02/2017 12:51 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Det er så bøn, det handler om - egentlig for os begge


Ja, men ikke alene. Det er først, efter jeg har "sigtet" direkte på Jesus Kristus, at det hele er blevet levende for mig. Jeg har før bedt - til en abstraktion af Gud - uden nogen effekt.

Så for mig handler det om Gud Fader og Jesus Kristus - og om Guds Rige som vi bygger på med Helligåndens hjælp.

Citat:
Jesus - Kristus - Sønnen kan man jo - i hvert fald i nogen grad - forholde sig til.
Langt sværere, synes jeg, det er, når vi kommer til Helligånden - og endnu sværere, når vi kommer til Faderen.


Ja. Når jeg er blevet klogere byder jeg gerne ind lidt bedre. Men indtil videre: For mig er Helligånden den ånd, som virker i mig og gennem mig, når jeg i tro på Jesus Kristus beder til Gud Faderen.

Selv, det har jeg erkendt, er jeg absolut intet.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22760 - 20/02/2017 12:56 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne


Citat:
Det er så bøn, det handler om - egentlig for os begge


Ja, men ikke alene. Det er først, efter jeg har "sigtet" direkte på Jesus Kristus, at det hele er blevet levende for mig. Jeg har før bedt - til en abstraktion af Gud - uden nogen effekt.

Så for mig handler det om Gud Fader og Jesus Kristus - og om Guds Rige som vi bygger på med Helligåndens hjælp. Gud har i den forstand sendt Jesus Kristus for at indvie Sit Rige. For Han vil redde skabelsen, som han finder god. Og det vil han gøre med os mennesker som repræsentanter for ham - et kongeligt præsteskab på Jorden.

Ved Jesu offer kan vi, som tager Jesus som autoritet og Herre i vores liv, modtage Den Hellige Ånd, som vil forny os og - gennem os - forny skabelsen ... indtil Jesus kommer igen, og Gud fuldender fornyelsen af alting.

Citat:
Jesus - Kristus - Sønnen kan man jo - i hvert fald i nogen grad - forholde sig til.
Langt sværere, synes jeg, det er, når vi kommer til Helligånden - og endnu sværere, når vi kommer til Faderen.


Ja. Når jeg er blevet klogere byder jeg gerne ind lidt bedre. Men indtil videre: For mig er Helligånden den ånd, som virker i mig og gennem mig, når jeg i tro på Jesus Kristus beder til Ham eller/og til Gud Faderen.

Selv (det har jeg erkendt) er jeg absolut intet.

Citat:
I Kristus Ikonerne er Helligånden oftest symboliseret ved at Kristus har en svulmende hals, mens Faderen ar symboliseret med farven guld, som omgiver Kristus.


Mon den svulmende hals svulmer af Ordet, som stiger op gennem den?

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 77 af 115 < 1 2 ... 75 76 77 78 79 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Skotlands regeringschef træder tilbage
29/04/2024 13:21
Andreas Mogensen er tilbage på dansk jo..
29/04/2024 12:39
Færdselsuheld spærrer spor og skaber k..
29/04/2024 12:39
Mand fundet død i skurvogn i Dragør
29/04/2024 11:39
Salling Group omsatte for rekordmange mi..
29/04/2024 11:38
Nyheder fra Religion.dk