annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15691955
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382570
Et andet syn 1992127
Åndelig Føde 1526430
Jesu ord 1523759
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
4 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen, ABC, somo 583 gæster og 370 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 72 af 115 < 1 2 ... 70 71 72 73 74 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22676 - 05/02/2017 10:34 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7207
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Du foreslår, at det er magtsyge, der er årsagen til misbrug af religion.
Det kan jeg godt være enig med dig i, men det efterlader jo spørgsmålet, hvorfor religionen ikke er så klar og tydelig, at magtmisbrug ikke kan udvikles.
Det burde vel være muligt.

Her er sufismens store tolerance vel netop et eksempel.
Den bliver da vist ikke nem at misbruge blinker

Jeg har godt set, at du hævder, at sufismen "ikke har nogen tro" og citerer derfor:
Citat:
En sufi er én, som anerkender at alle de autentiske religiøse traditioner indeholder et element af sandhed. Menneskehedens forskellige spirituelle lærere holdes derfor i stor respekt af dem, der lever ud fra denne tro. Hazrat Inayat Khan så sufien som en person, som påskønner de smukke forskelligartede ceremonier i de forskellige retninger, mens han/hun samtidig erkender en underliggende enhed. Sufiens måde at leve på er uophørligt at søge at genkende det guddommelige, som er i alle mennesker, og livets iboende hellige enhed.

The Sufi Order International bygger først og fremmest på budskabet om åndelig frigørelse, som nås gennem meditation og i en forståelse af den enhed, der forbinder hele skabelsen i kærlighed, harmoni og skønhed.

Uden på nogen måde at ville missionere for sufisme, så synes jeg, at der her er noget, som kunne være et godt supplement til kristendom.
Om ikke for andet, så i det mindste for at forebygge religionskrige.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22677 - 05/02/2017 12:07 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Du foreslår, at det er magtsyge, der er årsagen til misbrug af religion.


Jeg formulerede det i hvert fald som et spørgsmål. Overvejet det nøjere har jeg ikke.

Citat:
men det efterlader jo spørgsmålet, hvorfor religionen ikke er så klar og tydelig, at magtmisbrug ikke kan udvikles.


Igen må jeg minde om, at det er skriften - Det Nye Testamente især - jeg er interesseret i. Religionen som sådan har jo fået forskellige udtryk her og dér.

Skriften er krystalklar. Der er ikke plads til vold. Kun den vold der begås mod de kristne selv - for de bliver bedt om at vende den anden kind til!

Citat:
Jeg har godt set, at du hævder, at sufismen "ikke har nogen tro" og citerer derfor


Jamen, jeg skrev jo, som jeg skrev, fordi du bragte et citat, som jeg gentog, nemlig (og nu fremhæver jeg):

Citat:
Til spørgsmålet: ”Er du kristen?” ”Er du muslim?” ”Er du jøde?” – vil sufiernes svar være ja snarere end nej, fordi sufierne ikke er i modsætningsforhold til nogen religion, men sympatiserer med dem alle. I virkeligheden kan sufisme ikke kaldes en religion, for den foreskriver hverken tro eller idéer for nogen, fordi den tager for givet, at sjælen hos hver enkelt individ har sine egne idéer, der passer bedst til dén, og en tro, der skifter med den enkeltes udviklingstrin.


Du bringer nu et citat, hvor jeg tager følgende udpluk:

Citat:
En sufi er én, som anerkender at alle de autentiske religiøse traditioner indeholder et element af sandhed.


Og du tilføjer dine egne ord:

Citat:
Uden på nogen måde at ville missionere for sufisme, så synes jeg, at der her er noget, som kunne være et godt supplement til kristendom.
Om ikke for andet, så i det mindste for at forebygge religionskrige.


Jeg mener ikke, at et supplement til kristendommen kan bestå i "anerkendelsen af", at den "indeholder et element af sandhed". For mig bringer og er Faderen, Sønnen og Helligånden den fulde sandhed. Eller for at sige det med en parafrase: Jesus Kristus er sandheden og vejen og livet.

Supplementer "udvander" blot.

Dette er mit syn på tingene efter at være kommet til tro smiler

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22678 - 05/02/2017 12:16 Re: Guds Ord [Re: RoseMarie]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7207
Sted: Sydsjælland
Tak RoseMarie for at du skrev "Top" under din yeah
Men det var måske ikke dig? engel
M.v.h. Arne blinker
Top Svar Citer
#22679 - 05/02/2017 18:32 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7207
Sted: Sydsjælland
Her Thomas.

Når jeg læser dit sidste indlæg, og ser dine ord:
Citat:
For mig bringer og er Faderen, Sønnen og Helligånden den fulde sandhed.
og
Citat:
Jesus Kristus er sandheden og vejen og livet.
så står det jo krystalklart, at du har fuld tillid til og tro på kristendommen i den form, som du bekender dig til - og dét efter at du med Aldous Huxley's "Den evige Filosofi" m.m. har været endog meget langt omkring i det religiøse univers.
Så en naiv kristen gudstro kan det jo ikke være, du har.

Det er imponerende, synes jeg, og selv om du flere gange har forsøgt at fortælle, hvordan dét er gået til, så står det stadig meget uklart for mig - og, vil jeg tro, også for mange andre, der ser Trosfrihed.dk.

Det er nok heller ikke nemt at udtrykke så klart, så at vi andre kan fatte det, vil jeg gætte, men hvis du kunne, ville det nok være særdeles inspirerende for mange af os, der læser, hvad du skriver.

Hvordan sker dét at blive "omvendt" eller "troende" - dét som mange ateister (og nihilister) håner?

(Det eneste, jeg kender til her, er egentlig ikke ret meget mit møde med det skrevne, men især mit møde med den ortodokse kristendoms byzantinske ikoner, hvor nogle af dem bringer de kristne budskaber i former, farver og symboler på en måde, der griber mig meget stærkt, direkte og udenom intellektet, men som ikke - som jeg oplever dem - hævder fuldkommenhed eller udelukker andet religiøst.)

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22693 - 09/02/2017 10:10 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Efter vores sidste udveksling gik jeg hjem og læste videre i C. S. Lewis' "Mere Christianity". En klassiker.

Her læste jeg, at han faktisk går ind for, at en kristen dommer og en kristen soldat godt må slå ihjel! Så længe de ikke nyder det. Så længe de ikke hader.

Dette fik mig jo straks til at tænke. For vi to havde jo netop talt om dette.

Jeg forstår godt Lewis på et punkt. Han siger, at "ridderen" jo forsvarer en god sag. Og man kan forestille sig, at to riddere kan forhindre ti børn og deres mødre i at blive nedslagtet af fire landevejsslyngler. Bør de så ikke gøre det?

Under alle omstændigheder er sagen måske så ikke så krystalklar, som jeg påstod!

Kærligheden - den uselviske kærlighed - mener jeg nu nok træder krystalklart frem. Men ubefæstede sjæle - bevares! - de skal nok fordreje det ... og ja, så har vi religionskrigene, som du også var inde på.

Citat:
Så en naiv kristen gudstro kan det jo ikke være, du har.

Det er imponerende, synes jeg, og selv om du flere gange har forsøgt at fortælle, hvordan dét er gået til, så står det stadig meget uklart for mig - og, vil jeg tro, også for mange andre, der ser Trosfrihed.dk.

Det er nok heller ikke nemt at udtrykke så klart, så at vi andre kan fatte det, vil jeg gætte, men hvis du kunne, ville det nok være særdeles inspirerende for mange af os, der læser, hvad du skriver.

Hvordan sker dét at blive "omvendt" eller "troende" - dét som mange ateister (og nihilister) håner?


For mig skete det ved, at flere brikker faldt på plads.

1) Denne første brik har været på plads, lige siden jeg læste bjergprædikenen første gang. Jesus Kristus giver det fuldkomne udtryk for den uselviske kærlighed.

2) Denne anden brik kom først meget senere. Ikke kun Jesu Kristi ord, men også hans liv er et udtryk for den uselviske kærlighed. Han er den eneste - mig bekendt - der har givet sit liv for det, han satte i gang.

3) Denne tredje brik kom endnu senere. Hele biblen udtrykker et verdensbillede, som giver den uselviske kærlighed et meningsfuldt fundament at stå på.

4) Denne fjerde brik er lidt speciel. Den består i, at det er muligt - rationelt! - at tro på Jesu Kristi eksistens og opstandelse samt Det Nye Testamentes pålidelighed. Denne brik afbøder altså det angreb, som ateisterne gerne sætter ind. Dette gør det - for mange velsagtens - meget lettere at acceptere brik et, to og tre.

Som du kan se, så er det den uselviske kærlighed, der er det gennemgående tema for mig. Det er den uselviske kærlighed, der overbeviser mig. Det, der fik omvendt mig, er, at jeg nu ser den uselviske kærlighed som langt mere omfattende i kristendommen, end jeg hidtil har set. Før tilskrev jeg det blot Jesu ord - og jeg søgte i andre religiøse skrifter for at finde det samme. Nu ser jeg det i hele kristendommen ... og jeg har ikke fundet det tilsvarende i andre religioner.

Vil du spørge ind til en af brikkerne?
Så bliver det nok lettere for mig at uddybe.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 72 af 115 < 1 2 ... 70 71 72 73 74 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 22:54
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af ABC
25/04/2024 22:30
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ekstremt vejr skyld i dårligste vinprod..
25/04/2024 22:14
Zelenskyj retter direkte tak til Danmark
25/04/2024 21:10
Norsk politi afslutter efterforskning i ..
25/04/2024 20:35
Dansk forskning viser sammenhæng mellem..
25/04/2024 20:17
Putin planlægger besøg i Kina
25/04/2024 18:46
Nyheder fra Religion.dk