1
registreret Arne Thomsen
680
gæster og
191
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#23055 - 15/04/2017 01:37
Re: Poetisk fryd..
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
Man ka’ helt forsvinde i Villy Sørensen dagbøger, og alligevel finde sig selv, altså noget andet end den forsvindende glæde, da en stille glæde derimod rejser sig, som under trylleriet i Sære Historier, og skyldig er den begavede pen, som begynder med de gamle ord:
Men alligevel … de tanker, der sky- der op i os, skal vi tage frem til under- søgelse og ikke sorgløst lade dem flyve igennem vort hoved, hvis vi da har den mindste interesse for vort eget bedste.
- Platon: Charmides 173a.
11. januar 1953.
Alt er snehvidt på bjerget hvis labyrint altid fører mig lidt nærmere mig selv. Men når jeg står på toppen, kunne jeg dog kun glædes over min egen gråd.
To buske var for tynde til at bære sneen. Mine øjne fyndes af svidende sorte grene. Derinde sad tre blåmej- ser – blåmejsen var altid min yndlingsfugl ti den bærer himlen på sit hoved.
De fløj fortroligt fra gren til gren. Mine ører måtte le ad deres vingers lyd – disse bløde barnlige spræl hvis kraft er større end kroppens.
Alt blev gyldent for mine øjne, og på vingernes lyd lærte jeg at kende de tre fugle fra hinanden. Da huskede jeg at jeg i nat i drømme fyldte tre tomme konservesdåser med visdom.
- Villy Sørensen. Dagbøger 1949-53.
mvh Simon
|
|
Svar
|
|
|
#23071 - 17/04/2017 09:17
Re: Poetisk fryd..
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
Morn' RM.. Ja der er forår i luften - en ven har det sågar i maven, men da bestemmelsen indtil videre er tophemmelig, nøjes vi her med at se det i hans øjne - og i træerne, der ivrige klær sig på til solpjask i fuglesang. Thøger Larsens var vist også noget af en forårsforelsket sangfugl..;) Her lidt til øjne og ører, Vagn Lundbye & Det nordiske testamente: https://www.youtube.com/watch?v=Havq-FbcSIcGrønagtige hilsner Simon P.s.: er du ved at bygge rede, eller ka' de grønne øjne ikke finde mellemrumstasten? ;)
Redigeret af Simon (17/04/2017 09:17)
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|