annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 32 af 57 < 1 2 ... 30 31 32 33 34 ... 56 57 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22635 - 28/01/2017 23:03 Re: Velduft fra Hans ordsprog [Re: Simon]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Treram, rart at høre fra dig igen, tror jeg er løbet over dig i en anden sammenhæng på facebook, vi to er vist begge venner med Anne (var det ALH)

lige i den sammenhæng hvor er det et par kønne drengebørn hun har fået,

Og til dig Simon har jeg som Arne en kommentar til hvad du skriver her:

Citat:
Det minder såmænd i det store hele om lægprædikantens overtro, eller hønsemands, der er ingen større forskel at finde noget sted, nåja, guden ka' måske bebævnes forskelligt eller slet og ret være unævnelig, men ærefrygten er præcis den samme, og hovedet er fyldt til randen med den slags -


Nej det gør ikke Simon, det minder ikke om det samme, det og dem du blander sammen er så forskellige som mennesker og fænomener kan være

For dig der ikke kan skelne gør det (og jeg mener ej heller du skal bruge tid på at skelne men så skulle du måske også lære at holde din mund om ting du dybest set ikke orker at være beskæftiget med, for resultatet bliver at du siger nøjagtig det samme snak på tiende år og det giver ligesom ingen mening for os andre og jeg tror ej heller for dig selv det er tilfredsstillende)

Engang følte jeg mig ramt af hvad du skrev, men det gør jeg ikke mere, der skal mere indsats og seriøsitet til fra din side hvis du skal have mig op af stolen og til tastaturet.

Jeg kan godt hjælpe dig på vej, JV - erne, somo og Tikka's ide om kristendom ligner hinandens og der er tale om et mindset der er okkuperet af religiøs tekst konkordantisk tænkning og overtro.

Arne vil jeg ikke redegøre for hvor står, det gør han selv udmærket

Med hensyn til mig selv der er opdraget uden tro overhovedet og meget sent i livet fandt frem til interesse for Paulus og eksistentialistisk kristendom er der overhovedet ikke tale om et tekst religiøst konkordantisk mindset, ja ikke engang et særligt religiøst mindset er der tale om

Som jeg husker Zizek siger i et af sine foredrag, så er kristendommen mere ateistisk og fri metafysik talt end fx Dawkins tænkning der er farvet konstant af en determinisme vi mennesker skulle være underdrejet, som fx ville være utænkeligt i kristendommen at mennesket skulle være så indlejret og underkastet en så dominerende determinisme

Når videnskab bliver til filosofi = religion så går det galt og man er selv som ateist blevet offer for de samme kræfter de fundamentalistiske religiøse er fanget ind af, at alt er systemtænkning der beslaglægger hele ens mindset og Outlook. Tydeligt at Dawkins ikke er fortrolig med eksistentialismen.

Det bedste ved religion i dag er at man ikke nødvendigvis kan putte folk i kasser og da slet ikke den samme kasse som du vil med vold og magt have os allesammen ned i fordi du ikke orker at tage stilling til noget som helst af det stof, religion som fænomen, hvor du er stået af for mange år siden

helt fin du har valgt dette

Men det giver så på den anden side ingen mening at du giver den som religionskritiker, når det religiøse og spirituelle er fænomener du aldrig har beskæftiget dig med, og hvor du blot som Dawkins har overtaget en kritik der er mere end 100 år gammel og ikke holder indenfor seriøs religions videnskabelig forskning i dag

Religions forståelsen og religionskritikken er kommet meget videre

Du har det ligesom DF, muslimer er noget rigtig træls noget/nogen at få ind i landet og det bedste ville være at de ikke var der. For dig er det bare alle religiøse mennesker du gerne så der ikke var flere af, for du bryder dig ikke om dem og i den sammenhæng du vogter nidkær over trosfrihed som om du er bange for at din version af tingene ikke er alt dominerende her på stedet (så der er opstået sådan en lille menighed omkring dig, og nu skal du lige sikre dig at Treram stadig siger ja og amen til dine trosbekendelser)

Jeg synes du skulle slappe af, nedlægge din menighed og lade folk selv tænke og ytre sig frit, som det også ville klæde dig at du begyndte at tænke selvstændigt frem for at føre en kamp

Der er nemlig ingen kamp længere

Slip dig selv, og dem du har givet mundkurv på, fri

Det ville være så befriende

Hvad er du bange for gamle dreng???

Nogle ganske få ateister på facebook, fx over hos Brinkmann eller hos andre, har den samme angst, men heldigvis har jeg mødt flere ateister derover der ikke har denne angst

Som om ateisterne rykker sig, der er begyndt at ske noget og disse endelig indbyrdes er blevet uenige, ihvertfald gider mange af dem ikke den fordømmende dogmatiske ateisme mere (den gamle skole du tilhører Simon), der afviser totalt religion og spiritualitet

og at ateisterne rykker sig nu skyldes rent faktisk en naturvidenskabelig interesse i religion og den bagvedliggende eksistentielle spiritualitet, der intet har at gøre med at gå rundt og tro noget, ud fra fx overlevering, fra fx religiøse skrifter

Ha det godt Simon du slemme dreng smiler

De bedste hilsner Hans-Kristian

PS:

Jeg er blevet lidt optaget på facebook, med to ting, mit eget skriveri der flyder godt og så har Marie Krarup og Iben Tranholm gjort et så skræmmende indtryk på mig at jeg har valgt at blive facebook venner = følger af dem og deres skriverier og deres supporters bakken dem op, så jeg har lagt mig ud med disse mennesker. Og det undrer mig lidt at jeg endnu ikke er blevet blokeret og udelukket, men jeg har stukket hovedet i en hvepserede og jeg tænker fra tid til anden at det jeg har prøvet med dig Simon og Bjørn på en eller anden måde nu kommer mig til nytte. Nemlig dette at tage det fuldstændig roligt når nogen forsøger at intimidere en efter alle kunstens regler
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#22638 - 29/01/2017 20:48 Re: Velduft fra Hans ordsprog [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Ohøj hr. lægprædikant..

Der er stadigvæk intet ufatteligt eller mystisk ved din ærefrygt eller verden omkring dig - som forklaret i tidligere tråde, befinder mystikken m.m. sig netop i selve historierne du gennem opdragelsesmønstre har lært at tilbede som hellige - end ikke 85 årige nisser med en tankebagage de ikke selv forstår at afkode, er der noget mystisk ved; de er i sig selv historien om de gamle kirkefædres succeshistorie...du er bare blevet en vandrehistorie hr. lægprædikant, og det var jo sådan set meningen med at sætte historierne i omløb, de sku sprede sig...;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (29/01/2017 20:50)
Top Svar Citer
#22640 - 29/01/2017 22:02 Re: Velduft fra Hans ordsprog [Re: Hanskrist]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej hønsemand..

"det undrer mig lidt at jeg endnu ikke er blevet blokeret og udelukket, men jeg har stukket hovedet i en hvepserede og jeg tænker fra tid til anden at det jeg har prøvet med dig Simon og Bjørn på en eller anden måde nu kommer mig til nytte. Nemlig dette at tage det fuldstændig roligt når nogen forsøger at intimidere en efter alle kunstens regler."

- Kender ikke så meget til fb, men hvis de udelukker dig fordi du udtrykker meninger om historier i fælles nyder en tro omkring, da er det måske ikke værd at bruge 5 min. på det sted. Men da det nu engang er sjovere at stikke fra sig end stikke af, sku' du måske alligevel bare spidse blymanden - god fornøjelse ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#22641 - 30/01/2017 00:30 Re: Velduft fra Hans ordsprog [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Simon.

Du skriver:
Citat:
Der er stadigvæk intet ufatteligt eller mystisk ved din ærefrygt eller verden omkring dig -
Ser man dét!
Du Simon hævder - ene af alle - at du forstår, hvordan det kan være, at verden eksisterer blinker

Men det er jo ikke sandt!
Du forstår jo ikke en pind mere end alle vi andre - den samlede naturvidenskab medregnet.

For du kan heller ikke komme længere tilbage end til kort efter "Big Bang".

Hvad der "bangede", aner du intet om - og hvorfor noget totalt ukendt "bangede", aner du - og alle andre - om muligt endnu mindre om!

Alligevel fører du dig frem med påstanden, at det hverken er ufatteligt eller mystisk blinker

Underligt at du ikke tør se sandheden i øjnene blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22642 - 30/01/2017 10:13 Re: Velduft fra Hans ordsprog [Re: Simon]
Anonym
Uregistreret

.

"Ser man dét!"

Ja, man tror snart ikke sine egne øjne!

"Du Simon hævder - ene af alle - at du forstår, hvordan det kan være, at verden eksisterer"

Stråmændene flyver rundt på forumet - denne er en af de helt store Selvbyggede - fra stråmandsbyggeren himself ...

[img:center]http://replygif.net/1304[/img]
.
Top Svar Citer
annonce
Side 32 af 57 < 1 2 ... 30 31 32 33 34 ... 56 57 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk