annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 68 af 115 < 1 2 ... 66 67 68 69 70 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22617 - 23/01/2017 12:35 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Jeg forstår, at dét du kalder "Kristi Efterfølgelse" må være et skrift, siden du citerer fra det.
Hvor finder man dette skrift, det er da vist ikke fra Bibelen?


Jeg har købt det i bogform. Ellers findes det i forskellige oversættelser både på dansk og engelsk.

Kristi efterfølgelse.
The imitation of Christ.

Jeg læser, at det skulle være den næst mest solgte bog efter biblen. Først var det antaget, at Thomas a Kempis skulle have skrevet det. Men nej, læser jeg et andet sted, han har blot oversat skriftet fra en anonym kilde.

Det er hengivenhedslitteratur.
Devotional book.

Det er faktisk lige før, at jeg tror, at jeg tidligere har givet dig et link på ccel.org

Citat:
Du svarede ikke på spørgsmålene om "dit" universitets forhold til baptismen - og det ville da være godt, synes jeg, om du ville fortælle os, om du er blevet baptist.


Nej, jeg ved ikke, hvad jeg er for en slags kristen.
Jeg vil mene, at jeg er en kristen, der lægger meget vægt på den kærlighed, som mennesket skal dyrke over for medmennesket - og hvis jeg har hørt rigtigt, så lægger baptisterne vist også vægt på dette. Men jeg har ikke undersøgt det nærmere.

Hvad tror du på?

engel

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22618 - 23/01/2017 14:29 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

~~~

Imiter Kristus

http://www.degamlestier.dk/artikler/gamle_tekster/Kristi_efterfoelgelse.php

Gamle tekster

Kristi efterfølgelse

Thomas á Kempis

I. NYTTIGE ANVISNINGER TIL ET KRISTELIGT LIV

http://www.degamlestier.dk/artikler/gamle_tekster/Kristi_efterfoelgelse/01-02-kap02.php

Kap. 2. Om Ydmyghed.

1. Ethvert Menneske er af Naturen videbegærligt, men hvad nytter Viden uden Gudsfrygt? ...

[...]


Thomas à Kempis

Tysk romerskkatolsk munk fra middelalderen

[...]

OBS.

... Der har været megen strid om, hvorvidt Thomas virkelig er forfatter til den, men nyere undersøgelser er faldet ud til hans gunst.

Unøjagtig! Juryen er stadig ude!

[...]


Thomas à Kempis

Kristi efterfølgelse


http://www.litteratursiden.dk/debat/kristi-efterfoelgelse-thomas-a-kempis

Kristi Efterfølgelse, Thomas à Kempis

[...]

Thomas à Kempis, som antages at være forfatteren, var en Augustinermunk, født i starten af 1.400-tallet.

[...]

... bogen kører meget rundt i det samme, men den er alligevel absolut værd at læse, da den er en rigtig god inspiration til ens Kristenliv. Dog skal man som Protestant være opmærksom på at den er skrevet af en Katolsk munk, hvorfor man må tage afstand fra de deciderede Katolske betragtninger, samt de betragtninger som specifikt gælder munke.

[...]

~~~
Top Svar Citer
#22620 - 23/01/2017 16:13 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Thomas
Uregistreret

Kære anonyme

Har du overvejet at deltage her på Trosfrihed - sådan lidt fast og eventuelt med navn. Jeg savner nogle at diskutere kristendommen med.

Arne er super god. Kristen er han mig bekendt ikke. Men beleven og en visdom der er blomstret fra nogle årtier. Høflig og nysgerrig.

Jeg er nok ikke protestantisk anlagt, da jeg mener, at "faith vs. work" er vredet noget ud af proportioner af Luther. Men måske tager jeg fejl. Kunne være interessant at diskutere :-)

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22623 - 24/01/2017 14:33 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Tak for dit svar angående "Kristi Efterfølgelse", og for svar angående "hvad slags kristen du er".

Du stiller mig så spørgsmålet:
Citat:
Hvad tror du på?
Det vil jeg gerne svare dig på - så ærligt og så klart, som jeg kan.
Men det er ikke helt nemt.
Til en begyndelse kan jeg sige, at jeg er positivt indstillet overfor - og inspireret af - samtlige de religioner, jeg kender lidt til.
Det gælder helt fra den mindst 40.000 år gamle shamanisme og dens åndeverden, som jo fortsat lever i dag, og det gælder de tre abrahamitiske religioner: jødedom, kristendom og islam.

Her er det især myterne om Moses, den ortodokse kristendoms theosis og dens evne til at inspirere til det guddommelige kærlige vha. ikoner samt islams sufisme:
Citat:
En sufi er én, som anerkender at alle de autentiske religiøse traditioner indeholder et element af sandhed. Menneskehedens forskellige spirituelle lærere holdes derfor i stor respekt af dem, der lever ud fra denne tro. Hazrat Inayat Khan så sufien som en person, som påskønner de smukke forskelligartede ceremonier i de forskellige retninger, mens han/hun samtidig erkender en underliggende enhed. Sufiens måde at leve på er uophørligt at søge at genkende det guddommelige, som er i alle mennesker, og livets iboende hellige enhed.
der griber mig.

Og så her jeg endnu ikke fået nævnt hinduismen og dens rigdom af skønne religiøse idéer samt M.K. Gandhi's hinduistiske forholden sig til, hvad der for ham er det allerstørste: Sandheden.

Endelig trænger buddhismen måske længere ind i vi menneskers bevidsthed med sin lære om jeg'ets illusion og Nirvana.

Ingen - bestemt ingen - at disse mange religiøse inspirationer vil jeg udholde at undvære

Og så er der jo alle de religioner, jeg ikke ved noget om.

Desværre har de fleste - om ikke alle - de mange religioner en forfærdende bagside: Religiøs magtudøvelse.

De fleste kristne - baptisterne undtaget - tvangsdøber eres børn.
Det overlever de jo nok blinker men den enkeltes overbevisning om at have fundet "den rette tro" har i tidens løb - og har fortsat - forfærdende konsekvenser for alle andre: Tortur, heksebrænding, væbnede korstog - og meget andet i mindre voldsomt format.

Det er derfor jeg frydes over alle religiøse idéer - og græmmes over, hvor forfærdeligt de så ofte bliver misbrugt.

Er jeg så "troende" eller "ikke troende"?
Det ved jeg ikke, men jeg har en intuitiv fornemmelse, der siger mig, at hvad vi mennesker kalder Gud, det er noget, der er alt for usselt i forhold til sandheden - som vi mennesker ikke kan kende.

Jeg kan nok ikke for nuværende forklare mig nærmere, men spørgsmål og kommentarer er selvfølgelig velkomne.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22624 - 24/01/2017 16:18 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:

Jeg fik sluttet lidt for hurtigt, for jeg vil gerne tilføje, at summen af alle de mange religiøse idéer for mig munder ud i den oplevelse, at tilværelsen - verdens væren - så meget og så lidt vi mennesker kan opfatte - for mig er et vidunderligt mirakel, som jeg synes meget smukt er udtrykt af sufien Jalal al-Din Rumi (1207-1273) i dette korte digt (som jeg før har citeret):
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel.
Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 68 af 115 < 1 2 ... 66 67 68 69 70 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nyheder fra Religion.dk