1
registreret Arne Thomsen
22
gæster og
191
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#20029 - 10/12/2015 13:27
Re: Mellemrummet
[Re: Simon]
|
bor her
|
Registeret: 02/05/2009
|
|
Hej i dagligdagen Simon :))
Jeg forstår godt din flyvetur med Seamus Heaney ... jeg stiger på og ta'r med! ... og så lander vi lige så smukt og fint ned midt i dagligdagen, deler et æble og snupper en kop kaffe eller to, inden vi flyver ud over havet igen :))))
Hanstholm
Drømmene opstod ude på havet båret af bølgerne søgte de mod kysten nogle knustes i brændingen mens andre tog land og materialiserede sig i huse i moler i kajer i produktionsbygninger og i gader og nye veje og mennesker bosatte sig i de nu jordfaste visioner.
Og ude på havet fødes til stadighed nye drømme som søger de bølgetoppe der kan føre dem ind til det sted på det yderste land hvor de mennesker bor som netop vil trives i samvær med drømme.
*
Morgenens hjerte
Der er en lyd—og det er nok den der har vækket mig— der er en lyd af hastige hivende åndedrag som ikke er vores egne, og det er morgen nu, og jeg ser —og det er første gang denne morgen at mine øjne ser andet end drømme— jeg ser sollyset blive siet gennem gardinets tætte vævning, og stadig hører jeg disse hastige hivende åndedrag som trænger ind i huset sammen med lyspartiklerne, og endnu inden jeg har besluttet det, er jeg henne ved vinduet, og jeg trækker gardinet fra, og den bliver kraftigere lyden, og nu ser jeg den også en sort bølgende linje over det sydlige himmelrum som solen endnu kan belyse skråt nedefra, og bølgen strækker sig næsten fra den østlige og næsten til den vestlige horisont. Jeg siger bagud: “Det er tusinder af knortegæs på træk mod nord.” og jeg siger også: “som en opstigende guirlande,” men det passer ikke helt, må jeg indrømme da vi er blevet to derhenne ved vinduet, der er for megen bevægelse på tværs, for mange bevægelige højder og flygtige dybder i tegningen deroppe. Og pludselig ser jeg det: Det er jo et langstrakt og venligt afrundet kardiogram, der har hævet sig over horisonten, og basker sig hen over den store blålige skærm deroppe. Vi kan godt tage hinanden i hånden nu. “Se,” siger jeg, “se endnu en dag er der et hjerte derude, der slår som det skal.”
*
Dagligdag
Jeg tror når jeg f.eks. på onsdag kører ud til planteskolen og køber det æbletræ, der skal vokse et solrigt sted dér syd for vores hus, så vil verden endnu en gang blive ny,
og jeg håber at et vindpust en efterårsdag lister omkring hushjørnet og løsner det store røde æble der hænger alene på den kvist der rækker helt op i himlen. Så vil jeg gribe det med to af mine ivrige hænder
og jeg vil række dig æblet sammen med min svejtsiske lommekniv. Æblet vil dufte af evighed og vokse sig ind i dine øjne. Så vil du dele det og give hver af os den andens halvdel.
Knud Sørensen, "Dagligdagen" 2001
Decemberhemmelige kalenderhilsner RoseMarie
Redigeret af RoseMarie (10/12/2015 13:29)
|
|
Svar
|
|
|
#20031 - 10/12/2015 19:43
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
Her et par extra, til det andet ben – ligevægt må der være, så øjnene ikke halter: ’Had I not been awake’
Had I not been awake I would have missed it, A wind that rose and whirled until the roof Pattered with quick leaves off the sycamore
And got me up, the hole of me a-patter, Alive and ticking like an electric fence: Had I not been awake I would have missed it,
It came and went so unexpectedly And almost it seemed dangerously, Returning like an animal to the house,
A courier blast that there and then Lapsed ordinary, But not ever After. And not now.
*
Human Chain for Terence Brown
Seeing the bags af meal passed hand to hand In close-up by the aids workers, and soldiers Firing over the mob, I was braced again
With a grip of two sack corners, Two packed wads of grain I’d worked to lugs To give me purchase, ready for the heave –
The eye-to-eye, one-two, one-two upswing On to the trailer, then to stoop and drag and drain Of the next lift. Nothing surpassed
That quick unburdening, backbreak’s truest payback, A letting go which will not come again. Or it will, once. And for all.
- Seamus Heaney.
mvh Simon
|
|
Svar
|
|
|
#20033 - 11/12/2015 10:26
[Re: Simon]
|
bor her
|
Registeret: 02/05/2009
|
|
Hej Simon Heaney er jo næsten som honning i juletidens honninghjerter. Én bid ... to bidder ... tre og HAPS! :))))))))))))))))) Peter Laugesen i honninghjertetiden, her også med en af de mundrette bidder med knas og knus og sus i. Juleknas og juleknus og knaldvarme julehjerter, ja hvad mere ka' man ønske sig? ;)) efter coltranes my favorite things ligger vejen åben du er blandt fugle og stjerner og dem du nu møder er derfra dunkende knaldvarme hjerter små i rummets gigantiske sus
"Vejrudsigter" 2007Og så er der endda musik i lyrikken ... og sang :)) https://www.youtube.com/watch?v=sM6OLQujVfAhttps://www.youtube.com/watch?v=0IagRZBvLtwJulehjerteligste hilsner RoseMarie
Redigeret af RoseMarie (11/12/2015 10:32)
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|