annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15712418
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384326
Et andet syn 1993571
Åndelig Føde 1531366
Jesu ord 1525947
Galleri
Den store synagoge i Krakow.
Hvem er online?
2 registrerede somo, Arne Thomsen 467 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Guds Ord

Hej Tikka.

#22795 - 25/02/2017 23:33 skrev du i denne tråd:
Citat:
Jeg tror ikke på hjertets renhed ... og idealet er, som jeg ser det selvisk, da selve det at begære et rent hjerte og arbejde på det er selvisk, men jeg syntes, det er fint man forsøger at opdrage sig selv så man er/bliver til gavn og glæde for sig selv og sine medmennesker.
Nu skriver du:
Citat:
Da jeg forstår, det er munke, der har tid til denne form for meditation og selvcentrerede liv, der ønsker at opnå denne tilstand … "hjertets renhed"(Niavarna (?)) … er der jo ikke tale om et normalt liv blandt andre mennesker, hvor de spejler sig selv i medmennesket.
Men Siddhartha Gautama, den første Buddha, virkede jo resten af sit liv fra han var blevet "oplyst" under et træ i Bodhgaya i Indien i uselvisk kærlighed til alle mennesker - og andre har efterfulgt ham, som beskrevet her:
Citat:
I Mahayna-buddhismen har vi troen på en række frelserskikkelser, kaldet boddhisattva'er, som har givet afkald på Nirvana og blive en evig Buddha for at give oplysning til mennesker. Boddhisattva betyder et væsen der giver oplysning.
Så nu har du vel kun den mulighed tilbage, at påstå, at buddhisterne lyver blinker

Og når Veri skriver til dig:
Citat:
Du har skrevet en del om at det ikke er muligt for et menneske at være uselvisk og det har du helt ret i. Det er almen lære indenfor psykologien.
så tvivler jeg på at nutidens psykologer forholder sig ret meget til buddhismen (udover at mange af dem går ind for meditation) - måske i modsætning til Freuds efterfølger: C.G. Jung.

Når du skriver:
Citat:
Som jeg forstår skrifterne, repræsenterer Jesus jo netop dette … faderen sønnen og helligånden i sig jordiske liv … og masser af mennesker mener jo, de har guds hellige ånd ... hvordan forholder du dig til det?
så er mit svar, at det forholder jeg mig ikke til, det føler jeg mig ikke kompetent til.

Du skriver også:
Citat:
Jeg forstår jo ikke, et fysisk billede er tegn på en dyb kærlighed til os mennesker.
Hvor mener du, denne dybe kærlighed kommer fra, og hvad består den af?
Mit svar:
Det er jo forskelligt, hvad der "giver resonans i ens sind", for mig er det mere det visuelle - billedkunst - end det er ord, og jeg oplever, at budskabet kommer fra noget guddommeligt, men kan ikke give dig en snusfornuftig forklaring blinker

Endelig skriver du:
Citat:
Og hvad kan du glimtvis ane af livets hellighed?
Det ved du jo godt, at jeg ikke kan beskrive.

Hvis du tror, at alt, der opleves som sandt og virkeligt, kan beskrives, så kunne du måske have gavn - og inspiration - af at løfte blikket lidt blinker
For mig består verden i hvert fald ikke alene af "firkantede kendsgerninger" blinker

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Alle beboere fra sammenstyrtningstruede ..
28/04/2024 15:14
Vil alligevel ikke lukke flyrute til Bor..
28/04/2024 15:10
Problemer med at logge på MitID
28/04/2024 15:02
Demonstranter går på gaden over hele A..
28/04/2024 14:26
Abbas forventer angreb mod Rafah i løbe..
28/04/2024 11:37
Nyheder fra Religion.dk