annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 52 af 115 < 1 2 ... 50 51 52 53 54 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22443 - 28/12/2016 13:37 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Sjovt at se hvordan du klynger dig til at Gud er energi og livet er energi og mennesket er energi.

Panteismen længe leve.

Tydeligt at du Tikka nærmest hypnotiserer dig selv gennem at gentage at alt er energi, ihvertfald Gud, livet og mennesket. Som om du er bange for at denne erkendelse skal blive væk for dig, hvorfor erklæringen skal dogmatiseres og hamres fast i gentagelser.

Spørg dig selv om hvor meget klogere du og vi andre bliver af at få smidt i hovedet at Gud (hvilken Gud må vi spørge) er energi og at livet er energi og mennesket er energi.

Næste gang du møder et menneske der sørger så fortæl vedkommende at sorgen blot er energi. Næste gang du oplever kærlighed så fortæl dig selv det blot er energi.

Selvfølgelig er energetisk vitalitet, overskud og opløftethed, glæde, der oftest har fysisk sæde omkring hjertet en rar fornemmelse at mærke og bemærke sig er tilstede. Det er jo tegn på at mennesket er frisk, og har overskud til at være i bevægelse, til at handle.

Men menneskets liv er fyldt med kvalitative værdier, fyldt med minder og længsler, drømme og vi higer efter mening og forståelse og efter at blive fundet, anerkendt og genkendt, som vice versa at vi vil anerkende og elske andre som vi ser dem være i deres personhed og individualitet.

Du består næppe nogen eksamen ved at påstå mennesket er energi, hverken sensor eller din lærer falder bagover, men afventer at du får dig taget sammen til at sige noget meningsfyldt klogt man må gå ud fra pensum og lektierne har været fyldt med om hvordan vi skal forstå mennesket.

Hvor langt synes du selv du er nået ved at påstå mennesket er energi? Forsøger du som i New Age traditionen at lege atomfysiker?

Mennesket har behov og drifter, vi er emotionelt intentionalt motiveret efter at lykkes med vore mål. Vi lever i en kompliceret verden hvor vi må trække på stor viden og klogskab flere gange om dagen. Ja det giver overhovedet ingen dyb mening at påstå mennesket er energi. Tænk også at mennesket søger mening og forståelse, at finde og udarbejde en rød tråd, god meningsfyldt sammenhængende brugbar hukommelse gennem dets livsforløb.

Lad os sige et menneske mangler energi, føler sig energi forladt. Hvad kigger vi så på? Jo vores følelser og emotioner, motivation og frustration, måske sorg og forehavende der ikke er lykkedes os her i livet. Vi kigger på had, vrede og kærlighed, som seksualitet. Alt dette gør vi for at finde mod og energi = god motivation igen.

Det er mange år siden at det farveløse og kvalitetsløse og upersonlige begreb energi mistede min interesse som det store orakel svar og forklaring på alt. Alt er energi og ja Einstein`s formel: E=mc2 understøtter den ikke vores antagelse.

Pludselig opdager jeg at denne måde at betragte verden på var lig med en begyndende åndsformørkelse, og manglende sans for vores intentionale ansigtelighed personhed og udseende og udstråling. Det var en abstrakt intetsigende glædesløshed og farveløshed eller kvalitetsløshed der gjorde at vi mistede vores liv i ansigtet, gennem dette at turde se et andet menneske i øjnene samtidigt med at vi var følelsesmæssigt tilstede.

Fra da af vidste jeg at diskursen om Gud aldrig måtte foregå under personplanet, vores personhed og ansigtelighed, billedlighed, derude foran i front. Vi må ikke føre hinanden bag lyset, bag og udenom vores ansigt.

Vi ser dette foregå mellem spædbarnet og moderen straks fra begyndelsen af livet og sådan skulle det gerne i forbindelse kærlighed forsætte livet ud.

Kristendommen af alle religioner fanger dette forhold, jeg her har redegjort for, på ypperste vis, sublim vis.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#22444 - 28/12/2016 13:39 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne og Tikka

Arne

Citat:
Næh - det er ikke bevidst manipulation, jeg tænker på - snarere at de, der viderebragte/viderebringer, måske ikke altid helt har fattet dybden i "budskabet" - og måske tillige at de har haft en trang til at missionere - til at påvirke andre - som kan føre til, at "budskabet" bliver mere "skolemesteragtigt", end det oprindeligt var.


Der er faktisk tegn på det modsatte. Opstandelsesberetningerne viser netop tegn på IKKE at være blevet manipuleret. Af flere årsager:

1) Kvinderne ved graven. Dårligt valg i betragtning af at det modvirker missioneringen.

2) Jesus opstandne krop er noget besynderlig. Den kan komme og gå i den blå luft, spise mad, kan ikke genkendes før Jesus vil det. Var det et påfund, kunne man have gjort det til en krop med en engels magtfulde stråleglans samt give beretningerne et skær af troværdighed set i forhold til den gældende kultur.

3) Der er ikke knyttet teologiske forklaringer eller Gammel-Testamentlige citater til beretningerne.

4) Der er ikke knyttet teologi om det kristne håb til beretningerne.

Der er noget, der tyder på, at der ikke er gjort forsøg på manipulation i missions-øjemed.

Men missioneret blev der; MED LIVET SOM INDSATS. Endnu en grund til ikke at tro på manipulation er netop, at man ikke gider dø for en løgn.

Citat:
så tænker jeg - hvad det religiøse angår - at det nok ikke alene er "godtfolket", men os alle, der forfladiger, hvad ordet Gud betyder - står for.

Det påstås jo, at Moses mødte Gud ved "Den brændende tornebusk" og dér spurgte Gud: "Hvem skal jeg sige, du er?" - og fik svaret: "Den, der er".
Og så har vi måske allerede forfladiget alt for meget, når vi påstår, at "hvad vi kalder Gud" taler med en stemme, som vi mennesker forstår


Jeg kan ikke helt følge dit eksempel.
Men jeg giver dig gerne ret i, at mange mennesker har forfladiget forståelsen af Gud og det kristne liv og budskab.

------------

Tikka

Citat:
- At det er et grundvilkår at være selvisk, betyder jo også at der ikke er noget, som hedder uselvisk kærlighed.


Det er jeg ikke enig med dig i.
Selv om vores natur i høj grad er selvisk, så kan mennesker godt handle uselvisk. Og netop det er vi kaldet til.

Citat:
"Jeg giver et billede som forklaring:

En mand er ved at dø af tørst, men ser så et glas vand. Han drikker det. Er han selvisk? Det mener jeg ikke."

- Jo han er selvisk.


Er man selvisk i dine øjne, fordi man spiser mad og drikker vand? Fordi man vælger at leve?

Det kan jeg ikke følge dig i. Tværtimod skal vi da sørge for at leve, hvis vi vil gøre noget godt i verden.

Citat:
"To mænd er ved at dø af tørst, men ser et glas vand. Den ene mand kommer først. Men han drikker kun halvdelen og giver resten til den anden mand. Er det første mand selvisk, fordi han drak halvdelen. Nej! Han er da dybt uselvisk efter min mening!"

- De er begge selviske den første mere end den anden, fordi han drak først.


Han kunne have valgt at beholde det hele, men valgte at dele. Deri består uselviskheden.

Måske ville han endda have haft bedre muligheder for at overleve, hvis han havde drukket det hele. Men han satsede på, at de begge skulle leve, selv om det ville forringe hans egne chancer.

Tror du ikke på, at mennesker i denne verden kan dele med hinanden, simpelthen fordi de har omtanke for hinanden?

Citat:
"Eller et andet billede:

Der er to fædre. Den ene dræber sin søn og bliver lykkelig. Den anden frelser sin søn fra døden ved selv at gå i døden - og er lykkelig over at kunne spare sin søn! Er de to mænd lige selviske, fordi de begge blev lykkelige? Nej! Her må vi da skelne mellem den lykke, der opstår af selviskhed, og den lykke der opstår af uselviskhed."

- Dårligt eksempel og vrøvl.

- Hvilken far bliver lykkelig ved at dræbe sin søn?

- Og hvordan kan nr. 2 far være lykkelig når han er død?


Han glædede sig over sin beslutning; at han havde muligheden for at redde sin søn. Og således greb han til handling.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22445 - 28/12/2016 14:12 Re: Guds Ord [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Hvis vi ikke er energi, ville vi ikke kunne leve livet på godt og ondt.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22446 - 28/12/2016 14:22 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Thomas:
Citat:
Selv om vores natur i høj grad er selvisk, så kan mennesker godt handle uselvisk. Og netop det er vi kaldet til.

- Jeg mener ikke mennesket er kaldet til at handle uselvisk, hvorfra har du den ide?

... men hvis ikke menneskene bliver mere kærlige, og reducere deres begær, så tror jeg, menneskene udrydder sig selv.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22448 - 28/12/2016 15:40 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Du skriver;
Citat:
- jeg giver dig gerne ret i, at mange mennesker har forfladiget forståelsen af Gud og det kristne liv og budskab.
Mit svar:
Jeg har ikke nogen "forståelse af Gud" - og tvivler på, at nogen har blinker - men jeg har en oplevelse af Kristus - en oplevelse, som for mig er både vidunderlig - og uforståelig blinker

Du har åbenbart opnået en fast kristendoms-tro.
Det ønsker jeg dig al mulig lykke med - uanset at jeg heller ikke her forstår blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 52 af 115 < 1 2 ... 50 51 52 53 54 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk