annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15677157
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381441
Et andet syn 1991131
Jesu ord 1523069
Åndelig Føde 1522121
Galleri
ER DU GAL MAND
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen 101 gæster og 70 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 36 af 115 < 1 2 ... 34 35 36 37 38 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22290 - 09/12/2016 15:08 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Arne:
Citat:
Jeg mener det er spild af tid og kræfter at diskutere ordet/begrebet "religionsneutrale".
Det jeg mente med "religionsneutrale", var blot (som jeg mener, det er god videnskabelig skik) at undlade at blande tro og viden, når man forsker historisk videnskabeligt.


Aha, undskyld, jeg forstår!

Tja, hvordan skiller man snot fra kanel. Jeg vil her nævne nogle navne, som ifølge mit vidende er respekterede lærde. Og så vidt jeg ved, gælder følgende om dem.

Bart Ehrman - ateist/agnostiker.
EP Sanders - agnostiker.
Geza Vermes - jøde.
N. T. Wright - kristen.

Ingen af disse er i tvivl om, at Jesus levede. Og jeg læste, at Ehrman priste Jesu morallære på sin blog.

But I do also think that the teachings of Jesus can contribute to making people better and society better. That itself should be reason not to ignore Jesus.

I myself have a vision of a perfect world, the world that I would like there to be. It’s a lot like the world Jesus imagined, but without a messiah to rule it and without God to bring it in.


Der er således meget mere til den historiske undersøgelse af kristendommen end: Vi kan intet vide, for intet blev skrevet ned de første år. Værktøjerne til at undersøge strækker sig heldigvis til mere end dette. - Og jeg finder det utroligt spændende at læse om og forsøge at forstå.

I forhold til ikke at blande sin tro ind i arbejdet, så er det nok svært i sidste ende. De er jo ikke enige, selv om vi taler om professorer! Alligevel bliver nogle overbevist om Jesu opstandelse, mens andre ikke gør. I sidste ende er nok tale om "a leap of faith" - men det kan altså være et spring i flere retninger ... for alle går til sagen med deres egne overbevisninger, hvad enten disse er religiøse eller ej.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22291 - 09/12/2016 17:02 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7195
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jeg kender ikke de fire personer, du nævner, men vil da se på dem v.l.

Jeg fandt lidt mere her fra Danmark om Den historiske Jesus bl.a. dette - udtalt af professor i Teologi ved Københavns Universitet, Jesper Tang Nielsen:
Citat:
Stor uenighed om Jesu identitet
Lige så enige som forskere er om Jesu eksistens og korsfæstelse, ligeså uenige er de om, hvem han egentlig var. Og det betyder ifølge Jesper Tang Nielsen, at Jesus er blevet taget til indtægt for ufatteligt mange ting igennem tidens løb:
Jesus er en figur, der suger det til sig, som vi godt kan lide. Han bliver eksponent for alt det, vi gerne vil fremme. Den historiske Jesus, vi prøver at finde tilbage til, ved vi næsten ikke noget om, og derfor kan vi få ham til at være næsten hvad som helst. Det er jo ret tiltalende, men også ret interessant, for så bliver fremstillingen af Jesus fremstillingen af idealerne i vores tid.

M.v.h. Arne smiler

PS: religion.dk kan vel næppe siges at være antireligiøs blinker
Top Svar Citer
#22295 - 10/12/2016 12:38 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7195
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:

Her er lidt info om Jesper Tang Nielsen:
Citat:
Den jyske professor er et hit hos Københavns teologistuderende
Så helt ubetydelig indenfor teologi i Danmark, ser han ikke ud til at være blinker

Charles Sanders Peirce, som omtales, fandt jeg lidt ultrakort om på dansk her

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22301 - 11/12/2016 13:19 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7195
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jeg har set lidt på de fire "som ifølge dit vidende er respekterede lærde", og jeg fandt om:
Bart Ehrman - ateist/agnostiker: dette.
EP Sanders - agnostiker: dette.
Geza Vermes - jøde: dette.
N. T. Wright - kristen: dette.
Du skrev om dem:
Citat:
- jeg finder det utroligt spændende at læse om og forsøge at forstå.
Jeg synes ikke, jeg bliver klogere af at læse de leksikale oplysninger, men du har jo sat dig grundigere ind i det, så hvis du kunne give dine egne sammendrag (helst på dansk) om hvad de fire hver især mener, kunne det nok være spændende for mange af os at se smiler

Lægger vi så til, hvad den danske teologiprofessor mener, kunne det måske være muligt at få et nogenlunde overblik.

P.S.: Jeg vil dog stadig mene, at den personlige intuitive inspiration (eller hvad man nu skal kalde det) fra kristendommens religiøse idéer er dét, det i virkeligheden handler om - for hver enkelt af os blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22303 - 11/12/2016 13:44 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Du kan sikkert finde mange, der ikke mener, at vi kan vide noget om den historiske Jesus. Du kan med garanti også finde mange, der mener, at vi kan! - Det har jeg selv gjort.

Der må derfor være noget mere end at finde et link og et citat ... jovist, det må veje tungt, at det er en person, der er generelt respekteret af det akademiske samfund. Men da mange af disse alligevel er uenige, må det vel også gælde, at vi lytter til deres argumenter.

Med hensyn til leksikale oplysninger er det gået op for mig, hvor overfladiske de er. Og med hensyn til at give et sammendrag på dansk vil det blive alt for omfattende og tage for meget af min tid. Jeg tænker, at det må komme undervejs i dialogen. Men hvis man søger på de nævnte personer, vil det blive muligt selv at læse, hvad de står for.

Her nogle kristne sider, som jeg benytter mig af:

TheWay
Det er en kristen side, der tager argumentationen op i forhold til både troende og ikke-troende. Den er god til en start, hvis man er helt uvidende.

Gary Habermas

Han argumenterer for Jesu opstandelse.

Tom Wright

De to sidste sider er "tunge", hvis man ikke er fuld af gejst og allerede til dels inde i stoffet.

Det er også muligt at finde information om og af kristne, som ikke er lige så ortodokse:

Crossan
Han mener, at genopstandelsen skal forstås metaforisk. Han har haft en debat med Tom Wright, som kan ses/høres på youtube.

Marcus Borg

Jeg mener at have læst, at Marcus også tror på andre religioners indgangsvinkel til det spirituelle. Men jeg kan ikke lige finde det nu. Han har også sammenlignet Buddha og Jesus - deres ligheder og forskelligheder.

Bart Ehrman

Agnostisk ateist.

Sanders Og lidt om hans overbevisninger. Agnostisker, mig bekendt.

Alle er de enige om, at Jesus levede. Og de rækker langt ud over, at vi "intet kan vide om Jesus".

Men frem for at jeg laver et sammendrag ... bare ovenstående henvisninger tager tid ... kan du måske slynge et debat-spørgsmål på bordet, vi kan forholde os til?

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 36 af 115 < 1 2 ... 34 35 36 37 38 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
23/04/2024 19:59
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ikast ryster problemerne af sig og vinde..
23/04/2024 20:08
Advarsel om blæst på Storebæltsbroen
23/04/2024 19:50
Krisepsykologer til stede på skole efte..
23/04/2024 19:22
Mindst 21 migranter døde efter kæntrin..
23/04/2024 19:01
Nu er årets bedste unge forskere fundet
23/04/2024 17:50
Nyheder fra Religion.dk