annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 14 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22174 - 30/11/2016 21:14 Re: Hvilke forhold har du til julen? [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Hanskrist:
Citat:
Hej I to, ABC, Kærlighedens ABC heart

og Tikka den bibelkyndige, der uinspireret (altså uden Helligåndens hjælp til at forstå hvordan tingene skal forstås).

For det første er jeg ikke bibelkyndig, og da jeg mener helligånden ikke findes, kan den i sagens natur ikke hjælpe mig.

Hanskrist:
Citat:
" ... mener at vide hvad den kristne tro og spiritualitet dækker over.

Dette er usandt, men jeg har en forståelse af; at tror man ikke på gud … den gud Jesus forkynder i bibelen; og på Jesu opstandelse som grundlaget for det at kunne blive en kristen, har man dømt sig selv ude.

Citat:
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn. Johannes 3:16-18

Og du kender nok Paulus udlægning af hvad tro er, ikke?
Troen som ser hen til håbet om løftets opfyldelse.
Citat:
Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses.
Den er jo bevidnet om de gamle.
I tro fatter vi, at verden blev skabt ved Guds ord, så det, vi ser, ikke er blevet til af noget synligt. Hebræerne 11:1
Læs selv resten af kapitlet.

Hanskrist:
Citat:
Tikka der iøvrigt tilføjer efter sin dom over hvad kristen tro og spiritualitet er; det er tankespind det hele, blot noget der foregår i hovedet, = er opstået uden grund i hovedet på folk. Uden grund i nogen virkelighed der omfatter vi menneskers forskellige dimensionelle erfarings sfærer.

Vrøvl, du må hellere se at komme på golfbanen og afreagere.

Jeg forstår jo ikke, hvorfor du ikke bare hviler i dig selv med din tro … men ja, ordet/begrebet gud mener jeg menneskene har opfundet, så derfor mener jeg, gud findes inde i hovedet … altså fantasi som man kan tro på i sådan en grad at det bliver virkelighed for én så man kan gå i døden for det, som det berettes om i bibelen at Jesus gjorde.

Hanskrist:
Citat:
At forstå Tikka har virkelig fået mig tændt, i den sammenhæng hun har tændt mig og jeg spiller golf med en helt ny glød, entusiasme og vildskab, som jeg skal mere end 10 år tilbage at finde tilsvarende.

At du reagerer så voldsomt, på min forståelse af bibelens ord, forstår jeg ikke, du kan vel da bare være glad, når du nu ved med digselv, at din måde er den rigtige måde at være kristen på for dig.

...og så mener jeg ikke, jeg på noget tidspunkt har hævdet, at min forståelse af bibelens ord er rigtig, men da den er min, og jeg ikke her er bliver modsagt, så jeg kan se anderledes, ja så beholder jeg min forståelse. smiler

¨¨¨¨


Top Svar Citer
#22175 - 30/11/2016 21:36 Re: Hvilke forhold har du til julen? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

I dialogen mellem dig og Hanskrist, ser jeg, at du bl.m.a. skriver:
Citat:
- men ja, ordet/begrebet gud mener jeg menneskene har opfundet -
Her er jeg egentlig enig med dig.
Vi mennesker har ikke format til at tænke større end som så - og dét, tror jeg, er bestemt slet ikke stort nok! blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22182 - 01/12/2016 11:32 Re: Hvilke forhold har du til julen? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Tikka.

I dialogen mellem dig og Hanskrist, ser jeg, at du bl.m.a. skriver:
Citat:
- men ja, ordet/begrebet gud mener jeg menneskene har opfundet -
Her er jeg egentlig enig med dig.
Vi mennesker har ikke format til at tænke større end som så - og dét, tror jeg, er bestemt slet ikke stort nok! blinker

M.v.h. Arne smiler


Større? ... stort nok? … du mener vel et andet ord/begreb for første årsagen til liv? …

… for når man i bibelen bruger ordet Gud som betegnelsen for første årsagen til liv, betyder det vel også man må tro på en skabelse af en personificeret gud hvorfra den hellige ånd udgår?

¨¨¨¨


Top Svar Citer
#22183 - 01/12/2016 12:01 Re: Hvilke forhold har du til julen? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver om mine ord om begrebet Gud:
Citat:
Større? ... stort nok? … du mener vel et andet ord/begreb for første årsagen til liv? …
Mit svar:
Nej, jeg mener, at vi menneskers evner til at fatte, hvad vi kalder Gud, svarer nogenlunde til myrers evner til at fatte en computer blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22184 - 01/12/2016 12:20 Re: Hvilke forhold har du til julen? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Tikka.

Du skriver om mine ord om begrebet Gud:
Citat:
Større? ... stort nok? … du mener vel et andet ord/begreb for første årsagen til liv? …
Mit svar:
Nej, jeg mener, at vi menneskers evner til at fatte, hvad vi kalder Gud, svarer nogenlunde til myrers evner til at fatte en computer blinker

M.v.h. Arne smiler


Ok … og det gælder så også Jesus, måske?

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 14 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 13 14 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
Nyheder fra Religion.dk