annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 30 af 115 < 1 2 ... 28 29 30 31 32 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22044 - 19/11/2016 20:37 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Tilføjelse:
Denne tråd har givet mig en overraskelse angående Bibelens historiske og ordrette pålidelighed - ikke hermed benægtet, at myter kan indeholde store og væsentlige værdier.

Tak for dét!

Håber stadig på svar fra dig blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22062 - 22/11/2016 10:21 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Thomas.

Tilføjelse:
Denne tråd har givet mig en overraskelse angående Bibelens historiske og ordrette pålidelighed - ikke hermed benægtet, at myter kan indeholde store og væsentlige værdier.

Tak for dét!

Håber stadig på svar fra dig blinker

M.v.h. Arne smiler



Hvad mener du, når du skriver:
Citat:
Denne tråd har givet mig en overraskelse angående Bibelens historiske og ordrette pålidelighed


¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22064 - 22/11/2016 12:12 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Dét, der er gået op for mig, er, at en beretning, der har cirkuleret fra mund til mund - eller som i bedste fald er blevet husket af et øjenvidne - i mere end 10 år - at en sådan beretning uundgåeligt har en begrænset troværdighed - i hvert fald hvad detaljerne angår.

Hvis vi sætter, at Bjergprædikenen faktisk har fundet sted, hvor meget kan et øjenvidne så - mere end 10 år senere - huske af ordene fra Jesus - præcist?

Havde det været en lignende episode, hvor politiet får en vidneforklaring på samme måde, så tror jeg ikke, de ville tillægge den megen vægt, hvad pålidelighed angår.

Det betyder ikke - for mig - at Bibelen skal kasseres, for - som jeg skrev:
Citat:
- myter kan indeholde store og væsentlige værdier.

Thomas - der jo startede denne tråd - var jo også inde på spørgsmålet om Bibelens troværdighed, da han skrev:
Citat:
Nu vi snakker om forskellige forståelser af biblen, så har jeg opdaget, at der virkelig er mange forskellige forståelser - både blandt lægmænd og akademikere - også selv om de alle måtte kalde sig kristne.

Jeg blev overordentlig glad, da jeg opdagede, at jeg ikke stod alene med min egen forståelse, og at den faktisk diskuteres på akademisk niveau og nu også understøttes af et nyt syn på Paulus, der ligeledes diskuteres på akademisk niveau! Jeg har jo blot fulgt en "naturlig" læsning af biblen, men ser nu, at den også er grebet på universiteterne.
Jeg håber stadig på, at han vil uddybe - og ikke bare "kryber i ly" blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22066 - 22/11/2016 13:53 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
I får mig aldrig, ALDRIG i livet, til at forstå at spørgsmålet om hvorvidt hvad der står i Bibelen er sandt eller ikke sandt, er redigeret eller ikke redigeret og hvad der er udeladt af væsentlige tekster ved "kanoniseringen" etc etc

har nogen betydning for den kristne tro og spiritualitet, hvad er det I har gang i????

1):

Kristne tror ikke på bibelen

2):

Kristne kan bruge bibelen fordi den peger ud over sig selv, Bibelen binder os ikke op på hvad der står ordret i den, som ikke er troens genstand, men at Guds Ånd bæres ind i verden ved et menneske og dette legemliggøres, bliver til virkelighed (Kirke på jorden) ved at den samme Guds Ånd tager bolig i os, såvel som den samme kommunikation og communion der var mellem Jesu Søn og Gud Fader det forhold står vi også i.




Hvorfor I konstant snakker om ligegyldigheder her på stedet, som ateisterne også gør, i forhold til hvad den kristne tro og spiritualitet dækker over fatter jeg ikke en dyt af.

Kom nu op på hesten folkens, eller tilbage på sporet. I forstår jo overhovedet ikke at den kristne tro ikke kan være bundet til hvad der står i nogen skrifter. I kunne jo studere Paulus om I ville se at komme ud over svag tro, som er at finde i blind tro og bogstav tro.

Læs fx 2 Kor 3.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#22067 - 22/11/2016 18:17 Re: Guds Ord [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Når du skriver:
Citat:
Læs fx 2 Kor 3.
må det vel være dette, du mener:
Citat:
Den gamle og den nye pagts tjeneste

v1 Begynder vi nu igen at anbefale os selv, eller har vi som visse andre brug for anbefalingsbreve til eller fra jer? v2 Nej, I er selv det brev, der står skrevet i vore hjerter, og som kendes og læses af alle mennesker, v3 så det er klart, at I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

v4 En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. v5 Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, v6 som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.

v7 Men når dødens tjeneste, indhugget i sten med bogstaver, havde sin herlighed, så at Israels børn ikke kunne se på Moses' ansigt på grund af hans ansigts stråleglans, der dog forsvandt, v8 hvor meget mere vil så ikke Åndens tjeneste have sin herlighed. v9 Når den tjeneste, der fører til fordømmelse, havde sin herlighed, så er den tjeneste, der fører til retfærdighed, langt mere rig på herlighed. v10 Det, der var herligt, har jo i dette tilfælde ingen herlighed sammenlignet med den alt overvældende herlighed. v11 For når det, der forsvandt, havde sin herlighed, så skal det, der bliver ved med at bestå, have endnu større herlighed.

v12 Et sådant håb har vi og går derfor åbent til værks v13 og gør ikke som Moses, der lagde et slør over sit ansigt, for at Israels børn ikke skulle se, at det, der forsvandt, hørte op. v14 Dog forhærdedes deres tanker, for indtil den dag i dag bliver det samme slør ved med at ligge over oplæsningen af den gamle pagt uden at tages bort, for det fjernes først i Kristus. v15 Ja, lige til i dag ligger der et slør over deres hjerte, når Moses læses op. v16 »Men hver gang én vender om til Herren, tages sløret bort« v17 – »Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed. v18 Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er.
Men du skriver også:
Citat:
Kristne tror ikke på bibelen
Så hvor er logikken? blinker

Jeg tror dog godt, at jeg ved, hvad du mener, og jeg respekterer da fuldtud din livsindstilling, som vel kortest - hvis jeg forstår dig ret - kan udtrykkes ved disse dine ord:
Citat:
Guds Ånd tager bolig i os

Jeg tror dog nok, at mange, der kalder sig kristne, tager Bibelen meget bogstaveligt, så derfor er de mange forskellige måder at opleve Bibelen på - som denne tråd jo har beskæftiget sig med - efter min mening af væsentlig betydning.

For mit vedkommende er det sådan, at jeg sidestiller kristendommen med de øvrige religioner, og i stedet for, hvad du kalder "Guds Ånd" er det for mig er det snarere oplevelsen af, hvad ofte kaldes "Skaberværket", der betager - og inspirerer - mig - en oplevelse, der måske lidt kan ligne det nyfødte barns blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 30 af 115 < 1 2 ... 28 29 30 31 32 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Nyheder fra Religion.dk