annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705206
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383701
Et andet syn 1992932
Åndelig Føde 1529625
Jesu ord 1524671
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 472 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#2307 - 30/07/2008 18:44 Re: Lyset [Re: ]
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark

Thomas fik mig til at fundere lidt over dette:

Citat:
Nogle synes at tænke: "Enhver tro er lige go'".


Det mener Thomas så ikke, og det gør jeg egentlig heller ikke..

Folk der tror, at deres overbevisning klart overskygger alle andres og derfor opfatter sig selv som hævede over resten af befolkningen, tager for det meste, hvis ikke altid, fejl..

Jeg ved godt, at baggrunden for det tænkte, er at alle religioner eller religiøse overbevisninger er lige gode, men igen.. En fast overbevisning om at 'jeg har den sande tro' er religiøs på to måder: Den tro man har, samt det at man tror at man har den sande tro..

Man kan jo med god grund mene, at ikke alle religioner er lige gode (eller sande, alt afhængigt af hvilken værdi man lægger i det ord), hvilket vel er rigtigt nok.. En religion der prædiker at man skal underlægge sig alle andre, kan naturligvis ikke sidestilles med en religion der prædiker at man skal vende den anden kind til.. Der er en (værdi)verden til forskel..

Men igen.. Motivet for at tro, eller det forhold man har til sin tro.. Det kan for så vidt være lige 'godt'.. Hvis udgangspunktet er, at man selv mener at det er det mest rationelle eller det der giver mest mening, men ellers respekterer at andre muligvis har en anden opfattelse, ja, så er religionerne reelt underordnet i forhold til ens forhold til den..

Når det så er sagt, så vil jeg gerne vende tilbage til udgangspunktet: "Enhver tro er lige go'"..

Som sagt, nej.. Personen der føler sig overbevidst om at han har den absolutte 'sandhed', der død og kritte skal formidles (og gennemtrumfes) hos hele verden, kommer til kort når han debatterer med 'relativisten'.. Ikke fordi at relativisten nødvendigvis har mere ret, men fordi at absolutisten (i mangel af bedre ord), ikke kan afkræve andre at acceptere hans overbevisning, da det vil være et spørgsmål om at undertrykke sin egen tro, hvorimod relativisten uden problemer kan acceptere at absolutisten har en anden opfattelse af tingene..

Bare et par tanker..

Mvh
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
#2327 - 31/07/2008 01:08 Re: Lyset [Re: ]
Thomas
Uregistreret

Kærlighed er det største af alt. Når vi selv øver kærlighed, så skal vi selv elskes af det Helligste.

Vi kan have været nok så slemme, men gennem anger og forbedring er der tilgivelse.

Som vi giver, således skal vi modtage. Den, der tilgiver, skal selv få tilgivelse. Men den, der ikke tilgiver, skal heller ikke selv få tilgivelse.

Vi er alle syndere - tilgiv og elsk hinanden. Og uanset hvor mange gange din broder beder om tilgivelse så tilgiv ham!
Top Svar Citer
#2329 - 31/07/2008 01:35 Re: Lyset [Re: ]
Ransom Offline
godt igang
Registeret: 06/04/2008
Indlæg: 115
Citat:
Vi kan have været nok så slemme, men gennem anger og forbedring er der tilgivelse

Skønt!
Sådan er jeg også fyldt op hver aften, inden jeg går i seng (min egen)!

Citat:
Vi er alle syndere

Der er jeg ikke enig!
Jeg ved om mig selv og hende ved min side, at vi ikke er syndere - kun enormt elskende i den kærlighed, du hele tiden skriver om!

Stadig i min - men lige nu vores seng!


Redigeret af Ransom (31/07/2008 01:37)
Top Svar Citer
#2335 - 31/07/2008 03:02 Re: Lyset [Re: ]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Ja, tal for dig selv Thomas.

Hvis du virkelig forstår hvad det er Jesus taler om, så havde du også forstået at synd, adskillelse kun er et spørgsmål om fornægtelsen af ens sande identitet som Kristus, fuldkommen syndfri og skyldfri.

Så må du undersøge dit ubevidste sind, og så se efter hvad det er der er årsag til din syndige opfattelse af dig selv.

Det er ikke Gud der er årsag til, at du oplever dig som adskilt fra Ham, og ser dig som et syndigt og skyldigt væsen. Det kan kun være dit eget ansvar at erkende hvem du i sandheden er skabt som af din kære Fader.

Jesus viste vejen, og så er spørgsmålet kun om vi kan acceptere den sandhed han formidlede til os. Den sandhed han formidlede til os, er sandheden om hvem vi i sandheden er.

Hvis Gud er kærlighed, så kan der ikke eksistere synd, andet end i drømme og fantasier. Og ja, selvfølgelig vil egoet gøre synd til virkelighed, for ellers ville det ikke have noget eksistens grundlag.

Du hopper med begge ben i den samme misforståelse som Kristendommen bygger på, min kære ven.

Thomas du skal meget meget dybere ind i dit sind, hvis det er du vil forstå det Jesus taler om.

Synd kræver skyld, og så er der frygten for straf. Synd, skyld og frygt er egoets "hellige" tre-enighed.

Fejl er ikke en synd, og fejl kræver ikke straf, men ubevidst så lader vi os vildlede af egoets frygt og skyldbaseret tankesystem.

Du må virkelig forstå hvordan egoet fungere Thomas, hvis det er du vil praktisere kærlighed.

Det hjælper ikke noget blot at elske, hvis det er du ikke forstår hvad det er Jesus taler om.

Hvis du ser en Guds skabning som syndig og skyldig, så ser du noget som er falsk, fordi du ser noget der ikke er af Gud. Hvis synd og skyld var virkeligt, så ville det også være evigt, fordi Gud er evig og fra Gud stammer virkeligheden.

Så det du ser og oplever som ikke kommer fra Gud, eller ja, som ikke er kærlighed, det må være noget der må komme fra dit eget ubevidste falske ego.

Det er et enormt ansvar vi har, og det kræver virkelig at man ransager sit sind, hvis det er man vil følge Jesus og den vej han viser.

Det er selv-erkendelse på aller højeste plan vi må praktisere, hvis vi vil frigøre os fra lidelse, død og frygt.

Det er kun os selv der kan tage ansvar for vores domme.

Normalt så beklager vi os over andres opførsel, og anklager, men ved vi i virkeligheden hvad årsagen er til vores beklagelser og anklager? I virkeligheden så er beklagelser og anklager blot et forsvar imod, at vi ser på vores egen ubevidste skyldfølelse.

Beklager og anklager kærligheden?

Hvis der er kærlighed, hvordan kan der så også være synd og skyld?

Og ja, hvordan kan kærlighed ikke være total, hvis kærlighed er af Gud?

Forstå det abstrakte Thomas, og det vil også kunne se det meningsløse i adskillelse.

Og igen som jeg har skrevet utallige gange til, ja, både Hanskrist, Flemming, Anne og dig, så er det ikke et spørgsmål om at fornægte den "virkelighed" man oplever, men et spørgsmål om at se årsagen til ens oplevelse, og så se om den er i overenstemmelse med sandheden.

Se det sande som sandt, og se det falske som falsk, og for at kunne se det falske, så må det sande også være tilstede. engel

Hvorfor reagere på noget der er erkendt som falsk?

Hvis egoet er falsk, hvorfor så reagere på det som om det var sandt?

Kærlighed er en tilstand, og den er fuldkommen, og intet kan ændre på dens fuldkommenhed. Kærligheden lader sig ikke påvirke af det falske, fordi kærligheden kun reagere på det som er sandt. Kærlighedens tilstand er inde i alle mennesker, og venter blot på at vi acceptere denne tilstand som vores naturlige arv.

Prøv at undersøg hvordan en frygtbaseret reaktion udfolder sig overfor omgivelser og medmennesker, og prøv også at undersøg de tanker der er i forbindelse med sådan en reaktion. Ja, for det er jo i virkeligheden ens tanker der fremkalder ens måde at reagere på, og frygt kommer sig af at dømme. Men hvad er så årsagen til at man dømmer og ikke tilgiver?

Men det gælder om at være vågen, for ens tanker har som regel enormt meget fart på.

Øvelse gør mester.

Kærligst Jan.

Top Svar Citer
#2361 - 31/07/2008 14:11 Re: Lyset [Re: serotonin]
Thomas
Uregistreret

"Ja, tal for dig selv Thomas."

Hvis du lige citerer mig, når du følger op med kommentarer til det, som jeg har sagt. Så bliver en dialog lettere.

Resten af dit indlæg består af en masse sætninger, der (måske??) skal fremstå som svar på noget, jeg har sagt... F.eks. når du skriver:

"Fejl er ikke en synd"

Jamen, har jeg da sagt: 'Fejl er en synd'?

Vær venlig at referere til min tekst, når du svarer på den. Så bliver det hele lidt mere klart. Og så kan jeg svare dig.
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Propalæstinensisk protestlejr opløst p..
27/04/2024 16:55
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
20 soldater dræbt i Cambodja ved eksplo..
27/04/2024 15:51
Støttedemonstration vil have Spaniens p..
27/04/2024 15:26
Nyheder fra Religion.dk