1
registreret Arne Thomsen
20
gæster og
104
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Borad
Emne: Re: Lyset
|
Thomas fik mig til at fundere lidt over dette:
Nogle synes at tænke: "Enhver tro er lige go'".
Det mener Thomas så ikke, og det gør jeg egentlig heller ikke..
Folk der tror, at deres overbevisning klart overskygger alle andres og derfor opfatter sig selv som hævede over resten af befolkningen, tager for det meste, hvis ikke altid, fejl..
Jeg ved godt, at baggrunden for det tænkte, er at alle religioner eller religiøse overbevisninger er lige gode, men igen.. En fast overbevisning om at 'jeg har den sande tro' er religiøs på to måder: Den tro man har, samt det at man tror at man har den sande tro..
Man kan jo med god grund mene, at ikke alle religioner er lige gode (eller sande, alt afhængigt af hvilken værdi man lægger i det ord), hvilket vel er rigtigt nok.. En religion der prædiker at man skal underlægge sig alle andre, kan naturligvis ikke sidestilles med en religion der prædiker at man skal vende den anden kind til.. Der er en (værdi)verden til forskel..
Men igen.. Motivet for at tro, eller det forhold man har til sin tro.. Det kan for så vidt være lige 'godt'.. Hvis udgangspunktet er, at man selv mener at det er det mest rationelle eller det der giver mest mening, men ellers respekterer at andre muligvis har en anden opfattelse, ja, så er religionerne reelt underordnet i forhold til ens forhold til den..
Når det så er sagt, så vil jeg gerne vende tilbage til udgangspunktet: "Enhver tro er lige go'"..
Som sagt, nej.. Personen der føler sig overbevidst om at han har den absolutte 'sandhed', der død og kritte skal formidles (og gennemtrumfes) hos hele verden, kommer til kort når han debatterer med 'relativisten'.. Ikke fordi at relativisten nødvendigvis har mere ret, men fordi at absolutisten (i mangel af bedre ord), ikke kan afkræve andre at acceptere hans overbevisning, da det vil være et spørgsmål om at undertrykke sin egen tro, hvorimod relativisten uden problemer kan acceptere at absolutisten har en anden opfattelse af tingene..
Bare et par tanker..
Mvh
|
|
|
|