annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 470 gæster og 27 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#2229 - 29/07/2008 21:34 Re: Lyset [Re: ]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Bravo Thomas, sådan skal det være!

Jeg er selvfølgelig vildt uenig i det meste. griner

Mvh

Ole Bjørn ;)

.
Top Svar Citer
#2282 - 30/07/2008 12:57 Re: Lyset [Re: ]
Thomas
Uregistreret

Jeg hører desværre rigtigt mange kristne sige følgende:

"Frelsen er gratis. Det handler ikke om at blive et retfærdigt menneske, ej heller om at gøre gode gerninger, men blot om at tro. Det er hovmodigt og arrogant at bestræbe sig på at blive et bedre menneske. Nåden rækkes ufortjent for alle, som tror."

Ovenstående er en misforståelse af, hvad det vil sige at tro. At tro Jesus er at tro hans ord. Det er at tro hans bud, hans befalinger, hans krav.

Jesus - "Men til jer, som hører mig, siger jeg: Elsk jeres fjender, gør godt mod dem, der hader jer. Velsign dem, der forbander jer, bed for dem, der mishandler jer. Slår nogen dig på den ene kind, så vend også den anden til. Tager nogen din kappe, så lad ham tage kjortlen med. Giv enhver, som beder dig, og tager nogen, hvad der er dit, så kræv det ikke tilbage. Som I vil, at mennesker skal gøre mod jer, sådan skal I gøre mod dem. Hvis I kun elsker dem, der elsker jer, hvad tak fortjener I for det? Også syndere elsker jo dem, de selv bliver elsket af. Hvis I kun gør godt mod dem, der gør godt mod jer, hvad tak fortjener I for det? Sådan gør jo også syndere. Og hvis I kun låner ud til dem, som I håber at få lånet tilbage fra, hvad tak fortjener I for det? Også syndere låner ud til syndere for at få lige så meget igen. Men elsk jeres fjender, gør godt og lån ud uden at håbe på at få noget igen. Så bliver jeres løn stor, og I bliver den Højestes børn, for han er god mod de utaknemlige og onde. Vær barmhjertige, som jeres fader er barmhjertig. Døm ikke, så skal I ikke selv dømmes; fordøm ikke, så skal I ikke fordømmes. Tilgiv, så skal I få tilgivelse. Giv, så skal der gives jer. Et godt, presset, rystet, topfyldt mål skal man give jer i favnen. For det mål, I måler med, skal I selv få tilmålt med." (Lukas 6, 27-38)

At tro Jesus er at tro ham, når han understreger nødvendigheden af at handle på disse befalinger.

Jesus - "Hvorfor siger I: Herre, Herre! til mig, når I ikke gør, hvad jeg siger? Enhver, som kommer til mig og hører mine ord og handler efter dem – hvem han ligner, vil jeg vise jer: Han ligner et menneske, der byggede et hus, gravede dybt ned og lagde soklen på klippen. Da der blev oversvømmelse, væltede floden ind imod huset, men den kunne ikke rokke det, fordi det var bygget godt. Men den, der hører og ikke handler derefter, ligner et menneske, der byggede et hus lige på jorden uden sokkel. Floden væltede imod det, og straks faldt det sammen, og ødelæggelsen af det hus blev stor." (Lukas 6, 46-49)

Hvis man hører Jesus' ord og er i stand til at tage imod dem med hjertet, så erkender man faren ved kirkens lære. For Jesus stiller krav om at forbedre sig som menneske, men det gør kirken ikke. Det farlige ved kirkens lære er, at den ikke gør noget, der hjælper menneskeheden eller den enkeltes sjæl. Ved at prædike 'gratis frelse der gives ufortjent', prædiker den åndelig dovenskab. Jesus bad os derimod om at søge fuldkommenheden.

Læs Bjergprædikenen i Matthæus-evangeliet. Her skærper og former han budene, som profeterne før ham kom med, i kærlighedens ånd. Budet om ikke at slå ihjel skærper han til, at vi end ikke må blive vrede. Vi skal elske selv vores fjender. Når vi giver, skal vi give i det skjulte for ikke at søge ære fra mennesker. Han opsummerer loven og profeterne i et enkelt kærlighedsbud: Som vi vil, at andre skal gøre mod os, sådan skal vi gøre mod dem. Og mange andre smukke ord taler han til vores hjerte og til vores fornuft. Og læg mærke til, at han afslutter Bjergprædikenen med en formaning om at HANDLE på hans ord, hvis ikke vi vil opleve fald.
Top Svar Citer
#2283 - 30/07/2008 13:05 Re: Lyset [Re: ]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Så er du igen ved at falde tilbage i din gamle uvane med at bringe stribevis af bibelcitater og udråbe dem til sandhed uden at argumentere for, hvorfor de skulle være det.

Du lærer det nok aldrig, Thomas. tosset

;)

Top Svar Citer
#2304 - 30/07/2008 18:19 Re: Lyset [Re: ]
Thomas
Uregistreret

Nogle synes at tænke: "Enhver tro er lige go'".

Det er den naturligvis IKKE. Kærlighed er det største af alt, og enhver tro, der prædiker noget andet, er ikke 'lige så god'!

Derfor: Den, der påstår, at enhver mening er lige god, mangler visdom!

Og den, der kræver at få sandhedens klippe til at flytte sig hen til sig selv, har ikke forstået, at klippen er urokkelig. Mennesket må selv flytte sig.
...ved at elske og gøre godt!

Ligeledes er det heller ikke "diskussion og fællessang", der åbenbarer sandheden. Det gør kun kærligheden!

Gud er kærlighed, og den, der ikke elsker, kender ikke Gud.
Top Svar Citer
#2306 - 30/07/2008 18:30 Re: Lyset [Re: ]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Nåden rækkes ufortjent til alle der angrer.

Du aner ikke hvad du taler om og dit hjerte er fyldt med dig selv.

Men til gengæld kan du heller ikke læse hvad jeg skriver.
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Knivstikkeri i Nordvest: 27-årig mand r..
27/04/2024 21:37
Harvey Weinstein indlagt fra fængslet
27/04/2024 21:27
FN's Sikkerhedsråd frygter snarligt ang..
27/04/2024 21:10
Britney Spears indgår forlig med sin fa..
27/04/2024 20:46
Nyheder fra Religion.dk