annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Jorden
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#21636 - 11/10/2016 15:28 Re: Universet – og os mennesker [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Hej Hanskrist

Det giver god mening at se på neurologi, person og samfund i sammenhæng, synes jeg. Og filosofi ikke at fornægte.

Når jeg skriver om de bud, Jesus gav, så er det stadig med en klar erkendelse af, hvor umuligt det er at efterleve dem - jeg gør det i hvert fald ikke! Heller ikke selv om jeg (periodevis) prøver.

Rent tekst-mæssigt er der dog nogle ting, jeg har svært ved at ignorere - som f.eks. at Jesus gav bud til efterlevelse. Jeg har spekuleret på, om disse bud er ment som et "historisk indgreb" eller en "kulturel revolution", som sætter nogle "idealer på himlen" for godtfolket.

Nå, men til Paulus. Din helt. Er han ikke selv af den opfattelse, at der er et liv efter døden for personen, som har taget imod Kristus? Tror han ikke på ting, du fornægter?

T.
Top Svar Citer
#21649 - 13/10/2016 11:27 Re: Universet – og os mennesker [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Arne du skriver til mig:

Citat:
så genkender jeg fra tidligere min nysgerrighed og min manglende evne til rigtigt at forstå indholdet af "den paulinske kristne vesterlandske spiritualitet og kreative impuls".

Hvis du ville fremstille dét helt enkelt og klart, vil i hvert fald jeg læse det med stor interesse - og jeg har på fornemmelsen, at jeg vil kunne sympatisere med det blinker


Her har vi to været før med hinanden, og nogle gange har jeg revet mig i håret og spurgt om du rent faktisk læser hvad jeg skriver, fordi jeg jo ikke synes det er så vanskeligt at forstå.

Thomas (eller T.) så/indså og forstod ihvertfald straks at der var tale om to forskellige "fokusser", altså dit Arne, dit fokus og ståsted og så mit.

Hvis nu du virkelig er interesseret i at forstå hvad det er jeg forbinder det religiøse med (og spirituelle og "mystik" med) ud fra især Paulus kunne du så ikke prøve med indlevelse at læse engang til hvad jeg allerede i denne tråd har skrevet.

Paulus: den første teologiske grundlægger af kristendommen. Ja Paulus er den første vi rigtig kender til der har en kulturel diskurs om Kristus-tro og Kristus-mystik (så meget at Bertrand Russell siger at Paulus er kristendommens opfinder). Okay,, indrømmer at nu har vi balladen, balladen mellem teologiske fagfolk og så lægmandens opfattelse, nemlig opfatter lægfolk evangelierne som værende grundteksterne der skildrer den baggrund kristendommen skal forstås ud fra. Hvorimod stort set alle teologiske fagfolk opfatter de paulinske breve som værende kristendommens grundtekster til at forstå baggrunden for kristendommens opståen.

Nå dette ovenfor lidt et sidespring. Tilbage står eller har jeg at sige dig Arne at jeg måske, alt efter om Ånden kommer over mig, vil gøre endnu et forsøg på at kunne meddele mig i et enkelt og klart sprog hvad der kendetegner mit fokus og ståsted, såvidt det religiøses indhold, inklusiv hvilken spiritualitet og mystik der er tale om hos Paulus.

Venlig hilsen Hans-Kristian


PS:

Simon har en karakteristik af dig Arne som jeg så godt forstår, følger her:

Citat:
- Selve pointen med en debat, altså set fra lægprædikantens synspunkt, er faktisk noget i retning af at bede andre mennesker om at gentage pointen i det de skriver så tilpas mange gange, at den til sidst bare ikke kan andet end synke ind – og når den så omsider gør det, altså synker ind, da starter egentlig først morskaben, idet lægprædikanten nu står i den besynderlige situation at han nu også skal til at forstå hvad meningen igrunden kan ha’ været med det han overskrev fra Wikipedia eller Gyldendals, hvormed komedien altså sådan set bare starter forfra…;)


Nemlig undrer det også mig hvorfor du gentagne gange igennem årene har bedt mig om at forklare mig helt enkelt og klart efter en række indlæg hvor jeg efter min egen overbevisning netop har fremstillet mit fokus og ståsted principielt enkelt og klart.



_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#21651 - 13/10/2016 12:34 Re: Universet – og os mennesker [Re: Anonym]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej T.

Teologiske hofteskud eller min meget umiddelbare reaktion på hvad du spørger mig om:

Nej Paulus taler ikke om et liv efter døden som ikke allerede er her nu. Dette er så vigtigt at forstå, for ellers har man efter min mening slet ikke forstået hvad der menes med at Kristus er opstået og brudt ind i verden.

Gud er i tiden og i engagement. Og vi med ham (i Kristus vi med ham).

Døden der er vores dåb ind i Kristus er ikke noget der kommer, men noget vi har taget på os fordi vi ikke kan få øje på evigheden ud far Adam, det naturlige menneske, da vi konstant skaber for os selv falske forestillinger om evigheden, ud fra en subjekt objekt spaltning. Altså vi objektiviserer eller "objekt gør", evigheden og hvad evigheden dækker over. Det kan vi ikke og gør vi ikke i Kristus, fordi her er evigheden en kvalitet ved livet og døden ikke hverken en opkvalificering eller en overgang som vi bør nære forventninger til. Vi, som syndige (under fornuftens subjekt objekt spaltning) er allerede døde i Kristus og har altså ikke nogen fremmed død i vente. Personligt mener jeg at Heidegger's "sein zum tode" også er sådan at forstå. Min begrundelse herfor, at jeg kan tillade mig at sige det ud fra Heidegger, er at Heidegger påstår at det er Paulus der sætter ham på sporet af en anden tidsforståelse end den fra Aristoteles + at "sein zum tode" netop skal bringe os ind i tidslighedens ekstatiske dimension, og væk fra at se os selv som subjekter i rummet og udenfor tiden stående.

Det jeg forsøger at sige findes også i:

the "Infra Lutheranum" -- namely, the view that the finite is capable of the infinite and consequently that in Christ there is a mutual in-dwelling of the two natures. This difference means that on Lutheran ground the vision of the presence of the infinite in everything finite is theologically affirmed. Paul Tillich.

Ergo jeg mener dit spørgsmål ingen god mening giver T. hvis man følger Paulus, Tillich og Heidegger og ja mig selv HansKrist også.

Det siger sig selv at nu er vi inde ved mysteriet men Albert Schweitzer siger dog at den paulinske "Kristus mystik" er kristendommens essens, hvorfor denne her drøftelse jo er relevant og for mange af os også spændende, os der levner plads til at livet godt kunne være et mysterium for os mennesker at udgrunde og forstå fuldt ud med vores fornuft. Eller at ihvertfald Fornuft uden Ekstatisk Fornuft ville være at fjerne en dimension som netop gør os i stand til at fuldføre hvad fornuften har indset er det rigtige at gøre.

Vigtigt her at forstå er at Ekstatisk Fornuft ikke hverken ifølge Paulus eller Tillich sætter Fornuften og dens erkendelser ud af funktion. Ekstatisk Fornuft ødelægger eller undergraver ikke Fornuften.

Mange kærlige hilsner Hans-Kristian
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#21654 - 13/10/2016 15:17 Re: Universet – og os mennesker [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Hej Hans-Kristian

Når jeg hører om evigheden i tiden, så tænker jeg på det evige nu som Tolle fremfører. Men det er vel ikke det, der menes? Du er jo ikke til dette New Age-halløj, mig bekendt!

Havde Paulus en bestemt oplevelse uden ord eller var han en egentlig tænker og samfundskritiker, som vi ser dem i vores dage? Hvad oplevede han fænomenologisk?

Når jeg læser historikerne tale om Paulus, så siger de, at han først troede, at Jesus ville komme igen i hans levetid, men at han senere opgav denne forestilling og mente, at Jesus ville komme igen efterfølgende. Men når jeg hører dig tale om Paulus, er der noget helt andet på spil end disse religiøse forestillinger.

Thomas
Top Svar Citer
#21657 - 13/10/2016 17:39 Re: Universet – og os mennesker [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Det var ikke min mening at genere dig - kun oprigtig interesse - men jeg ser nu, at jeg ikke evnede at undgå det, ligesom jeg - meget muligt - er for dum til at opfatte, hvad du står for.

Mens jeg spekulerer på dét, kommer jeg i tanker om noget i retning af Paulus´ (dengang Saulus) møde med den himmelfarne Jesus Kristus på vejen til Damaskus - hvor du, hvis jeg husker ret, mener at have haft en lignende oplevelse.

Det har jeg da respekt for (hvis det er sådan, det er) - selvom jeg ikke forstår det - og heller ikke rigtig kan få øje på, hvad du bruger din "Kristusmystik" til.

At du - som Simon - er irriteret over mine begrænsede evner, kan jeg jo nok desværre ikke rigtig gøre noget ved - og jeg tænker på, om der mon er mange andre læsere her, der lider tilsvarende blinker

Hvis det, jeg skriver her, også er forkert for dig, hører jeg gerne.
(Kommunikation handler jo både om at sende og at modtage) blinker

P.S.: Når jeg bruger leksika, er det jo for at få et rimeligt velovervejet og indsigtsfuldt overblik over det pågældende emne blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk