annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705206
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383701
Et andet syn 1992932
Åndelig Føde 1529625
Jesu ord 1524671
Galleri
Glædelig Jul og et Godt Nytår
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 483 gæster og 33 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 19 af 24 < 1 2 ... 17 18 19 20 21 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#21635 - 11/10/2016 15:17 Re: Kristus [Re: ]
Anonym
Uregistreret

Hej Jørgen

Citat:
Hej jeg ved så ikke lige hvad du heder: Ja det er rigtig at Jesus nævner de ting, om hvordan jeg forholder mig til de ting, vell jeg mener da at det er ting vi alle burde efterleve, men jeg ved ikke lige hvad du precist mener jeg skal mene ? mvh Jørgen


Jeg har diskuteret med kristne i over 10 år. Det har måske været med de indremissionske protestanter primært. Og noget har undret mig: At de fornægter, at Jesus gav bud til hjertets efterlevelse, og at et ændret sindelag i harmoni med disse bud er en betingelse for at blive frelst.

Jeg læste engang en skrive: Jesus gav ingen bud. Han holdt dem alle sammen selv, for at vi kunne gå fri. Vi skal blot tro.

Hermed mener jeg, at vedkommende gjorde "blot tro" til en kliché. For hvis vi tror Jesus, så tager vi også imod, hvad han siger. Og gennem hele evangeliet giver han os bud til efterlevelse. Tager vi ikke imod, hvad han siger - og tager vi ikke imod de bud, han beder os efterleve - kan der ikke være tale om tro.

Hvad mener du, Jørgen? Jeg er nysgerrig efter at hører perspektivet fra et Jehovas vidne.

T.
Top Svar Citer
#21639 - 12/10/2016 12:52 Re: Kristus [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej T.

Mens der ventes på svar fra Jørgen tillader jeg mig et lille "indspark fra sidelinjen":

Du skriver bl.a. - om Jesus:
Citat:
Og gennem hele evangeliet giver han os bud til efterlevelse.

Det bud jeg først og fremmest kommer til at tænke på, er det dobbelte (tredobbelte) kærlighedsbud (som jo oprindelig er jødisk) fra bl.a. lignelsen om den barmhjertige samaritaner i kapitel 10 i Lukas Evangeliet:
Citat:
Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke og af hele dit sind, og din næste som dig selv.
(Hvis alle dogmer fjernes fra "Herren din Gud", så udtrykket alene står for det totalt ukendte, der er bag verdens væren, så er jeg helt med) smiler

Men der må jo være andre bud, du tænker på.
Kunne du mon nævne nogle af dem, der for dig er særlig vigtige?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21640 - 12/10/2016 16:13 Re: Kristus [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant..

”Du forstår ikke mit afslappede forhold til menneskehedens mange forsøg på at nærme sig, hvor naturlovene kommer fra.”

- Det er I selve det der skrives at der kan være marv og kerne, en substans som den nye debattør Jørgen forgæves søgte at finde i dine meninger: marv og kerne har man indvendigt, sidder den udenpå, er der troligt bare tale om en vindbøjtel..;)
Din bolledej er kendt kreationisme, dejen du har slået i samtlige år handler slet ikke om naturen og viden derom, men om en tro på noget overnaturligt, hvortil dit kristusikon så har sin selvfølgelige reference, men ikke naturlovene.

Du og Jørgen deler en overtro der blot adskiller sig ved fremtrædelsesformen: hans fast forankret i sektens eksegese, din flagrende i vinden, men igrunden ved samme alter – guden der har skabt og forordnet ”altet”, dvs. meningen du ved kristusikonet klamrer dig til.
Så selvfølgelig kan han blive lidt frustreret over ingen kerne at finde i det du skriver, men bør måske se lidt humoristisk på det, og gør det velsagtens, for det er dit og ikke hans formuleringsproblem der træder frem i lyset..;)

mvh
Simon
P.s.: du der aldrig besvarer spørgsmål, særlig ikke dem der kompromitterer din overtro, ska' næppe sidde og forvente at Jørgen gider dine julelege om den varme grød! ;)


Redigeret af Simon (12/10/2016 16:14)
Top Svar Citer
#21642 - 12/10/2016 17:30 Re: Kristus [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Skrev Simon, som aldrig har villet give et klart svar på, hvor han selv står - og som ikke kan udholde spørgsmålet om, hvor naturlovene kom fra blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#21646 - 13/10/2016 03:53 Re: Kristus [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej igen hr. lægprædikant..

Tja, alt imens din pose med trosbekendelser er støt voksende, er hukommelsen vel eksponentielt aftagende, ”jørgenspørgsmålene” synes dog uforandret – men blev faktisk besvaret og i variationer med forklaringer på hvad hypoteser, teorier og love var for noget, samt på hvilke præmisser disse skabes osv.
Ja det ska’ selvfølgelig ikke hindre dig i tildele din gud æren for at ha’ skabt naturlovene, du tror jo også at hun skabte evolution, at ateister tror på ikke-guder og at sandheden frigjort fra sproget er en åndelig dims der flyver rundt ude i en for altid ukendt del af universet, og kun kan hentes ned af mennesker der som du er besiddelse af overordentlig ”åndelig intuition”, hvad der indlysende gør det lidt vanskeligt for ateister og godtfolk at forstå en så ophøjet guddommelig bevidsthed som din, hvad der muligvis forklarer hvorfor du genskriver samme indlæg år ud og år ind, så vi andre får chancen for at forstå den åndelige dybde, ikke sandt? ;)

Det er jeg sikkert ikke ene om at være taknemlig for, og selv om jeg rigtignok synes du er en sjov lille englebasse, synes jeg altså stadig at du idet mindste overfor en trosfælle som Jørgen ku vise hvordan det så er at føøøle verdens eksistens – hvordan gør du egentlig, fungerer intuitionen ligesom et stetoskop, du så bare lægger til verdens bryst? Jah, du slår rigtig ørerne ud – i hvert fald når der er trosbekendelser over jesustemaet i æteren…;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 19 af 24 < 1 2 ... 17 18 19 20 21 23 24 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 16:10
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:03
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
20 soldater dræbt i Cambodja ved eksplo..
27/04/2024 15:51
Støttedemonstration vil have Spaniens p..
27/04/2024 15:26
Danske badmintonkvinder åbner Uber Cup ..
27/04/2024 15:24
Svensk politi siger, at de besøgende ti..
27/04/2024 15:05
Nyheder fra Religion.dk