annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret somo 363 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#21497 - 27/09/2016 00:22 Re: Forbudte tanker? [Re: ABC]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

"Måske tænker vi forskelligt

Du basere alt på bibelen? Det gør jeg ikke. Bibelen er blot nogle skrifter blandt mange andre skrifter."


Ja … når jeg taler om Jesus, er det ud fra min forståelse af bibelens ord.

"Hvad starter troen med?"

Troen kommer af det man hører.

"Når min elskede (far, mor, bror, søster, barn osv.) går bort, hvor går de så hen?"

De går ingen steder hen, de er bare ikke til mere.

"Vi har til alle tider gjort os forestillinger om efterlivet. Det er ganske naturligt at sådanne forestillinger opstår. Det ville være meget underligt andet.

Enig?"


Hmm … jeg har ikke egne forestillinger om et efterliv i en åndelig verden.

Jeg ønsker det heller ikke, plus jeg tror ikke på en sådan mulighed …

men … gennem mange år har jeg forsøgt at forstå og tro på bibelens ord om kødets opstandelse, uden at det blev til tro.


"Vi kan se at folk forandre sig efter døden...at der mangler noget ved dem. De er ikke som de plejer at være.

Hvad har forladt legemet?"


Livet.

"Du taler om guds rige, og der tænker jeg bare, hvordan kan guds rige blive en realitet (på jorden), hvis vi ikke er kærlige, barmhjertige og retfærdige?"

Ja det vil kendetegne "den ny jord" efter de ugudelige er fjernet.

"Hvis gud elsker mig, så vil gud også lade mig leve videre. Alt står og falder altså med gud, forsåvidt at gud bestemmer om jeg skal leve videre."

Jeg kender ikke din gud …

men som jeg forstår bibelens ord, er frelsen ikke betingelses fri … samtidig med … at ingen kan gøre sig fortjent til et liv uden synd og død.

"Jesus død på korset har ikke ændret noget for mig. Tværtimod. Det var en tragisk begivenhed. Menneskene forstod ham ikke eller ville ham ikke. Han gik i døden for sin lære. Beundringsværdigt.

Man kunne vel sige, at han stod ved sin lære til det sidste?"

Det er klart, til det var han sendt … han gjorde ifølge skrifterne kun sin fars vilje.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#21500 - 27/09/2016 13:45 Re: Forbudte tanker? [Re: Tikka]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse

Hej Tikka

Har du ikke noget ståsted i livet? Du forkaster bibelen? Og alt andet? Når vi dør så er det bare forbi?

Jeg køber ikke bare den med hørelsen, for hvad med synet? At se ting? Folk har jo - efter sigende - set de afdøde? Frembringer det ikke tro? Når den som har set fortæller det til en som ikke har set, så kan denne komme til tro, men troen bygger på noget som er set - ikke hørt.

Hvad byggede de gamle egyptere efterlivet på? Hvordan er sådanne forestillinger opstået? Har de ikke måttet tænke over tingene også?

Det er trist at høre, at du ikke vil leve videre, men det kan der jo være mange grunde til.

Kødets opstandelse er der vist mange som har svært ved at tro på smiler

Nogle ville nok sige, at det var ånden som havde forladt legeme, men...du tror jo ikke på åndens eksistens/efterlivet.

De ugudelige forsvinder helt automatisk...de dør og giver plads til gudelige mennesker. I bibelsk forstand er der vel bare tale om vildfarne får? Mennesker som er kommet på afveje? Har haft en dårlig opvækst? Eller andet? Hvis gud elsker dem, så lader gud dem også leve videre, og indtil videre, så må vi vel sige, at gud elsker dem, for gud har ikke udslettet dem.

Men er vi ikke allesammen lidt ugudelige en gang imellem? Er vi fuldkomne mennesker? Måske Arne er blinker

Spøg til side, for Paulus siger tingene rigtig godt, synes jeg:

Citat:
v1 Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. v2 Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet. v3 Og om jeg så uddeler alt, hvad jeg ejer, og giver mit legeme hen til at brændes, men ikke har kærlighed, gavner det mig intet.

v4 Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. v5 Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. v6 Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. v7 Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt.

v8 Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. v9 For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, v10 men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. v11 Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. v12 Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

v13 Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.


Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#21502 - 28/09/2016 01:12 Re: Forbudte tanker? [Re: ABC]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

ABC: Har du ikke noget ståsted i livet?

Jo da.

Du forkaster bibelen?

Nej.

Og alt andet?

?????????????

Når vi dør så er det bare forbi?

Ja! …

(Ifølge bibelen er døden som en søvn … indtil opstandelsen.)


Jeg køber ikke bare den med hørelsen, for hvad med synet? At se ting? Folk har jo - efter sigende - set de afdøde? Frembringer det ikke tro? Når den som har set fortæller det til en som ikke har set, så kan denne komme til tro, men troen bygger på noget som er set - ikke hørt.

Thjaee … der er mange historier i omløb.
Man skal ikke tro på alt hvad man hører.



Hvad byggede de gamle egyptere efterlivet på? Hvordan er sådanne forestillinger opstået? Har de ikke måttet tænke over tingene også?

Var de sande kristne? …


… Ifølge bibelen er evigheden lagt i menneskenes hjerter.

"Alt har han skabt, så det har sin tid og tjener hans plan. Men skønt han har lagt evigheden i vores hjerter, fatter vi dog ikke hans plan og virke fra begyndelsen til enden." Prædikeren 3:11

Bibelen på hverdagsdansk (BPH)


Det er trist at høre, at du ikke vil leve videre, men det kan der jo være mange grunde til.

Jeg vil gerne leve videre, men som jeg forstå bibelen opfylder jeg ikke betingelserne. smiler


Kødets opstandelse er der vist mange som har svært ved at tro på

Thjaee … så udelukker man vel også sig selv fra muligheden … hvis den findes … hvis man skal tro bibelens ord. (?)


Nogle ville nok sige, at det var ånden som havde forladt legeme, men...du tror jo ikke på åndens eksistens/efterlivet.

??????????????????

Ånden ??? ...

Kødets opstandelse ... er et menneske af kød og blod! ... et menneske der opstår fra de døde til et nyt liv på en renset jord.



De ugudelige forsvinder helt automatisk...de dør og giver plads til gudelige mennesker. I bibelsk forstand er der vel bare tale om vildfarne får?
Mennesker som er kommet på afveje? Har haft en dårlig opvækst? Eller andet?
Hvis gud elsker dem, så lader gud dem også leve videre, og indtil videre, så må vi vel sige, at gud elsker dem, for gud har ikke udslettet dem.


De ugudelige som lever ved Jesu 2. komme bliver udslettet.

Indtil da forkyndes der til frelse.



Men er vi ikke allesammen lidt ugudelige en gang imellem? Er vi fuldkomne mennesker? Måske Arne er

Fuldkomne bliver mennesket først når døden ikke er mere … forstået på den måde … man kan dø … men skal ikke dø … så længe man elsker gud og underlægger sig hans styre/teokrati af fri vilje.


Spøg til side, for Paulus siger tingene rigtig godt, synes jeg:

Ved ikke lige hvad du vil vise mig med de postede skriftsteder, men Paulus så frem til et himmelsk liv som konge sammen med Jesus og de andre Hellige … de som har fået/får guds ånd.

Citat:
v1 Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. v2 Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet. v3 Og om jeg så uddeler alt, hvad jeg ejer, og giver mit legeme hen til at brændes, men ikke har kærlighed, gavner det mig intet.

v4 Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. v5 Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. v6 Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. v7 Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt.

v8 Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. v9 For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, v10 men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. v11 Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. v12 Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

v13 Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.


¨¨¨¨
Top Svar Citer
#21504 - 28/09/2016 15:46 Re: Forbudte tanker? [Re: Tikka]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse

Hej Tikka

Så dit ståsted er bibelen?

Man skal ikke tro på alt hvad man hører? Gælder det også bibelen? Når forfatterne (som var mennesker rundet af deres tid) taler om døde der står op af graven og render rundt i gaderne, så er der vel grund til at stoppe op, og tænke...kan det nu passe?

Sådan kunne man blive ved med de bibelske beretninger.

Hvad skal vi tro på? Hvad er troværdigt? Hvad giver mening for os? Var det et fysisk legeme disciplene så (ikke hørte)? Eller var det et åndeligt legeme?

Var de gamle egyptere (eller andre civilisationer) sande kristne? Hvad er en sand kristen? Hvad er kriteriet for en sand kristen? Er der ikke delte meninger om det? Er en sand kristen en som tænker over tingene? Som ikke tror på alt det der står i bibelen?

Du vil altså gerne leve videre (her misforstod jeg dig tidligere - du talte om efterlivsforestillinger - at du ikke ønskede sådanne - og at du ikke tror på muligheden for eksistens i en åndelig verden).

Hvor befinder Jesus sig henne? I historiebøgerne?

Du mener gud (som skulle være kærligheden selv) vil udslette sine elskede børn? Hvorfor skulle vi sætte børn i verden, hvis gud er sådan? Hvorfor skulle vi underkaste os sådan en gud? Frivilligt?

Som sagt, så synes jeg, at Paulus siger tingene rigtig godt:

Citat:

v1 Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. v2 Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet. v3 Og om jeg så uddeler alt, hvad jeg ejer, og giver mit legeme hen til at brændes, men ikke har kærlighed, gavner det mig intet.

v4 Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. v5 Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. v6 Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. v7 Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt.

v8 Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. v9 For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, v10 men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. v11 Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. v12 Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

v13 Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.


Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#21506 - 28/09/2016 23:44 Re: Forbudte tanker? [Re: ABC]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

ABC: Så dit ståsted er bibelen?

Nej.

Man skal ikke tro på alt hvad man hører? Gælder det også bibelen?

Ja, hvis ikke man mener, bibelen er guds ord.

Når forfatterne (som var mennesker rundet af deres tid) taler om døde der står op af graven og render rundt i gaderne, så er der vel grund til at stoppe op, og tænke...kan det nu passe

Enig. smiler
Formoder du taler om
Matt. 27:52-53

… Men … det er der vel en forklaring på, når Jesus ifølge skrifterne er den første som skal opstå … og døde først oprejses ved Jesu 2. komme, ikke?

Sådan kunne man blive ved med de bibelske beretninger.

Ja, ikke alt er lige let at forstå.

Hvad skal vi tro på? Hvad er troværdigt? Hvad giver mening for os? Var det et fysisk legeme disciplene så (ikke hørte)? Eller var det et åndeligt legeme?

Ifølge skribenten Lukas … som ikke selv var vidne til Jesu opstandelse … han gengiver i Lukas 24:36-43 øjenvidnberetning fra de der fra begyndelsen fulgte Jesus … (altså det nedskrevne er noget Lukas havde hørt) … og jeg fremhæver svaret på dit spørgsmål i teksten.

Citat:
v36 Mens de talte om dette, stod han midt iblandt dem, og han siger til dem: »Fred være med jer!« v37 De blev bange og forfærdede og troede, det var en ånd, de så. v38 Men han sagde til dem: »Hvorfor er I rystede, og hvorfor kommer der tvivl i jeres hjerte? v39 Se på mine hænder og fødder – det er mig. Føl på mig og se; en ånd har ikke kød og knogler, som I ser, jeg har.« v40 Da han havde sagt det, viste han dem sine hænder og fødder. v41 Og da de af bare glæde stadig ikke kunne tro, men undrede sig, spurgte han dem: »Har I noget at spise her?« v42 De gav ham et stykke stegt fisk, v43 og det tog han og spiste, mens de så det.


Var de gamle egyptere (eller andre civilisationer) sande kristne? Hvad er en sand kristen? Hvad er kriteriet for en sand kristen? Er der ikke delte meninger om det? Er en sand kristen en som tænker over tingene? Som ikke tror på alt det der står i bibelen?

En sand kristen sætter Riget først i sit liv og "går i Jesu fodspor."

Du vil altså gerne leve videre (her misforstod jeg dig tidligere - du talte om efterlivsforestillinger - at du ikke ønskede sådanne - og at du ikke tror på muligheden for eksistens i en åndelig verden).

Ja, vil gerne leve videre, men tror ikke på et nyt liv efter døden.

Hvor befinder Jesus sig henne? I historiebøgerne?

Ifølge bibelen sidder han pt. ved guds højre hånd og venter på signal fra gud.

Du mener gud (som skulle være kærligheden selv) vil udslette sine elskede børn? Hvorfor skulle vi sætte børn i verden, hvis gud er sådan? Hvorfor skulle vi underkaste os sådan en gud? Frivilligt?

Gud er som pottemageren og vi er leret, hvis ikke vi lader os forme som han ønsker … gennem hans ord til hans ære, bliver vi selvfølgeligt kasseret.
Vi er jo hans ejendom.


Som sagt, så synes jeg, at Paulus siger tingene rigtig godt:

Som sagt engel … Jow jow …

Paulus havde i øvrigt heller ikke mødt Jesus andet end i en åbenbaring på vej til Damaskus.

Citat:
v1 Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. v2 Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet. v3 Og om jeg så uddeler alt, hvad jeg ejer, og giver mit legeme hen til at brændes, men ikke har kærlighed, gavner det mig intet.

v4 Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. v5 Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. v6 Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. v7 Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt.

v8 Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. v9 For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, v10 men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. v11 Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. v12 Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

v13 Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.


Også en kærlig hilsen fra mig. smiler

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Nyheder fra Religion.dk