Forbudte tanker?

Indsendt af: ABC

Forbudte tanker? - 24/09/2016 15:45


Hej med dig

Er vi kommet for at slappe af blinker

Citat:
Logik er for ham åbenbart ikke en positiv værdi. Det er svært at sætte sig ind i. Han har heller aldrig tvivlet. Ikke en gang i hans barndom eller ungdom. Hvis du aldrig har tvivlet og overvejet om du tager fejl og verden måske kunne vise sig at hænge sammen på en anderledes måde, hvilket håb er der så for at du har fundet den bedste forståelse af universet? Det er jo tilfældigt, at han er født og opvokset et sted, hvor det lige præcis var kristendommen, han er blevet skefodret med.


Ovenstående (fra ateisternes facebookside) har fået en lavine til at rulle i mit hoved, for kan man tale om en tilfældighed? Kræver det ikke en sjæl som kan inkarnere alle steder? Har poul joachim stender (ham der tales om) en sjæl som ligesåvel kunne inkarnere i Indien? Ville PJS være PJS, hvis ikke hans far og mor havde fundet sammen? Rent fysisk ville han vel ikke se ud som han gør, hvis hans far havde fundet en anden mor? Hans far og mor kunne selvfølgelig være flyttet til Indien, men det ville nok ikke have været en tilfældighed. Som sådan ville de nok ikke have kastet en dartpil afsted mod et kort. Vi flytter derhen hvor pilen rammer. Det er selvfølgelig klart at PJS liv ville have forløbet anderledes, hvis hans forældre var flyttet til Indien. Hans liv kunne altså have set anderledes ud, hvis og såfremt, og så havde vi stået med en "anden" PJS.

Hvad er en tilfældighed? Er det en tilfældighed at vi ikke er i krig med sverige? Hvor tilfældigt er vores livsløb? Hvis alle overholdte færdselsreglerne, så ville det vel ikke være en tilfældighed, at der ikke skete ulykker?

Hvad er det religionerne siger? Overhold reglerne og få et godt liv? Selvfølgelig kan/skal vi diskutere om vi får et godt liv ved at overholde disse eller disse regler? Islam har f.eks nogle regler som jeg ikke vil overholde...håndsafhugning, stening osv.

Hvorfor skulle jeg overholde sådanne regler? Får jeg det godt af at hugge hænderne af mine børn? Eller stene mine familiemedlemmer?

Der må være andre og bedre måder at reagere på.

Hvordan skal vi reagere på regelbrud?

Hvis der ikke er noget efter døden, skal vi så have indført dødsstraf? Hvis der er noget efter døden, skal vi så have afskaffet dødsstraf?

Har det ikke betydning for vores adfærd om der er noget eller ikke er noget efter døden?

Hvis der er noget efter døden, så er skaden vel ikke så stor, som hvis der ikke er noget efter døden?

Hvordan begrunder vi vores reaktioner?

Hvorfor skulle jeg ikke hugge hovedet af mit barns morder? Hvorfor spilde tid og energi på sådanne mennesker? Hvad skulle formålet være med det?

Hvorfor overhovedet sætte børn i verden, når vi ved, at "ulven" render rundt derude?

Er der noget som er dejligt ved ateisterne, så er det at de tænker over tingene. De stiller spørgsmål og vil have styr på situationen. Sådan noget kunne teisterne lære en hel del af blinker

Mon ateisterne kan lære noget af teisterne?

Ateisterne er mennesker ligesom os selv...deres børn dør...vores børn dør...hvordan skal vi forholde os til det?

Hvis der ikke er noget efter døden, er det så rationelt at sætte børn i verden? Er det ikke mere rationelt at gå til grunde end opretholde denne lidelsesfulde verden, hvor der ingen sikkerhed er for vores børns ve og vel?

Hvem har lyst til at fødes uden arme? Eller med en eller anden dødelig sygdom? Bare fordi forældrene ville have et barn de kunne kigge på i fem sekunder? Har barnet nogen som helst interesse i sådan et kort og meningsløst liv?

Vi kunne selvfølgelig udrydde alle dem med genetiske defekter fra starten af (inden de så dagens lys), men løser det vores problemer med denne verden?

Forbryderne kommer jo fra vores egne rækker og ligeså med ofrene.

Hvordan kan vi tillade os at sætte børn ind i denne verden?

Jeg har tit tænkt over det her med Jesus...at han betalte en pris for at vi kunne få et bedre liv...for det var vel det han gjorde...satte sit liv på spil for os...så vi kunne vågne op og ændre vores adfærd over for hinanden...altså lade kærligheden råde blandt os.

Det behøver man ikke tro på. Enhver kan se det er tilfældet. Han ændrede verden. Men de religiøse fik forvrænget denne begivenhed. Som sådan fik de den helt galt i halsen.

Hvad har tro med denne begivenhed at gøre? Hvad skal jeg tro på? At han blev født af en jomfru? Stod op af graven med sit fysiske legeme? At han viste sig for disciplene med et legeme som ikke var fysisk? Hvordan hænger de to ting sammen?

Skyldes den tomme grav at nogen havde fjernet hans fysiske legeme? Var det et åndeligt legeme disciplene så? Hvad skal vi tro på? Beretninger som ikke stemmer overens med hinanden?

Jeg køber gerne troen på åndens eksistens, men alt det andet...det kan præsterne godt proppe i skraldespanden.

Bliver tilværelsen kedeligere af den grund? Har vi ikke andre ting at beskæftige os med? Hvordan hænger universet sammen? Hvem kan lave den fedeste film? Fyre den bedste joke af? Omvende flest ateister blinker

Hvad er der efter døden? Hvis Jesus viste sig for disciplene (bare en enkel gang), så kan vi bygge videre på den begivenhed, for så er der noget efter døden.

Og mon så ikke der er nogle som leder showet på den anden side? Organisere tingene til alles bedste?

Hvad frygter ateisterne? At leve i al evighed? Hvorfor er det en frygtelig tanke? Tænk på alle de fodboldkampe vi kan spille. Ja, alle de guddommelige lege vi kan opfinde. Den åndelige verden kan da umuligt være kedeligere end denne verden?

Bare tænk på et gensyn med ham her.

Kærlig hilsen

ABC
Indsendt af: Tikka

Re: Forbudte tanker? - 25/09/2016 13:58


"Jeg køber gerne troen på åndens eksistens, men alt det andet...det kan præsterne godt proppe i skraldespanden."


- Hvilken eksisterende ånd tror du på?

¨¨¨¨

Indsendt af: ABC

Re: Forbudte tanker? - 25/09/2016 14:48


Hej Tikka

Jeg tror at vi eksistere videre efter døden. Dette er Jesus et bevis (eller en bekræftigelse) på at vi gør, forsåvidt at han viste sig for disciplene efter sin død.

Spurgte du om noget andet? Isåfald må du gerne uddybe dit spørgsmål.

Kærlig hilsen

ABC
Indsendt af: Tikka

Re: Forbudte tanker? - 25/09/2016 15:08


"Jeg tror at vi eksistere videre efter døden."

- Hmm ok ... fortæller/lover bibelen det?


"Dette er Jesus et bevis (eller en bekræftigelse) på at vi gør, forsåvidt at han viste sig for disciplene efter sin død."

- Forsåvidt???

- Tror du, eller tror du ikke, på det der står i bibelen?

¨¨¨¨


Indsendt af: ABC

Re: Forbudte tanker? - 25/09/2016 16:25


Hej Tikka

Hvad er der nu galt med "forsåvidt"?

Hvis Jesus ikke viste sig for disciplene, så kan det jo ikke være et bevis (eller en bekræftigelse) på at der er noget efter døden.

Har jeg grund til at tvivle på at disciplene så Jesus? At der er noget sandhed i den beretning?

Jeg har altid troet på at vi eksisterede videre efter døden, så...for mig er der bare tale om et bevis (eller en bekræftigelse) på dette.

Hvorfor hænger du dig så meget i bibelen? Hvorfor ikke tænke over tingene selv? Hvordan skal vi forholde os til livet?

Hvis Jesus ikke havde vist sig for disciplene, så ville jeg da stadigvæk tro, at der var noget efter døden.

Det er jeg ligesom nødt til af flere grunde. Dels vil jeg gerne eksistere videre og dels vil jeg gerne have at mit barn eksistere videre. Og selvfølgelig alle andre også.

En stor lykkelig familie som svæver rundt på kærlighedens vinde smiler

Kærlig hilsen

ABC
Indsendt af: Tikka

Re: Forbudte tanker? - 25/09/2016 20:48


"Det er jeg ligesom nødt til af flere grunde. Dels vil jeg gerne eksistere videre og dels vil jeg gerne have at mit barn eksistere videre. Og selvfølgelig alle andre også.


"En stor lykkelig familie som svæver rundt på kærlighedens vinde"



¨¨¨¨


" ... svæver rundt på kærlighedens vinde"

... ??? ... hjælp


Jow jow ... Poetisk engel ...

... men hvor findes disse vinde, og hvordan mener du, vi kommer dertil?


Hvordan vil du forklare og forsvare denne tro ud over:

"Det er jeg ligesom nødt til af flere grunde. ... "

¨¨¨¨

Indsendt af: ABC

Re: Forbudte tanker? - 25/09/2016 23:47


Hej Tikka

Jeg kan ikke skabe en åndelig verden, men jeg kan tro på, at der findes sådan en verden.

Andet kan jeg ikke gøre.

Hvorfor skulle jeg tro på, at der findes sådan en verden?

Hvis jeg gerne vil leve videre, så er jeg vel nødt til at tro på sådan en verden?

Hvordan ellers leve videre?

Hmm...kærlighedens vinde...hvor kommer de fra...disse vindstød...som vælter os omkuld...løfter os op...former os...måske fra vore hjerter?

Kærlig hilsen

ABC
Indsendt af: Tikka

Re: Forbudte tanker? - 26/09/2016 00:17


"Hvordan ellers leve videre?"


- Jamen, hvorfra har du den idee, du skal leve videre?

Hvis blot du har manipuleret dig til den tro, fordi du ikke vil dø, er der vel tale om luftkasteller?

¨¨¨¨

Indsendt af: ABC

Re: Forbudte tanker? - 26/09/2016 01:08


Hej Tikka

Det er ikke noget jeg skal, men noget jeg gerne vil.

Hvordan skulle jeg kunne leve videre, hvis der ikke er en åndelig verden?

Kærlig hilsen

ABC
Indsendt af: Tikka

Re: Forbudte tanker? - 26/09/2016 01:45


"Hvordan skulle jeg kunne leve videre, hvis der ikke er en åndelig verden?"


- Thjaee … godt spørgsmål, men hvad er en åndelig verden, og hvor findes den?

¨¨¨¨

Indsendt af: ABC

Re: Forbudte tanker? - 26/09/2016 02:15


Hej Tikka

Vi kan vel kun tale om højere og lavere verdener? Hvis vi befinder os på kanel 1, så befinder den sig på kanal 2.

Det har de sikkert styr på deroppe.

Kærlig hilsen

ABC
Indsendt af: Tikka

Re: Forbudte tanker? - 26/09/2016 02:52


"Vi kan vel kun tale om højere og lavere verdener? Hvis vi befinder os på kanel 1, så befinder den sig på kanal 2.

Det har de sikkert styr på deroppe."



- Hvorfor mener du det?

¨¨¨¨

Indsendt af: ABC

Re: Forbudte tanker? - 26/09/2016 12:43


Hej Tikka

En eller anden måde må tingene jo hænge sammen på? Er det ikke ligegyldigt i denne sammenhæng? Hvordan skulle jeg kunne leve videre, hvis der ikke er en åndelig verden? Hvad starter troen med? Jesus opstandelse? Var der ingen mennesker som troede på efterlivet før Jesus viste sig for disciplene? Hvad var Jesus budskab?

Det er nok de færeste af os som når ham til sokkeholderne, men en dag, en dag, så vil vi alle blive som ham...kærlige, barmhjertige og retfærdige mennesker.

Kærlig hilsen

ABC
Indsendt af: Tikka

Re: Forbudte tanker? - 26/09/2016 15:00


"En eller anden måde må tingene jo hænge sammen på?"

Netop!

"Er det ikke ligegyldigt i denne sammenhæng?"

Nej det mener jeg ikke.

"Hvordan skulle jeg kunne leve videre, hvis der ikke er en åndelig verden?"

Ja, DET er jo det gode spørgsmål! smiler

"Hvad starter troen med?"

Det man hører.

"Jesus opstandelse? Var der ingen mennesker som troede på efterlivet før Jesus viste sig for disciplene?

Hvad var Jesus budskab?"


Jesu jordiske mission var at forkynde om guds rige … det der bedes om i Fadervor … og gøre disciple ... så de som tror ... og handler derpå ... har mulighed for evigt liv ... som Jesu offer/død muliggør.

"Det er nok de færeste af os som når ham til sokkeholderne, men en dag, en dag, så vil vi alle blive som ham...kærlige, barmhjertige og retfærdige mennesker."

Hvorfor tror du Jesus har levet og lever?

og …
hvilken dag taler du om?


¨¨¨¨

Indsendt af: ABC

Re: Forbudte tanker? - 26/09/2016 16:25


Hej Tikka

Måske tænker vi forskelligt smiler

Du basere alt på bibelen? Det gør jeg ikke. Bibelen er blot nogle skrifter blandt mange andre skrifter.

Hvad starter troen med?

Når min elskede (far, mor, bror, søster, barn osv.) går bort, hvor går de så hen?

Vi har til alle tider gjort os forestillinger om efterlivet. Det er ganske naturligt at sådanne forestillinger opstår. Det ville være meget underligt andet.

Enig?

Vi kan se at folk forandre sig efter døden...at der mangler noget ved dem. De er ikke som de plejer at være.

Hvad har forladt legemet?

Du taler om guds rige, og der tænker jeg bare, hvordan kan guds rige blive en realitet (på jorden), hvis vi ikke er kærlige, barmhjertige og retfærdige?

Hvis gud elsker mig, så vil gud også lade mig leve videre. Alt står og falder altså med gud, forsåvidt at gud bestemmer om jeg skal leve videre.

Jesus død på korset har ikke ændret noget for mig. Tværtimod. Det var en tragisk begivenhed. Menneskene forstod ham ikke eller ville ham ikke. Han gik i døden for sin lære. Beundringsværdigt.

Man kunne vel sige, at han stod ved sin lære til det sidste?

Har Jesus levet?

Ifølge bibelen og bogen "Vandrer mod lyset!" har han levet og lever han stadigvæk. Og så en masse kristne selvfølgelig.

Hvilken dag taler jeg om?

Er vi allesammen blevet kærlige, barmhjertige og retfærdige mennesker?

Hvem kender dagen?

Kærlig hilsen

ABC
Indsendt af: Tikka

Re: Forbudte tanker? - 27/09/2016 00:22


"Måske tænker vi forskelligt

Du basere alt på bibelen? Det gør jeg ikke. Bibelen er blot nogle skrifter blandt mange andre skrifter."


Ja … når jeg taler om Jesus, er det ud fra min forståelse af bibelens ord.

"Hvad starter troen med?"

Troen kommer af det man hører.

"Når min elskede (far, mor, bror, søster, barn osv.) går bort, hvor går de så hen?"

De går ingen steder hen, de er bare ikke til mere.

"Vi har til alle tider gjort os forestillinger om efterlivet. Det er ganske naturligt at sådanne forestillinger opstår. Det ville være meget underligt andet.

Enig?"


Hmm … jeg har ikke egne forestillinger om et efterliv i en åndelig verden.

Jeg ønsker det heller ikke, plus jeg tror ikke på en sådan mulighed …

men … gennem mange år har jeg forsøgt at forstå og tro på bibelens ord om kødets opstandelse, uden at det blev til tro.


"Vi kan se at folk forandre sig efter døden...at der mangler noget ved dem. De er ikke som de plejer at være.

Hvad har forladt legemet?"


Livet.

"Du taler om guds rige, og der tænker jeg bare, hvordan kan guds rige blive en realitet (på jorden), hvis vi ikke er kærlige, barmhjertige og retfærdige?"

Ja det vil kendetegne "den ny jord" efter de ugudelige er fjernet.

"Hvis gud elsker mig, så vil gud også lade mig leve videre. Alt står og falder altså med gud, forsåvidt at gud bestemmer om jeg skal leve videre."

Jeg kender ikke din gud …

men som jeg forstår bibelens ord, er frelsen ikke betingelses fri … samtidig med … at ingen kan gøre sig fortjent til et liv uden synd og død.

"Jesus død på korset har ikke ændret noget for mig. Tværtimod. Det var en tragisk begivenhed. Menneskene forstod ham ikke eller ville ham ikke. Han gik i døden for sin lære. Beundringsværdigt.

Man kunne vel sige, at han stod ved sin lære til det sidste?"

Det er klart, til det var han sendt … han gjorde ifølge skrifterne kun sin fars vilje.

¨¨¨¨

Indsendt af: ABC

Re: Forbudte tanker? - 27/09/2016 13:45


Hej Tikka

Har du ikke noget ståsted i livet? Du forkaster bibelen? Og alt andet? Når vi dør så er det bare forbi?

Jeg køber ikke bare den med hørelsen, for hvad med synet? At se ting? Folk har jo - efter sigende - set de afdøde? Frembringer det ikke tro? Når den som har set fortæller det til en som ikke har set, så kan denne komme til tro, men troen bygger på noget som er set - ikke hørt.

Hvad byggede de gamle egyptere efterlivet på? Hvordan er sådanne forestillinger opstået? Har de ikke måttet tænke over tingene også?

Det er trist at høre, at du ikke vil leve videre, men det kan der jo være mange grunde til.

Kødets opstandelse er der vist mange som har svært ved at tro på smiler

Nogle ville nok sige, at det var ånden som havde forladt legeme, men...du tror jo ikke på åndens eksistens/efterlivet.

De ugudelige forsvinder helt automatisk...de dør og giver plads til gudelige mennesker. I bibelsk forstand er der vel bare tale om vildfarne får? Mennesker som er kommet på afveje? Har haft en dårlig opvækst? Eller andet? Hvis gud elsker dem, så lader gud dem også leve videre, og indtil videre, så må vi vel sige, at gud elsker dem, for gud har ikke udslettet dem.

Men er vi ikke allesammen lidt ugudelige en gang imellem? Er vi fuldkomne mennesker? Måske Arne er blinker

Spøg til side, for Paulus siger tingene rigtig godt, synes jeg:

Citat:
v1 Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. v2 Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet. v3 Og om jeg så uddeler alt, hvad jeg ejer, og giver mit legeme hen til at brændes, men ikke har kærlighed, gavner det mig intet.

v4 Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. v5 Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. v6 Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. v7 Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt.

v8 Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. v9 For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, v10 men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. v11 Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. v12 Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

v13 Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.


Kærlig hilsen

ABC
Indsendt af: Tikka

Re: Forbudte tanker? - 28/09/2016 01:12


ABC: Har du ikke noget ståsted i livet?

Jo da.

Du forkaster bibelen?

Nej.

Og alt andet?

?????????????

Når vi dør så er det bare forbi?

Ja! …

(Ifølge bibelen er døden som en søvn … indtil opstandelsen.)


Jeg køber ikke bare den med hørelsen, for hvad med synet? At se ting? Folk har jo - efter sigende - set de afdøde? Frembringer det ikke tro? Når den som har set fortæller det til en som ikke har set, så kan denne komme til tro, men troen bygger på noget som er set - ikke hørt.

Thjaee … der er mange historier i omløb.
Man skal ikke tro på alt hvad man hører.



Hvad byggede de gamle egyptere efterlivet på? Hvordan er sådanne forestillinger opstået? Har de ikke måttet tænke over tingene også?

Var de sande kristne? …


… Ifølge bibelen er evigheden lagt i menneskenes hjerter.

"Alt har han skabt, så det har sin tid og tjener hans plan. Men skønt han har lagt evigheden i vores hjerter, fatter vi dog ikke hans plan og virke fra begyndelsen til enden." Prædikeren 3:11

Bibelen på hverdagsdansk (BPH)


Det er trist at høre, at du ikke vil leve videre, men det kan der jo være mange grunde til.

Jeg vil gerne leve videre, men som jeg forstå bibelen opfylder jeg ikke betingelserne. smiler


Kødets opstandelse er der vist mange som har svært ved at tro på

Thjaee … så udelukker man vel også sig selv fra muligheden … hvis den findes … hvis man skal tro bibelens ord. (?)


Nogle ville nok sige, at det var ånden som havde forladt legeme, men...du tror jo ikke på åndens eksistens/efterlivet.

??????????????????

Ånden ??? ...

Kødets opstandelse ... er et menneske af kød og blod! ... et menneske der opstår fra de døde til et nyt liv på en renset jord.



De ugudelige forsvinder helt automatisk...de dør og giver plads til gudelige mennesker. I bibelsk forstand er der vel bare tale om vildfarne får?
Mennesker som er kommet på afveje? Har haft en dårlig opvækst? Eller andet?
Hvis gud elsker dem, så lader gud dem også leve videre, og indtil videre, så må vi vel sige, at gud elsker dem, for gud har ikke udslettet dem.


De ugudelige som lever ved Jesu 2. komme bliver udslettet.

Indtil da forkyndes der til frelse.



Men er vi ikke allesammen lidt ugudelige en gang imellem? Er vi fuldkomne mennesker? Måske Arne er

Fuldkomne bliver mennesket først når døden ikke er mere … forstået på den måde … man kan dø … men skal ikke dø … så længe man elsker gud og underlægger sig hans styre/teokrati af fri vilje.


Spøg til side, for Paulus siger tingene rigtig godt, synes jeg:

Ved ikke lige hvad du vil vise mig med de postede skriftsteder, men Paulus så frem til et himmelsk liv som konge sammen med Jesus og de andre Hellige … de som har fået/får guds ånd.

Citat:
v1 Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. v2 Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet. v3 Og om jeg så uddeler alt, hvad jeg ejer, og giver mit legeme hen til at brændes, men ikke har kærlighed, gavner det mig intet.

v4 Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. v5 Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. v6 Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. v7 Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt.

v8 Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. v9 For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, v10 men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. v11 Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. v12 Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

v13 Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.


¨¨¨¨
Indsendt af: ABC

Re: Forbudte tanker? - 28/09/2016 15:46


Hej Tikka

Så dit ståsted er bibelen?

Man skal ikke tro på alt hvad man hører? Gælder det også bibelen? Når forfatterne (som var mennesker rundet af deres tid) taler om døde der står op af graven og render rundt i gaderne, så er der vel grund til at stoppe op, og tænke...kan det nu passe?

Sådan kunne man blive ved med de bibelske beretninger.

Hvad skal vi tro på? Hvad er troværdigt? Hvad giver mening for os? Var det et fysisk legeme disciplene så (ikke hørte)? Eller var det et åndeligt legeme?

Var de gamle egyptere (eller andre civilisationer) sande kristne? Hvad er en sand kristen? Hvad er kriteriet for en sand kristen? Er der ikke delte meninger om det? Er en sand kristen en som tænker over tingene? Som ikke tror på alt det der står i bibelen?

Du vil altså gerne leve videre (her misforstod jeg dig tidligere - du talte om efterlivsforestillinger - at du ikke ønskede sådanne - og at du ikke tror på muligheden for eksistens i en åndelig verden).

Hvor befinder Jesus sig henne? I historiebøgerne?

Du mener gud (som skulle være kærligheden selv) vil udslette sine elskede børn? Hvorfor skulle vi sætte børn i verden, hvis gud er sådan? Hvorfor skulle vi underkaste os sådan en gud? Frivilligt?

Som sagt, så synes jeg, at Paulus siger tingene rigtig godt:

Citat:

v1 Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. v2 Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet. v3 Og om jeg så uddeler alt, hvad jeg ejer, og giver mit legeme hen til at brændes, men ikke har kærlighed, gavner det mig intet.

v4 Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. v5 Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. v6 Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. v7 Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt.

v8 Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. v9 For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, v10 men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. v11 Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. v12 Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

v13 Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.


Kærlig hilsen

ABC
Indsendt af: Tikka

Re: Forbudte tanker? - 28/09/2016 23:44


ABC: Så dit ståsted er bibelen?

Nej.

Man skal ikke tro på alt hvad man hører? Gælder det også bibelen?

Ja, hvis ikke man mener, bibelen er guds ord.

Når forfatterne (som var mennesker rundet af deres tid) taler om døde der står op af graven og render rundt i gaderne, så er der vel grund til at stoppe op, og tænke...kan det nu passe

Enig. smiler
Formoder du taler om
Matt. 27:52-53

… Men … det er der vel en forklaring på, når Jesus ifølge skrifterne er den første som skal opstå … og døde først oprejses ved Jesu 2. komme, ikke?

Sådan kunne man blive ved med de bibelske beretninger.

Ja, ikke alt er lige let at forstå.

Hvad skal vi tro på? Hvad er troværdigt? Hvad giver mening for os? Var det et fysisk legeme disciplene så (ikke hørte)? Eller var det et åndeligt legeme?

Ifølge skribenten Lukas … som ikke selv var vidne til Jesu opstandelse … han gengiver i Lukas 24:36-43 øjenvidnberetning fra de der fra begyndelsen fulgte Jesus … (altså det nedskrevne er noget Lukas havde hørt) … og jeg fremhæver svaret på dit spørgsmål i teksten.

Citat:
v36 Mens de talte om dette, stod han midt iblandt dem, og han siger til dem: »Fred være med jer!« v37 De blev bange og forfærdede og troede, det var en ånd, de så. v38 Men han sagde til dem: »Hvorfor er I rystede, og hvorfor kommer der tvivl i jeres hjerte? v39 Se på mine hænder og fødder – det er mig. Føl på mig og se; en ånd har ikke kød og knogler, som I ser, jeg har.« v40 Da han havde sagt det, viste han dem sine hænder og fødder. v41 Og da de af bare glæde stadig ikke kunne tro, men undrede sig, spurgte han dem: »Har I noget at spise her?« v42 De gav ham et stykke stegt fisk, v43 og det tog han og spiste, mens de så det.


Var de gamle egyptere (eller andre civilisationer) sande kristne? Hvad er en sand kristen? Hvad er kriteriet for en sand kristen? Er der ikke delte meninger om det? Er en sand kristen en som tænker over tingene? Som ikke tror på alt det der står i bibelen?

En sand kristen sætter Riget først i sit liv og "går i Jesu fodspor."

Du vil altså gerne leve videre (her misforstod jeg dig tidligere - du talte om efterlivsforestillinger - at du ikke ønskede sådanne - og at du ikke tror på muligheden for eksistens i en åndelig verden).

Ja, vil gerne leve videre, men tror ikke på et nyt liv efter døden.

Hvor befinder Jesus sig henne? I historiebøgerne?

Ifølge bibelen sidder han pt. ved guds højre hånd og venter på signal fra gud.

Du mener gud (som skulle være kærligheden selv) vil udslette sine elskede børn? Hvorfor skulle vi sætte børn i verden, hvis gud er sådan? Hvorfor skulle vi underkaste os sådan en gud? Frivilligt?

Gud er som pottemageren og vi er leret, hvis ikke vi lader os forme som han ønsker … gennem hans ord til hans ære, bliver vi selvfølgeligt kasseret.
Vi er jo hans ejendom.


Som sagt, så synes jeg, at Paulus siger tingene rigtig godt:

Som sagt engel … Jow jow …

Paulus havde i øvrigt heller ikke mødt Jesus andet end i en åbenbaring på vej til Damaskus.

Citat:
v1 Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. v2 Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet. v3 Og om jeg så uddeler alt, hvad jeg ejer, og giver mit legeme hen til at brændes, men ikke har kærlighed, gavner det mig intet.

v4 Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. v5 Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. v6 Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. v7 Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt.

v8 Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. v9 For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, v10 men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. v11 Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. v12 Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

v13 Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.


Også en kærlig hilsen fra mig. smiler

¨¨¨¨
Indsendt af: ABC

Re: Forbudte tanker? - 29/09/2016 14:19


Hej Tikka

Hvordan skulle man kunne mene, at bibelen er "guds ord" fra a-å? Ifølge bibelen skulle mennesket være skabt for "6000" år siden? Er det noget mennesket har fundet på? Stamtavlerne? Eller er det noget gud har fortalt mennesket?

Kan man ikke tro på noget uden at tro på noget andet? Altså...dette lyder rigtigt...dette lyder forkert?

Jeg afviser ikke alt i bibelen, men jeg godtager heller ikke alt.

Hvis nogle vil udtale sig om gud, så må de forvente, at der bliver stillet spørgsmålstegn ved deres udtalelser, hvis de er helt ude i skoven.

Ja, måske du har en forklaring på Matt. 27:52-53?

Det er desuden interessant det der står i bibelen omkring Jesu tilsynekomst og i bogen "Vandrer mod Lyset!":

Citat:
29. Hvor ofte viste Jesus sig for Apostlene? Talte han til dem?

Men Simon Peter sendte Bud til Jesu Ledsagere - dog ikke til Judas Iskariot - og han bad dem møde ham ved Aften i Samuels, Vandbærerens, Hus, at de sammen kunde tale om det, der var sket.
Da Stunden var kommen og de vare samlede, sagde Simon Peter: "I have alle hørt, at vor elskede Broder og Mester har vist sig for Maria af Magdala. Og jeg, og andre med mig, have gennemsøgt Graven, gennemsøgt Haven; men vi fandt ham ikke. Og vi have søgt ham mange Steder her i Staden; men vi fandt ham dog ikke; ingen har set ham her. Se, jeg mener, at han er faret til Himmeriges Rige, til sin Fader, saaledes som han ofte sagde, at han vilde. Lader os derfor bede Gud Herren, at Han vil forunde os den Glæde end en Gang at skue vor elskede Mester iblandt os, at vi af vore Hjerters Tro og vor sikre Forvisning kunne forkynde for alle, at han var Messias, Guds Søn."
Da Simon Peter havde sagt dette, bad han højt for dem alle.
Side 64Og da han havde endt sin Bøn, se, da stod Jesus af Nazareth ved den øverste Ende af Bordet, synlig for alle, og en stærk Lysglans udgik fra hans Legeme. Og han hævede sine Hænder imod dem, smilede til dem og sagde: "Fred være med eder!"
Jesu Ledsagere kendte Mesterens Aasyn, og de kendte hans Røst, om end den lød svag og fjern.
Og de rejste sig for at favne ham og hilse ham; men da forsvandt han for deres Øjne.
Og de sørgede alle over, at han saa hastigen forlod dem.
Og det kom ud til Folket i Staden, at Nazaræeren var opstanden fra de døde og faret til Himmeriges Rige; at han havde vist sig for sine Ledsagere, og at en Kvinde havde set ham.
Da undredes alle meget. Mange troede Ordene, og mange omvendte sig fra deres synde- og lastefulde Levned.
Men Pilatus og Kaifas lode søge overalt efter Jesu Legeme; thi de mente, at Jesu Disciple havde borttaget det og skjult det.
Men det fandtes ingen Sinde.
Og i de Dage blev Jesus set af mange, snart her, snart der; nogle saa ham paa Vejene ved Jerusalem, andre saa ham paa Oliebjerget, hvor han forhen ofte havde dvælet; nogle saa ham i Betania, ja han var endog set ved Genezareth Sø, og mange havde hørt ham tale.
Men det var med disse Syner, som det og var med Englen og Englene, Kvinderne havde set ved Graven; mange falske Ord bleve talede om Jesu Opstandelse; thi kun faa Mennesker ere fuldt ud sandfærdige.

Den megen Tale om Nazaræeren naaede ogsaa til Josef af Arimatæa.
Og atter lød den fjerne Stemme til ham. Og den sagde: "Gaa til Raadet og sig, hvad du har gjort; thi du ved, at Jesu Aand lever; thi du ved, at hans Legeme er dødt, og du ved, hvor det er at finde!"
Men Josef vovede ikke at aabenbare sin onde Gerning; thi han frygtede at miste sin Værdighed, frygtede at miste sin Anseelse.
Og han tav. -
Saaledes blev da Tvivleren og Manddraberen Josef af Arimatæa Skyld i, at den falske Tro om Jesus af Nazareths legemlige Opstandelse kom ud blandt Menneskene.




Hvad er mest troværdigt? Hvad skete der dengang for 2000 år siden?

Hmm...så ifølge bibelen befinder Jesus sig i en åndelig verden?

Hvordan kan vi lade os forme af guds ord, hvis ikke vi har kendskab til guds ord? Mennesket har mig bekendt været her meget længe på kloden? Længere end bibelen.

Er mine børn min ejendom? Hvordan skal man behandle sine børn? Når de er ulydige, ikke vil lytte, men vil gå deres egne veje?

Har bibelen noget at sige i den sammenhæng:

Citat:
v1 Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. v2 Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet. v3 Og om jeg så uddeler alt, hvad jeg ejer, og giver mit legeme hen til at brændes, men ikke har kærlighed, gavner det mig intet.

v4 Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. v5 Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. v6 Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. v7 Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt.

v8 Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. v9 For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, v10 men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. v11 Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. v12 Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

v13 Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.


Kærlig hilsen

ABC

Indsendt af: Tikka

Re: Forbudte tanker? - 01/10/2016 00:22


ABC: Hvordan skulle man kunne mene, at bibelen er "guds ord" fra a-å? Ifølge bibelen skulle mennesket være skabt for "6000" år siden? Er det noget mennesket har fundet på? Stamtavlerne? Eller er det noget gud har fortalt mennesket?

Hmm … hvis bibelens gud findes … og kan se i hjerterne, kan han også se, hvis bibelens ord ikke er hans, vil jeg mene.

Kan man ikke tro på noget uden at tro på noget andet? Altså...dette lyder rigtigt...dette lyder forkert?

Hvad man tror bør altid være et personligt valg.

Jeg afviser ikke alt i bibelen, men jeg godtager heller ikke alt.

Hvis nogle vil udtale sig om gud, så må de forvente, at der bliver stillet spørgsmålstegn ved deres udtalelser, hvis de er helt ude i skoven.


Er der noget man ikke forstår, kan det godt være gavnligt at stille spørgsmål, hvis der findes et svar.

Ja, måske du har en forklaring på Matt. 27:52-53?

Jeg har gennem tiden hørt flere forklaringer.

Jeg tror, der er tale om en meget tidlig tilføjelse til Mattæus evangeliet … hvis ikke beretningen er en overdramatisering af jordskælvet hvor benknoglerne er kaste op (oprejst i gravene) og ud af graven helt ind i byen.



Det er desuden interessant det der står i bibelen omkring Jesu tilsynekomst og i bogen "Vandrer mod Lyset!":

Citat:
29. Hvor ofte viste Jesus sig for Apostlene? Talte han til dem?

Men Simon Peter sendte Bud til Jesu Ledsagere - dog ikke til Judas Iskariot - og han bad dem møde ham ved Aften i Samuels, Vandbærerens, Hus, at de sammen kunde tale om det, der var sket.
Da Stunden var kommen og de vare samlede, sagde Simon Peter: "I have alle hørt, at vor elskede Broder og Mester har vist sig for Maria af Magdala. Og jeg, og andre med mig, have gennemsøgt Graven, gennemsøgt Haven; men vi fandt ham ikke. Og vi have søgt ham mange Steder her i Staden; men vi fandt ham dog ikke; ingen har set ham her. Se, jeg mener, at han er faret til Himmeriges Rige, til sin Fader, saaledes som han ofte sagde, at han vilde. Lader os derfor bede Gud Herren, at Han vil forunde os den Glæde end en Gang at skue vor elskede Mester iblandt os, at vi af vore Hjerters Tro og vor sikre Forvisning kunne forkynde for alle, at han var Messias, Guds Søn."
Da Simon Peter havde sagt dette, bad han højt for dem alle.
Side 64Og da han havde endt sin Bøn, se, da stod Jesus af Nazareth ved den øverste Ende af Bordet, synlig for alle, og en stærk Lysglans udgik fra hans Legeme. Og han hævede sine Hænder imod dem, smilede til dem og sagde: "Fred være med eder!"
Jesu Ledsagere kendte Mesterens Aasyn, og de kendte hans Røst, om end den lød svag og fjern.
Og de rejste sig for at favne ham og hilse ham; men da forsvandt han for deres Øjne.
Og de sørgede alle over, at han saa hastigen forlod dem.
Og det kom ud til Folket i Staden, at Nazaræeren var opstanden fra de døde og faret til Himmeriges Rige; at han havde vist sig for sine Ledsagere, og at en Kvinde havde set ham.
Da undredes alle meget. Mange troede Ordene, og mange omvendte sig fra deres synde- og lastefulde Levned.
Men Pilatus og Kaifas lode søge overalt efter Jesu Legeme; thi de mente, at Jesu Disciple havde borttaget det og skjult det.
Men det fandtes ingen Sinde.
Og i de Dage blev Jesus set af mange, snart her, snart der; nogle saa ham paa Vejene ved Jerusalem, andre saa ham paa Oliebjerget, hvor han forhen ofte havde dvælet; nogle saa ham i Betania, ja han var endog set ved Genezareth Sø, og mange havde hørt ham tale.
Men det var med disse Syner, som det og var med Englen og Englene, Kvinderne havde set ved Graven; mange falske Ord bleve talede om Jesu Opstandelse; thi kun faa Mennesker ere fuldt ud sandfærdige.

Den megen Tale om Nazaræeren naaede ogsaa til Josef af Arimatæa.
Og atter lød den fjerne Stemme til ham. Og den sagde: "Gaa til Raadet og sig, hvad du har gjort; thi du ved, at Jesu Aand lever; thi du ved, at hans Legeme er dødt, og du ved, hvor det er at finde!"
Men Josef vovede ikke at aabenbare sin onde Gerning; thi han frygtede at miste sin Værdighed, frygtede at miste sin Anseelse.
Og han tav. -
Saaledes blev da Tvivleren og Manddraberen Josef af Arimatæa Skyld i, at den falske Tro om Jesus af Nazareths legemlige Opstandelse kom ud blandt Menneskene.

Hvad er mest troværdigt? Hvad skete der dengang for 2000 år siden?

Hvem ved … det jo et trosspørgsmål. Har Jesus levet?

Hmm...så ifølge bibelen befinder Jesus sig i en åndelig verden?

Hvordan kan vi lade os forme af guds ord, hvis ikke vi har kendskab til guds ord? Mennesket har mig bekendt været her meget længe på kloden? Længere end bibelen.


De der ikke har kendskab til guds ord, vil blive bekendt med dem, hvis de får en kødets opstandelse efter Jesu 2. komme.


Er mine børn min ejendom?

Nej.

Hvordan skal man behandle sine børn?
Når de er ulydige, ikke vil lytte, men vil gå deres egne veje?

Har bibelen noget at sige i den sammenhæng:

Ja.

Som kristen … en Jesu discipel … er man forpligtet til at forkynde og opdrage sine børn i Jesu lære.


Citat:
»Mig er givet al magt i himlen og på jorden. v19 Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, v20 og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.« Matt. 28:18b-20


Men vil børnene ikke være disciple kan man jo ikke tvinge dem.

¨¨¨¨

Indsendt af: ABC

Re: Forbudte tanker? - 01/10/2016 13:00


Hej Tikka

Man kan nok ikke bebrejde menneskene for at ville have lidt styr på tingene. Det vil vi jo også gerne have i vore tider.

Hvor kommer vi fra? Hvor længe har vi været her? "6000" år er nok lige i underkanten smiler

Hvad skal man tro om bibelen? Det må vi hver især gøre op med os selv.

Jordskælv og dramatisering...

Citat:
XXVII. Hvorledes lød de Ord, Jesus talte, inden han døde paa Korset?

Samtidig med Jesus blev to Stimænd korsfæstet; disse blev bundet til Korset uden Fodbræt, hvorfor deres Død indtraadte flere Timer før Jesu Død. Da begge Stimændene var stærkt bedøvede af den Drik, der var givet dem før Korsfæstelsen, var en Samtale mellem dem og Jesus en Umulighed. Evangeliets Beretning om Jesu Ord til Røveren er legendarisk.
Jesus afslog at modtage den bedøvende Drik, fordi han ønskede fuldtud at gennemgaa de Lidelser, der var ham beskaaret.
Den Jordrystelse, der mærkedes straks efter Korsfæstelsen, stod i Forbindelse med et vulkansk Udbrud i det nordøstlige Palæstina (det gamle Basan). Jordskælvets Virkninger strakte sig til Jerusalem og til nogle Syd derfor liggende Byer. (Rystelsen her var ikke særlig stærk). Samtidig trak tunge, mørke Uvejrsskyer hen over Himlen og forvandlede det klare Dagslys til mørk Skumring. Skyerne trak bort efter nogle Timers Forløb uden at udlade sig. Mørket, den knugende Stilhed tillige med Jordrystelsen var nok til at indgyde det overtroiske Folk en sand Rædsel, hvorfor alle i panisk Skræk flygtede ind til Staden.
Første Afsnit på Side 212Meddelelserne i Matt. Evang. om de Begivenheder, der fandt Sted efter Korsfæstelsen er overdrevne og usandfærdige. (Sammenlign Matt. 27. 51-54 med ovenforstaaende Forklaring).


Har Jesus levet?

Ifølge bibelen og bogen "Vandrer mod Lyset!" har han levet og lever han stadigvæk. Og så en masse kristne selvfølgelig.

Hvordan skal man opdrage sine børn:

Citat:
v1 Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. v2 Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet. v3 Og om jeg så uddeler alt, hvad jeg ejer, og giver mit legeme hen til at brændes, men ikke har kærlighed, gavner det mig intet.

v4 Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. v5 Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. v6 Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. v7 Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt.

v8 Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. v9 For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, v10 men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. v11 Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. v12 Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

v13 Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.


Kærlig hilsen

ABC
Indsendt af: Tikka

Re: Forbudte tanker? - 01/10/2016 16:24


ABC: Hvordan skal man opdrage sine børn:

Citat:
v1 Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. v2 Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet. v3 Og om jeg så uddeler alt, hvad jeg ejer, og giver mit legeme hen til at brændes, men ikke har kærlighed, gavner det mig intet.

v4 Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. v5 Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. v6 Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. v7 Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt.

v8 Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. v9 For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, v10 men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. v11 Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. v12 Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

v13 Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.



¨¨¨¨
Ok ... din tur ... smiler

Fortæl mig hvilken tro, håb og kærlighed Paulus skriver om og hvorfor?


¨¨¨¨




Indsendt af: ABC

Re: Forbudte tanker? - 02/10/2016 13:38


Hej Tikka

Jeg synes bare, at Paulus ord siger mig noget omkring kærligheden:

Citat:
v1 Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. v2 Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet. v3 Og om jeg så uddeler alt, hvad jeg ejer, og giver mit legeme hen til at brændes, men ikke har kærlighed, gavner det mig intet.

v4 Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. v5 Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. v6 Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. v7 Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt.

v8 Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. v9 For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, v10 men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. v11 Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. v12 Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

v13 Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.


Forsoningslæren kan man læse om her.

Kærlig hilsen

ABC

Indsendt af: Tikka

Re: Forbudte tanker? - 02/10/2016 14:43


ABC: Jeg synes bare, at Paulus ord siger mig noget omkring kærligheden

¨¨¨¨
smiler

¨¨¨¨

Indsendt af: ABC

Re: Forbudte tanker? - 31/10/2016 16:27


Kære alle

Jeg er "faldet" over nogle spørgsmål/tanker, som andre forhåbentligt kan få gavn og glæde af.

Måske det ikke er nye spørgsmål/tanker for alle, men for mig er det.

Har iøvrigt lige sendt det til både ateister og teister.

-------------------------

Hvorfor sætter ateister børn i verden?

Der er ingen som vil fødes uden arme. Der er ingen som vil fødes med en lidelsesfuld sygdom. Der er ingen som vil myrdes.

Men alle disse ting sker i denne verden.

Hvis ateisterne siger, at der ikke er noget efter døden, så undergraver de deres egen evne til (eller mulighed for) at sætte børn i verden, for der er ingen (fornuftige/intelligente mennesker) som ønsker at blive født i sådan en verden.

Har ateisterne tænkt over det?

Når vi sætter børn i verden, så bør vi gøre det på et ordentligt grundlag...ikke bare for børnenes skyld, men også for vores egen skyld.

Her har (nogle) teisterne også et problem, for hvorfor sætter de børn i verden, hvis Gud sender dem i helvede for evigt? Elsker de ikke deres børn? Har deres børn bedt om at blive født?

Hvis jeg troede, at der var en mulighed for, at mit barn kunne ende i et evigt helvede, så ville jeg ikke sætte børn i verden, for det ville ikke give mening for mig.

Som sådan sætter jeg børn i verden for at være sammen med dem.

Mon ikke Gud har det på samme måde?

Hvis vi vil ændre verden til det bedre (eller lidt hurtigere end tilfældet er), så skulle vi måske begynde at tænke ud af boksen.

Hvorfor skulle vi gå med til at blive født i denne verden? Hvad får vi ud af det? Fem sekunder på jorden? Bliver det fem gode sekunder? Hvor mange af os ender op med et lorteliv? Hvad siger statistikken? Kan vi leve med det? Er der nogen som melder sig frivilligt til et lorteliv? Skal vi trække lod? Har vores forældre styr på tingene? Hvor mange kvinder findes der? Hvor mange mænd findes der? Er der en partner til alle? Kan vi få opfyldt vores behov?

Skylder vi ikke børnene og os selv at få styr på tingene?

Teisterne kan fortsætte med at sætte børn i verden, fordi de tror på, at der er en Gud som sørger for at det hele går op i en højere enhed, men ateisterne har ikke noget.

Er det ikke et problem for ateisterne?

Selvfølgelig kan vi lade være med at tænke over tingene og bare sætte en masse børn i verden, men når børnene begynder at slå hinanden ihjel, så kunne det være at vi lige skulle stoppe op, og tænke over tingene.

Skal vi sætte børn i verden? På hvilket grundlag? Kan vi leve med at nogle af vores børn bliver myrdet? At nogle af vores børn opføre sig som galninge? Hvem stiller galningene til ansvar? Har vi ikke brug for (en) Gud? Hvordan vil ateisterne overbevise galningene om at ændre deres adfærd? Mon det hjælper at sige, at de ikke skal stå til ansvar for deres liv? Vil sådanne udtalelser ikke bare give dem vind i sejlene? Gøre dem mere ligeglade med det hele?

Hvis der ikke er noget efter døden, kan vi så ikke ligesågodt lukke butikken? Hvorfor sætte børn i verden på sådan et åndsvagt grundlag? Skal børnene lide til ingen verdens nytte? Hvor mange børn er ateisterne villige til at ofre på deres mærkværdige projekt?

Teisternes mål er en fredelig verden, hvor alle lever i harmoni med hinanden, men dette mål ligger (stadigvæk) langt ude i fremtiden.

Hvad er ateisternes mål? Kan de stå distancen? Uden Gud?

Måske kan ovenstående sætter gang i en samtale omkring vores fortsatte eksistens på jorden.

----------------------

Kærlig hilsen

ABC