annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 196 af 603 < 1 2 ... 194 195 196 197 198 ... 602 603 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#21361 - 04/09/2016 13:42 Re: Mellemrummet [Re: Simon]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Åh altså, Simon

Humoren, munterheden og latteren er det mest forløsende, jeg kender ler

Jo, jo, vi må godt være kede af det, sorgfulde og ha' tårer i øjnene. Men uden latter, og den frigørende virkning lattermildheden har, er vi lost og kan kun se på livet med alvor og selvhøjtidelighed ... og disses spor på både krop og sjæl.

Jeg tror ikke, jeg vil være i stand til at kunne leve mit liv uden hverken Marx Brothers, Dave Allen og John Cleese i mit visuelle indre. Lattermildhed er alt andet end bare en overfladisk livsholdning. Det er en holdning til livet som et L I V , man gud'død'me er tvunget til at ta' ind og ta' på sig. Lige dér sker Gud, lige dér og hér og ikke et sted ude i "rummet". Gud sker i mellemrummet, og der er en verden til forskel. Ja, og måske endda et levende liv til forskel. Vi kan kun, og jeg siger og understreger kun, "være" i livet og taknemmeligheden ved at være tilstede og være nogen for det andet menneske. Dét er tro, dét er tillid, og det er at v æ r e tro ... ja og det er at være. Til.

https://www.youtube.com/watch?v=qj6XAvuRn4Q

Gakkede hilsner og gangarter
RoseMarie
Top Svar Citer
#21364 - 05/09/2016 14:05 Re: Mellemrummet [Re: RoseMarie]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej RM..

Jah, humoren er jo en del af værktøjerne vi anvender i visheden om hele livet at måtte leve med modsætningsforhold (meninger, holdninger osv.) i de sociale rammer, en måde at sammenfatte og skabe den nødvendige selvdistance på, at stikke fingeren i jorden er trods alt mere praktisk end hele kroppen, og mennesker har jo et stort potentiale og tit større tillid til humoristiske betragtninger end det overfølsomme selvalvorlige, for dér er der bedre plads for en menneskelig natur at røre sig på, at leve med den forskellighed der faktisk er en dynamo for selv- og samfundsudvikling på sigt, platformer for drømme og visioner. Jeg holder sgu så meget af Hans Kirks trilogi, som man kan læse uden at identificere sig med et sådant selvsyn p.a. af rummeligheden – ligesom katolikker og andre former for kristne jo sagtens ka’ more sig kosteligt over Dave Allen, og længe gjorde det; ja gu’ ve’ hvad der blev af dén humoride…? ;)

Storm, Alstrup, PH og hulens mange andre humorider der tilbage i tiden så det komiske i bl.a. den snæversynede gudfrygtighed og gjorde op med den slags, havde det nok som folket i almindelighed, et folk der også havde behov for tryghed, men søgte at skabe den i fremsynethed og ikke kun for deres egne børns skyld. Sorgerne får os til at se indad og reflektere, store sorger at reflektere i fællesskab, som fx i og efter krigenes nærmest umulige sociale efterspil, altid skabt af enkelte mennesker med ophøjede og gerne gudfrygtige selvanskuelser men på almenvældets vegne. Det er nærmest utroligt hvad et fællesskab kan genopbygge på ti og tyve år, tilmed visioner og humøret…luft, lidt sol og en god nats søvn ovenpå strabadserne gør meget for humøret, midt i virvaret. For ikke at tale om poeters klare blik på sansevældet, selv om der blandt poeter er en ganske betragtelig selvalvorlighed, men mange blev poeter af nødvendighed, ikke fordi de ville fornøje andre. Benny Andersen inklusiv, selv om vi morer os kosteligt over spejlvendte billeder, ja han var sgu ligefrem ved at drukne sig i drikkelige sager.

Nå, men solen formåede altså endnu engang at trænge gennem skydækket, og Ryge sidder sikkert i sin have og blir større og større for hvert et blik udover moder natur. Samme fornemmelse får jeg, når jeg ser hvordan træerne heromkring bugner af selvtillid, det er den slags der får én til at ku nyde lyden af regnens trommen på bladene: man ved det er en periode, og jeg ville ikke for alt i verden undvære de fire årstiders spraglede beklædning, der nærmest får mig til at gense punkernes farverige hårpragter for mig, midt på et ellers kedeliggrå Gammel Torv….;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#21365 - 05/09/2016 21:16 Re: Mellemrummet [Re: RoseMarie]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
I starten af 20’erne (1922) udkom Blod af Rud Broby-Johansen på Studentersamfundets Forlag, en lille ekspressionistisk digtsamling med enorme følger. Først i slutningen af 60’erne dunkede Blod i øjnes større forståelse, men man skal ind i 80’erne for at se tilsvarende udtryksformer med blodets livgivende pulseren. Han var forud for sin tid, som enkelte andre, forsøgte forgæves at forklare det uønskede. Der skulle gå år før noget lignende spærrede øjnene op:

GRYTÅGE

I stenstivnet gyde
hvor emmet lygtepæl
negler om skarprygget kantsten
saffian-sko:
frosset blodklat

Her

Hånd ejed blod strube
Munds capillærer slugåd slangevrist
spark
skingre latter facade-smuldred

Leens gyldne rislen
ild-hvin
violet gråd
blod-hulk
kvalt sammen:
Dunkel purpurn
skøge-sko

Skelet spejler sig i dugget lak-læder.

*

Syd-Rusland i marts 1922

Stille/stille hviler
forårsblanke floder
iler ikke
bruser ikke
risler
risler
dødsenstavse gennem vårnat

Langsomt driver
mellem side marker
under tungsindig våde graner
purung kvindes
blomsterspinkle
hunger-lig
sort hår glinser / flydende som en fane på strømmen

Mænd lister /
pestslagne / forkrøblede
knystede legemer
skurvdækkede
fra døende byer
at dø i vårens dugg-enge

Liget i floden
åbner endnu engang glasagtige øjne
stirrende mod:
vårbleg himmel
slette i tøsne /
menneskeådslers klynge (larve) kravlende ned
mod flod

Mand med blodunderløbne øjne
læber i edrende sår
raver i vand til livet /
får hende op
falder om med hende på bredden
skændet kvindelegem
suger sig grådigt ind over det

Flod risler
risler
Fjærnt ude fra kommer lyd af andre floder
sælsomt blandes flodernes vårsang med mænds
rå latter

*

Sorte grene hulker
Storm-choral orgler tungt gennem rå-tågenat
løv dødsdanser
lykke må forgå

Navnløs gemme i søs moderskød huds brænden
kold siver vædeblidme ind over legem ind i hånd-
fladerne

Sovende hvisker:
uejet

*

Mit rum sover
Måneasfalt

Karreer: Barme

Fodtrins hvislen
Ridser linjer
Aner flader
Buer form

Smykke hviler uophørlig omarmen

Hænder er umættelige
Munde er umættelige

Alle.

- Rud Broby-Johansen, Blod, 1922.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (05/09/2016 21:20)
Top Svar Citer
#21368 - 06/09/2016 09:13 Re: Mellemrummet [Re: RoseMarie]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Morn RM…

Lidt Grieg her til morgen, hvor solen skinner over Bergen til Solveigs sang – Peer Gynt, som han skrev på opfordring fra Henrik Ibsen og som han først ku lægge fra sig i 1875, året hvor han mistede begge sine forældre og måtte finde sig selv igen i stilheden, og derfor ikke kom til premieren i Christiania.

Naturen var for Griegs frodige gemyt en medicin mod lange tider med koncentrationsproblemer, lange fjeldture i sommertiden var stimulerende. I et efterårsbrev fra 1886 skriver han flg.:
»For hver morgen der gaar, synes jeg Troldhaugen blir skjønnere, men idag er det saaledes, at jeg sir til mig selv: Skal dette blive ved paa denne Maade, hvad saa? Det blir jo formelig Lykke. - -
Jeg tør næsten ikke sige Dig, hvor dejligt her er nu. Du kjender disse stille, stille farverige Høstdage, som indeholder i sig bare Fred og atter Fred.«

Ibsens digte var noget ganske særligt for Grieg, han var jo selv en musikalsk lyriker og poet, og sagde selv:
»At male norsk Natur, norsk Folkeliv, norsk Historie og norsk Folkepoesi i Toner, står for mig som det, hvori jeg tror at kunne udrette noget.«
Et andet sted:
»Kunstnere som Bach og Beethoven har oppe paa Høidene bygger Kirker og Templer. Jeg vilde, som Ibsen uttrykker det i sine sidste Dramaer, bygge Boliger for Menneskene, hvor de kan føle sig hjemme og lykkelige.«
Ka man andet end mærke den vemodige lykke overstråle sit ansigt, når blikket daser i en glimtene sø til Solveigs Sang?...

https://www.youtube.com/watch?v=bR3N1yBEGbw


mvh
Simon


Redigeret af Simon (06/09/2016 09:39)
Top Svar Citer
#21372 - 06/09/2016 18:17 Re: Mellemrummet [Re: RoseMarie]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Dæmring

På plateau
Hvid villa
Sluttet inde af grublende bøge
Så tungt i sig selv fordybende

Skumrende
Kastanjers brudekerter
Pæoners tunge vin-rødme
Jasminers sølvklang

Jeg huger i portal
– Sjæl lig tørst –
Helt fyldt af du
Ukendte

Morgenen

Gennem plænes blågrønne skygger
Vælter blomsterklynge (elv!) ad skrænt
Dronningefakkels knæhøje vand glitrer
Buskads gyldner
Himmel flammer blå
Grønligt skyller lys (som hav) over villa
Portals mørke bløder

Dag kommer hastigt
Rædslende hastigt
Tørst blir skrig:
Du

Valmuer fænger gnistrende


*


Natlig plads

Natstille driftsvyler
Lygter: Fladhat-alfonser med skin-øjne
Bier indtægt fra buelamper: Blegfede ludere
Vejforbedringslanterne: Rædansigtet
Japan-pige

Rær (smadrede lig-fjæs) styrter sig raslende
Ud af geled (mørke-kranies glans-gebis taber tand)
Voldtar gult dyr

Bros rococo-gasstager (moscus-horer)
Savler nid-stirr

Lygtetænderbefrugtede renæssancepæle
(Borgerkællinger) Spræng-
Byld-Glor

Stenstander: Kolossal-Fallos onanerer
Lys-fråde

Klirr-skrig jamrer sems-drivende


- Broby-Johansen, Blod, 1922.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (06/09/2016 18:28)
Top Svar Citer
annonce
Side 196 af 603 < 1 2 ... 194 195 196 197 198 ... 602 603 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk