annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15678261
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381510
Et andet syn 1991201
Jesu ord 1523116
Åndelig Føde 1522482
Galleri
Light Blue Mind Rødhus marts
Hvem er online?
3 registrerede Hanskrist, somo ,(1 usynlig), 250 gæster og 235 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet

Hej RM..

Jah, humoren er jo en del af værktøjerne vi anvender i visheden om hele livet at måtte leve med modsætningsforhold (meninger, holdninger osv.) i de sociale rammer, en måde at sammenfatte og skabe den nødvendige selvdistance på, at stikke fingeren i jorden er trods alt mere praktisk end hele kroppen, og mennesker har jo et stort potentiale og tit større tillid til humoristiske betragtninger end det overfølsomme selvalvorlige, for dér er der bedre plads for en menneskelig natur at røre sig på, at leve med den forskellighed der faktisk er en dynamo for selv- og samfundsudvikling på sigt, platformer for drømme og visioner. Jeg holder sgu så meget af Hans Kirks trilogi, som man kan læse uden at identificere sig med et sådant selvsyn p.a. af rummeligheden – ligesom katolikker og andre former for kristne jo sagtens ka’ more sig kosteligt over Dave Allen, og længe gjorde det; ja gu’ ve’ hvad der blev af dén humoride…? ;)

Storm, Alstrup, PH og hulens mange andre humorider der tilbage i tiden så det komiske i bl.a. den snæversynede gudfrygtighed og gjorde op med den slags, havde det nok som folket i almindelighed, et folk der også havde behov for tryghed, men søgte at skabe den i fremsynethed og ikke kun for deres egne børns skyld. Sorgerne får os til at se indad og reflektere, store sorger at reflektere i fællesskab, som fx i og efter krigenes nærmest umulige sociale efterspil, altid skabt af enkelte mennesker med ophøjede og gerne gudfrygtige selvanskuelser men på almenvældets vegne. Det er nærmest utroligt hvad et fællesskab kan genopbygge på ti og tyve år, tilmed visioner og humøret…luft, lidt sol og en god nats søvn ovenpå strabadserne gør meget for humøret, midt i virvaret. For ikke at tale om poeters klare blik på sansevældet, selv om der blandt poeter er en ganske betragtelig selvalvorlighed, men mange blev poeter af nødvendighed, ikke fordi de ville fornøje andre. Benny Andersen inklusiv, selv om vi morer os kosteligt over spejlvendte billeder, ja han var sgu ligefrem ved at drukne sig i drikkelige sager.

Nå, men solen formåede altså endnu engang at trænge gennem skydækket, og Ryge sidder sikkert i sin have og blir større og større for hvert et blik udover moder natur. Samme fornemmelse får jeg, når jeg ser hvordan træerne heromkring bugner af selvtillid, det er den slags der får én til at ku nyde lyden af regnens trommen på bladene: man ved det er en periode, og jeg ville ikke for alt i verden undvære de fire årstiders spraglede beklædning, der nærmest får mig til at gense punkernes farverige hårpragter for mig, midt på et ellers kedeliggrå Gammel Torv….;)

mvh
Simon
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
24/04/2024 00:33
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ny rekord for antallet af lastbiler med ..
24/04/2024 01:13
Ukrainsk borgmester til indbyggere: Kraf..
24/04/2024 00:52
Sønderjyske-matchvinder i vild guldrus:..
23/04/2024 23:51
31-årig mand død efter skud fra tysk p..
23/04/2024 23:46
Modløse Chelsea får prygl af topholdet..
23/04/2024 23:04
Nyheder fra Religion.dk