annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15675726
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381321
Et andet syn 1991023
Jesu ord 1522978
Åndelig Føde 1521563
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
3 registrerede Hanskrist, somo ,(1 usynlig), 194 gæster og 136 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 35 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 34 35 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#21198 - 31/07/2016 16:45 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5436
Sted: Vanløse

Hej Arne

Hvad mener du med at være underlagt noget? Som alle andre må Gud vel forholde sig til virkeligheden? Kan man kalde det at være underlagt noget? Gud har jo skabt virkeligheden. Som sådan er det Gud som har skabt himlen osv.

Jeg er selvfølgelig også glad for vores samfund blinker

Det som jeg bare efterlyser er lidt selvransagelse hos ateisterne...

Hvor godt er deres eget fundament? Kan det holde til en nærmere undersøgelse? Hvad skal vi bygge vores samfund på? Ateisme?

Jeg tror ikke vore forfædre ville være nået særligt langt uden troen på de højere magter.

Hvis ateisterne vil tage ansvaret for udlevering af defekte legemer, så for min skyld ingen alarm, for så ved alle dem som har fået udleveret sådanne legemer, hvor de skal henvende sig.

Jeg kan lige se scenariet for mig...hvor er mine ben henne far/mor...øhh...sådan noget må du ikke spørge os om.

Er det for langt ude at tænke sådan?

Kærlig hilsen

ABC

Ps. Jeg skal ikke gøre mig klog på alle de kristne tekster, men den gængse opfattelse blandt de kristne er vist, at Gud altid har været der.
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#21201 - 31/07/2016 20:40 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7193
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Når du skriver:
Citat:
Som alle andre må Gud vel forholde sig til virkeligheden?
så kan jeg ikke se andet end, at din "Gud" er en gnostisk demiurg, for hvem noget kan gå galt, og som ikke har skabt verden ud af intet.

Der står da i klar modsætning til almindelig kristendom, hvor Johannes-evangeliet siger:
Citat:
Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er.

For mig ser det ud som om, du gør din "Gud" mindre end kristendommens "Gud".

Det er selvfølgelig din gode ret - ligesom det også er min gode ret at tro, at sandheden er noget meget større - og for os helt ufatteligt - end hvad ordet "Gud" kan betyde blinker

Du skriver også:
Citat:
Det som jeg bare efterlyser er lidt selvransagelse hos ateisterne...
Mon ikke vi alle har dét behov? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21204 - 01/08/2016 15:33 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5436
Sted: Vanløse

Hej Arne

Jeg forsøger bare at finde ud af, hvad du mener med underlagt? Er Gud underlagt noget?

Mon ikke der er meget Gud ikke kan gøre? Kan Gud vælge noget, hvis der ikke er noget at vælge mellem? Har Gud skabt alt?

Jeg tror ikke de kristne mener, at Gud har skabt sin egen eksistens. Der er altså noget som altid har eksisteret. Måske er der andet som også altid har eksisteret?

Ifølge "Vandrer mod Lyset!" har der altid eksisteret 4 principper...tanke, vilje, lys og mørke.

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#21205 - 01/08/2016 17:35 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7193
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Blandt de spørgsmål, du stiller, er det enkleste nok:
Citat:
Har Gud skabt alt?
Den gængse kristendoms Gud har skabt alt, siger Johannes-evangeliet:
Citat:
Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er.

Du skriver også:
Citat:
Jeg tror ikke de kristne mener, at Gud har skabt sin egen eksistens.
Dét kan du nok have ret i, det fremgår bl.a. af: Den athanasianske Trosbekendelse, som folkekirken gengiver den, hvor du bl.a. kan se:
Citat:
Faderen er uskabt, Sønnen er uskabt, Helligånden er uskabt.
Faderen er umålelig, Sønnen er umålelig, Helligånden er umålelig.
Faderen er evig, Sønnen er evig, Helligånden er evig.

Til dit spørgsmål:
Citat:
Jeg forsøger bare at finde ud af, hvad du mener med underlagt? Er Gud underlagt noget?
er mit svar, at det har du jo selv udtalt dig om i #21187 - 28/07/2016 14:43:
Citat:
Som det bliver beskrevet i "Vandrer mod Lyset!" gik tingene ikke som Gud ønskede, og derfor oplever vi denne verden.
hvilket for mig klart peger i retning af, at "Vandrer mod lyset" er en gnostisk religion med en demiurg, der fejlede i sin skabelse af verden.
(Demiurg: Himmelsk væsen der skabte den materielle verden imod Guds vilje, og som repræsenterer det ondes ophav ifølge gnostisk filosofi.)

M.v.h. Arne smiler

P.S.: Jeg respekterer fuldt ud, at nogle er overbeviste om den idé-verden som "Vandrer mod lyset" indeholder, og jeg respekterer ligeså fuldt ud både ateister, diverse kristne, andre religiøse samt agnostikere.
Derimod respekterer jeg ikke mennesker, der blot søger at nedgøre overbevisninger, som de ikke selv har tilsluttet sig blinker


Redigeret af Arne Thomsen (01/08/2016 17:36)
Top Svar Citer
#21206 - 01/08/2016 22:33 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5436
Sted: Vanløse
Hej Arne

Gud har da ikke fejlet nogle steder...hvordan når du frem til det? Gud stillede nogle en opgave, og de fejlede. Det havde Gud taget højde for. Det fremgår tydeligt af "Vandrer mod Lyset!". Det var deres (nogle engles) fald som resulterede i denne verden (omformningen af den). Det kan vi så vende til noget positivt. Så slemt var det jo heller ikke. Vi kan altid vende hjem til Guds rige. Det forsvinder aldrig.

Jeg tror det er bedst at respektere alle mennesker. Også dem vi ikke lige er enige med. Det skal dog ikke forhindre os i at debattere. Lad os få det hele på bordet. Vi ønsker vel allesammen en bedre verden? Hvordan får vi den? Ved at fjerne Gud fra landkortet? For mig er det en fuldstændig forrykt tanke.

Jeg synes da også det er langt ude at man skærer i børns kønsdele, men det er jo ikke Guds skyld, at vi gør sådanne ting, så...

Hvordan skal vi forholde os til denne verden? Skal vi sætte børn i verden? Hvad er planen? Hvis vi sætter børn i verden, så er der meget som kan gå galt, men...sålænge Gud er der, hvad er så problemet?

Denne verden er absurd...køer med otte ben...hvad fanden er det for noget griner

Kærlig hilsen

ABC


Redigeret af ABC (01/08/2016 22:35)
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 35 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 34 35 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Min ”religion”
af Hanskrist
23/04/2024 13:13
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Partifælle vil vælte borgmesteren i Ra..
23/04/2024 14:15
Mette Frederiksen: Landbruget må tage a..
23/04/2024 14:01
Skolegård afspærret, efter syrebomber ..
23/04/2024 13:38
PostNord kommer ud til markant færre po..
23/04/2024 13:29
Venstre vil give handicappede seksualund..
23/04/2024 13:17
Nyheder fra Religion.dk