annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 323 gæster og 303 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 35 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 34 35 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#21190 - 29/07/2016 09:52 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Du skriver:
Citat:
Med skabelse tænker jeg på beretningen fra bogen "Vandrer mod Lyset!".
Jeg har læst dit link, der fortæller om en Gud og forskellige væsener.
Er det noget, du tror på?
Er der nogen grund til, at jeg skal tro på det?

Du skriver også:
Citat:
Jeg tror ikke, at der er noget som skabes ud af intet.
Det må vel så betyde, at verden altid har været - i en eller anden form?

Ligeledes skriver du:
Citat:
Som det bliver beskrevet i "Vandrer mod Lyset!" gik tingene ikke som Gud ønskede, og derfor oplever vi denne verden.
Det minder om, synes jeg, gnosticismen - og det kan man jo bekende sig til, hvis man føler sig overbevist.
Det gør jeg ikke - og den slags bestemmer man jo ikke selv! blinker

Endelig skriver du:
Citat:
Hmm...sutteklud...måske ateisterne bare har det for godt i vores kristne samfund...de kan jo tillade sig alt uden at få hugget hovedet af blinker
Oh - hvilken næstekærlighed og tolerance engel blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21191 - 29/07/2016 14:12 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse

Hej Arne

Hvis du tror på, at der er mere mellem himmel og jord, så skulle du måske læse denne bog. For mig giver Ardors beretning mening.

Alle religionerne er vist enige om, at der altid har været noget.

Hvad er du ikke overbevist om? At der er gået noget galt? Der er forsåvidt ikke gået noget galt, al den stund at Gud stadigvæk eksisterer. Det er vel bare os som tosser rundt hernede på jorden?

Jeg synes ateisterne skal være glade for det samfund som de lever i. Hos os er der plads til alle. Også de handicappede blinker

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#21192 - 29/07/2016 14:57 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Du skriver - bl.a.:
Citat:
Hvad er du ikke overbevist om? At der er gået noget galt? Der er forsåvidt ikke gået noget galt, al den stund at Gud stadigvæk eksisterer.
Mit svar:
Jeg er ikke overbevist om, at der eksisterer en Gud, som er underlagt lys og mørke, det gode og det onde, og for hvem "noget kan gå galt".

Og dermed bliver alt det øvrige i "Vandrer mod lyset" jo irrelevant - for mig - som en tro.

Du skriver tillige:
Citat:
Jeg synes ateisterne skal være glade for det samfund som de lever i. Hos os er der plads til alle. Også de handicappede blinker
Mit svar:
Det er jeg enig med dig i - og det gælder jo også den modsatte vej! blinker

Intolerance og religionskrige har vi haft nok af - og har desværre stadig! trist

Du skrev også:
Citat:
Alle religionerne er vist enige om, at der altid har været noget.
Mit svar:
Den gængse kristendom er da ikke!

Johannes-evangeliet starter jo med disse ord:
Citat:
v1 I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. v2 Han var i begyndelsen hos Gud. v3 Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er. v4 I ham var liv, og livet var menneskers lys. v5 Og lyset skinner i mørket, og mørket greb det ikke.

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (29/07/2016 15:10)
Top Svar Citer
#21195 - 30/07/2016 18:24 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:

Jeg vil ikke påstå, at de ovenfor citerede første ord i Johannes-evangeliet
Citat:
v1 I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. v2 Han var i begyndelsen hos Gud. v3 Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er. v4 I ham var liv, og livet var menneskers lys. v5 Og lyset skinner i mørket, og mørket greb det ikke.
er let forståelige.

Her er et forsøg på at "oversætte" dem til "hverdagsdansk":
Citat:
1I begyndelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. 2Ordet var til fra begyndelsen, sammen med Gud. 3Alt, hvad der er skabt, blev til ved det Ord. 4Ordet havde Livet i sig, og det Liv blev menneskers Lys. 5Lyset strålede midt i mørket, men mørket fik ikke bugt med det.

Men hjælper det? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21196 - 31/07/2016 09:39 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Her er en, der søger at forklare:
Citat:
Særligt ved denne indledning til fortællingen om Jesus er, at Jesus, modsat de andre evangelier, ikke starter som menneske, men som Gud. Han er desuden præeksistent, fordi han findes, før han fødes, og det ser man ikke hos de andre evangelister.
Og her er en anden:
Citat:
En korrekt forståelse af disse vers afhænger af, at man er klar over, hvad "Ordet" betyder i denne kontekst. Det kan ikke referere direkte til en person, for en person kan ikke være "hos Gud" og så på samme tid være Gud.
og
Citat:
"Logos" kan referere direkte til den indre tanke, som udtrykkes i ord og anden kommunikation. I begyndelsen havde Gud dette "logos". Dette enestående formål var samlet i Kristus.

Men nemt at forstå, det synes jeg nu ikke, det er blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 35 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 34 35 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Nyheder fra Religion.dk