annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15683607
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381898
Et andet syn 1991544
Åndelig Føde 1524281
Jesu ord 1523334
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, Hanskrist 219 gæster og 159 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 37 af 45 < 1 2 ... 35 36 37 38 39 ... 44 45 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#21096 - 11/07/2016 16:37 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Ohøj hr. lægprædikant..

Kristne der af indlysende årsager har måttet opgive at tilskrive guden virkelighedsforankring – som en entitet med betydning for virkelighedsrummets udvikling og indretning i øvrigt – har ret ofte søgt tilflugt i ligesindede metafysiske fortællinger, ja en del af dem vakler ligefrem rundt på de alternative messer og ”føler” inspirationen ulme i maven ved boder der tilbyder alt fra krystalhealing til snak med afdøde samt horoskoper, for med den slags at skabe lidt prædiktion med eventyrlig spidsfindighed.
Så måske du selv sku’ oprette en kaffebod på næste messe? Ja nu er sådan en bod strengt taget af materiel beskaffenhed, men du ku jo kalde den for ”Den Åndelige Hylde”, bare sådan for at løfte stemningsbilledet lidt fra jorden, hvorfra du så tilbyder andre omvandrende luxuslegemer samme frikvarter fra bakkekontakten, men bedst af alt: tilbyd at fordunkle verden omkring dem med hyggelæsning fra wikipedia – selv om også dét er af materiel art, men lidt føling med bakken må man nu engang ha’, hvis man siden ska’ nyde følelsen af slippet, ikke sandt hr. prædikant?

Jeg ka forud forsikre dig om at der er penge i den slags, men da jeg jo ved du gir fanden i tillidsvækkende forklaringer p.a. beskrivelsers sandsynlige og logiske indhold, må du altså her nøjes med bare at tro mig. Folk der i forvejen svæver rundt på små lammeskyer af guddommelig esoterisk hittepåsomhed, smider gerne en skilling i skålen ved slige boder – bager du selv rugbrød med indbygget mantra fra et zen buddhistisk munkekloster, så omkringfarende legemer ka få en lille bid til ”åndens hus”, da får du sikkert to, altså skillinger, selv om alle og enhver selvfølgelig ved, at også buddhistiske munke er ret materialistisk anlagt, ja de putter ligefrem den slags i munden, for bagefter at lege med rifler, krudt og kugler…
Men overvej sagen med dunkel omhu, hr. lægprædikant…jeg er sikker på at det vil opløfte ”ånden” din til helt uhørte dimensioner, til glæde for debattens øjne…;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#21098 - 12/07/2016 09:45 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7200
Sted: Sydsjælland

Som sædvanlig har "lægmandspoeten" Simon ikke selv nogen holdning til det her aktuelle emne: virkeligheden - i hvert fald ikke en, han tør komme frem med.

Og hvad Gyldendals store leksikon siger herom, tør han end ikke kommentere (Angst for at "komme på glatis"?).

Emnet er da ellers ret så fundamentalt for vores tilværelse - uanset hvem vi er - skulle jeg mene blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#21099 - 12/07/2016 11:07 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

Jeg kan jo ikke forstå, der kan koges mere suppe på "den pind."


Verden/virkeligheden er hvad vi hver især gør den til.


¨¨¨¨
Top Svar Citer
#21100 - 12/07/2016 12:27 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7200
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Verden/virkeligheden er hvad vi hver især gør den til.

Din opfattelse af "virkeligheden" er naturligvis din gode ret, men der er jo, som du kan se i linket, ganske mange andre synsvinkler:
Citat:
Forsøgsvis kunne man sige, at virkeligheden er der i forvejen, men at menneskets virkelighed altid vil være en tydning af den foreliggende virkelighed. Idet mennesket sanser virkeligheden, foretager det en umiddelbar tolkning af det sansede. Menneskets virkelighed er bevidstgjort, symbolsk og kategoriseret, noget subjektivt, men på grundlag af noget objektivt.
og
Citat:
Til en virkelighedstolkning hører bl.a. opfattelsen af kosmos med fx et verdensbillede og en tid- og rum-dimension, af gud eller tilværelsens magter, naturen, samfundet, mennesket (fx kønsroller), historien. Der er to hovedtyper af virkelighedsopfattelse, hver med en række undergrupper: den religiøse og den materialistiske. Til den religiøse hører den kultiske (fx hos en række naturfolk) og den metafysiske (de fleste verdensreligioner); som eksempel på en radikal metafysisk opfattelse skal nævnes den indiske filosofi og religion, der – som det også gælder den græske platonisme eller idealisme – skelner mellem denne verdens illusoriske (u-)virkelighed og den sande Virkelighed, der nås gennem meditation, som afslører illusionen. Denne verden er en indbildning, en skygge, ustabil og evigt foranderlig, en samling vibrationer. Nogle retninger stiller spørgsmålstegn ved, om jeget i det hele taget eksisterer.

Den materialistiske virkelighedsopfattelse har ingen sand oververden; der er kun denne verdens virkelighed, ingen gud, ingen frelse, intet liv efter døden. Virkeligheden er det, der kan sanses, vejes, måles. Blandt de materialistiske ismer kan nævnes positivismen og marxismen. Det er karakteristisk, at disse ideologier tager kraftigt afstand fra de religiøse, der opfattes som overtro, falsk opfattelse, virkelighedsflugt.
De ord her, der nok siger mig mest er:
Citat:
Denne verden er en indbildning, en skygge, ustabil og evigt foranderlig, en samling vibrationer.
Pudsigt nok passer disse indiske ord egentlig ganske godt med naturvidenskabens resultater indenfor kvantefysik blinker

Jeg tror ikke på, at vi kan gøre "verden/virkeligheden" til, hvad vi vil, men jo i høj grad på, at vi kan have mange forskellige måder at opleve den på.

Det er dén "pind", jeg mener, der "kan koges megen fantastisk spændende og varieret suppe på" blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21101 - 12/07/2016 13:06 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

Arne: De ord her, der nok siger mig mest er:

"Denne verden er en indbildning, en skygge, ustabil og evigt foranderlig, en samling vibrationer."


¨¨¨¨

Jamen, så har du vel valgt hvilken måde, du vil opfatte verden på.

Håber da ikke du opfatter mig som en indbildning.


*

Klart nok at denne verdens scene skifter, men vi bestemmer selv hver især, hvordan vi vil opfatte verden og det liv vi lever.

Verden er hvad vi gør den til.

¨¨¨¨


Top Svar Citer
annonce
Side 37 af 45 < 1 2 ... 35 36 37 38 39 ... 44 45 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af ABC
24/04/2024 19:53
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Medicinrådet anbefaler medicin til beha..
24/04/2024 19:55
Den uvildige Elbit-undersøgelse bliver ..
24/04/2024 18:58
Genopdaget Klimt-maleri solgt for 224 mi..
24/04/2024 18:08
SF er ude forhandlinger om ny handicapaf..
24/04/2024 18:07
Mand varetægtsfængslet efter dødsulyk..
24/04/2024 18:03
Nyheder fra Religion.dk