1
registreret Arne Thomsen
680
gæster og
191
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#19366 - 15/06/2015 02:22
Re: Mellemrummet
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
Årh, lige én til, til slipset – som aldrig er gået af mode, snarere tværtimod, er vi næsten alle slipsedyr med dyre slips, næsten! ;)
Det Gule Slips (ca. 1931).
Det slips, som Gustaf fik af Gud, har Gustafs Moder strøget ud. Og Gustaf tog det paa igen og gav det siden til en Ven
Nu lyser det som Korn i Høst fra mit kulørte Skjortebryst. Og Pigelæbers røde Ribs berømmer mig. Og mest mit Slips.
Før var jeg næsten ingenting, nu maa jeg gerne gaa med Giftering. Thi Piger kommer tre og tre, saasnart mit Slips sig lader se.
Bestandig skaber Klæder Folk. Og Slipset er den bedste Tolk for Velklædthed og højt Humør, naar blot det har en ren Kulør.
Et Slips kan gøre Underværk. Før var jeg svag. Nu er jeg stærk. Før var jeg bly. Nu er jeg fræk og tjener Penge immervæk.
Om gamle Dannebrog jeg ved, hun faldt engang fra Humlen ned. Mit gule Slips faldt ligesaa som Lynild ned fra Himlens Blaa.
Tak, Gustaf, du, som tog imod den Blomst, der daled for den Fod. Guds Gave gav du bort igen. Tak, tak, o, taktaktak, min ven.
- Gustaf Munch-Petersen.
mvh Simon
Redigeret af Simon (15/06/2015 02:23)
|
|
Svar
|
|
|
#19369 - 16/06/2015 11:45
|
veteran
|
|
|
Hej RM..
Kort efter jeg her til morgen havde sprættet Elsa Gress’ Udsigter og Indsigter (1981) op, faldt mine øjne på Tanne, der midt i det sørgmodige altid var så umådelig kraftfuld og smuk en poet, og hvad egner sig vel bedre i et lille Mellemrum, end netop kragens dejlige tæer…
Aria to Ariel
When I was a child, and dreams were lucid and strong, I dreamt always of this one thing – of wings, of wings. Fighting dwarves and giants of evil, when restless and young, I yearned for this thing above all – for wings, for wings. Now, leaving this land to which I shall always belong, These brooding blie hills, I thank you for lending me wings.
Ariel, who became Icarus. Crashing. Crushed now, and still. Word wings have you lent me. Shakespeare’s melodious tonque. Steel wings of your trecherous bird, soaring high, like a song. Sweet Ariel, safe at last, rest under your sky on the hill,
My Ariel, for whom I became poet, defying the end, The knowledge of coming departure, forever eroding Life. In the stark stillness of night or the gaudy, exploding Sunburst. My fugitive love. Brother. Son. Father and friend.
Always my spirit of air, till the last departure of all, When I knew you were no longer mine, having left me already For Fate. Only Death and I were there, quiet and steady, That day, and the hour to come when I felt you fall.
- Karen Blixen to Denys Finch Hatton, on leaving Africa.
Håber du trods truende skyer, nyder dagen med en kop dampende kaffe, ja måske ligefrem af afrikansk herkomst..;) mvh Simon
- der grundet valget sir til indvandreren: når politikeren i vor tid taler så meget om integration, da mener denne bare, at du skal lære at gradbøje din integritet til den støver, lade dig internere og underkaste et land fyldt med regler, regler, regler, påbud og forbud, lige indtil du bønfalder Jesus om selvbeherskelse, og dét på rigsdansk! ;)
P.s.: Bynke, grå (artimisia vulgaris) - Voksested: veje, hegn. Plantedel: blade, rod. Anvendelse: te, snaps af blade.
Redigeret af Simon (16/06/2015 11:54)
|
|
Svar
|
|
|
#19373 - 18/06/2015 11:28
|
veteran
|
|
|
Morn’ RM.. Her lidt nydelig lyd til kaffen – og en kop stærk kaffe, ka’ man vist godt få brug for, i en tid hvor man stopfodres med en nærmest sygelig meddelelsestrang fra div. levebrødspolitikere! ;) Jukka Tolonen er en herlig kending bl. mine favoritter tilbage i 70’er og 80’erne, hva’ sir du til det her: https://www.youtube.com/watch?v=echJQxoyKfomvh Simon
|
|
Svar
|
|
|
#19375 - 19/06/2015 12:18
[Re: Simon]
|
bor her
|
Registeret: 02/05/2009
|
|
Hej til dig, Simon Godbidsgiver må være dit mellem(rums)navn? Du serverer godbidder til natten, godbidder til morgenen og godbidder til dagen ... ja, der mangler bestemt ikke noget her, så tak for det hele :)) Musikken kendte jeg ikke, så jeg gik lidt på opdagelse i deres lydunivers og fandt denne her, som er lidt sjov og minder mig om noget musik fra filmen "Chocolat" https://www.youtube.com/watch?v=imvVaDIlusUDer synes at være mange etniske toner i deres musik. Jeg får i hvert fald både tanker om Rusland, Syd- og Mellemamerika, Spanien, Portugal og Grækenland, når jeg lytter til deres variationer. Og nu lidt fra min verden med en dansk fofatter, som vi helt har glemt UDE UNDER TIDEN
Løfter ud af den drejende sommer, hviskende blomster som folder sig ud og afdækker salmernes inderste lov:
Ude under tiden hvor den hvide torn, din længsels matrice, kløver himmelhavets hud, vies til din stræben og falder, sort sten forreven ned gennem skakter af modlys i sangens og sommerens hjerte,
Her er det nu som din søgen har strejfet.
Her hvor al venten og eksistens er ét med himmellinien, her hvor jorden er renset for ord.
Her hvor solhavet lyser, her hvor sommeren fylder dit væsen og lutrer dit hjerte med sang.
Her er lykken og alle tings og væseners forløsning.
Her hvor intet er, hvor kæmper sat under hav er ludende sten i den grønne, tavse verden, der rejser sig tunge, pruster og
løfter ud af den drejende sommer hviskende blomster som folder sig ud.
Bo Green Jensen (fra "Rosens veje)... og så er der lige et lille stykke chokolade til eftermiddagskaffen ;)) https://www.youtube.com/watch?v=yLxrWCIjsxQHelt forpustede hilsner fra RoseMarie P.S. Nej, den skal næsten høres og ses i den her version med småklip fra filmen https://www.youtube.com/watch?v=yQ5FXkDQ6_0
Redigeret af RoseMarie (19/06/2015 12:27)
|
|
Svar
|
|
|
#19376 - 19/06/2015 16:02
|
veteran
|
|
|
Hej RM..
Du har ret, Bo Gren Jensen hører absolut til symfonikerne, så det var da en god bid fra dig af ham til Poetikkisten her. Ak ja, som man dog ka’ føle sig, næsten som en dråbetæller, når man aner omfanget af bare ét århundredes digte... Gik fx i dag i Benny, ja det tog virkelig sin tid at komme fra og ud igen, for han har jo så mange morsomme indfald, og jeg bare drattede ned i den første stol og groede tiden væk. Synes jo så godt om hans velkomne irritationer og hengivenheden til detaljer, særlig når det gælder hans landsmænd i stort som småt. Jeg næsten voksede nedad og hen i et rent skabssvenskeri af bar sympati med Svante, som mit norske sindelag dog satte på plads igen. Svenskeriet må dog vente lidt endnu, for sådan er det for tiden, når den er ude af sig selv, man ku kalde det Bennytime:
TIDEN
Vi har tolv ure i huset alligevel slår tiden ikke til Man går ud i sit køkken henter kakaomælk til sin spinkle søn men når man vender tilbage er han blevet for gammel til kakaomælk kræver øl piger revolution Man må udnytte tiden mens man har den Ens datter kommer fra skole går ud for at hinke kommer ind lidt efter og spør om man vil passe den lille mens hun og manden går i teatret og mens de er i teatret rykker den lille med noget besvær op i 3. G Man må udnytte tiden mens man har den Man fotograferer sin hidtil unge hustru med blodrigt sigøjnertørklæde men næppe er billedet fremkaldt før hun forkynder at det er så småt er hendes tur til at få folkepension så sagte vågner enken i hende Man vil gerne udnytte tiden men den bliver væk hele tiden hvor bliver den af har den nogensinde været der har man brugt for megen tid på at trække tiden ud Man må udnytte tiden i tide flakke om en tid uden tid og sted og når tiden er inde ringe hjem og høre »De har kaldt 95949392? Der er ingen abonnent på det nummer.« Klik.
*
DET OPRØRSKE SKELET
På en måde forstår jeg godt mit skelet Når jeg ligger og tar solbad får det aldrig lov til at komme lidt ud i solen det må føles ydmygende formynderisk det eneste der kan se sit snit til at stikke frem er de par tænder jeg har tilbage og mine korte negle ellers anes det kun som buler knoer og knyster under huden plus et par enkelte knæskaller resten er henvist til et liv på skyggesiden og mens jeg ligger der og langsomt tørrer ind fornemmer jeg min benrads fosforescerende harme: Bliv endelig liggende skeletundertrykker gamle ribbensfascist hvirvelimperialist bliv liggende eller bedre rådn snareste op så jeg kan befri mig for dig og realisere alle skeletters retmæssige drøm at danse lettet henover engen med le i hånd og smil om tand og tomme øjenhuler åh omsider at være i stand til at raske med hele sin stolte benrad befriet for dine slappe deller sentimentale indvolde blødsødne hjerne åh omsider at være i stand til uhindret at skræmme sig frem vil du i verden frem så skræm åh omsider at være i stand til at glæde sig over de små børns skrig at klapre mod månen klirre mod solen måske vil min ringlende sejrsfærd kulminere på Kongens Nytorv en rolle i en Flindt-ballet eller hvad med en tid at stå model for en ung og succesrig morbid maler i betragtning af hvad jeg ellers har måttet stå model til fra din side så bliv endelig liggende gamle knogleracist nu er min tid kommet slip skeletterne løs det er vår
Så farer jeg op med et sæt styrter hjem børster som rasende hvad jeg nu har at børste af tænder
Jeg føler med min livstidsfange ville ønske jeg kunne gøre noget men er for fej og ømfindtlig til ligefrem at arrangere et åbent skinnebensbrud så det kunne få et lille glimt af verden udenfor men det vil vare længe før jeg klipper mine negle.
- Benny Andersen, Verdensborger i Danmark – og andre digte om danskere, 1995.
DEN SARTE DIGTER
Man bedes holde vejret Min hjerne er gået i fnug Det mindste pust udefra vil sprede mine tanker og jeg sidder idéforladt tilbage.
- Benny Andersen, Det sidste Øh, 1969.
Så det var lidt fra ordsprællemanden Benny Andersen, der heldigvis stadig er indesluttet i sit skelet og lufter sine skarpe bisser med de mange gode tanker. Alene i Verdensborgeren og Øh’et er der mange fine digte, men som sagt, de må vente lidt, jeg skal nemlig selv lufte skelettet. Håber der trods tidens regneprogram er have-nyd & blomsterfryd på menuen, at du trods valgresultatet og dets negative følger, ikke mindst for de mange udenlandske gæster eller nye beboere, nyder tidens fylde på alle mulige måder. Fortsat god dag ;) Jeg så forresten begejstret Chocolat, ja, hvad er der at sige …;)
mvh Simon
Redigeret af Simon (19/06/2015 16:03)
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|