annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Glædelig Jul og et Godt Nytår
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 510 gæster og 47 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 45 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 44 45 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20771 - 26/05/2016 01:50 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: ]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej igen..

”Om der er noget eller ikke er noget kan vi i sagens natur ikke finde ud af på den måde. Vi kan kun undersøge tingene fra denne side.”

- Der ér ingen anden side, ”den anden side” er ren fiktion. Du ka operere med den slags som fiktion men ikke som naturvidenskab og livskundskab.

”Jeg ved ikke om det er en dårlig metode? Hvis du vil forandre en abe, så er du nødt til at tilføre den noget. Spørgsmålet bliver så, hvorfor du har tilført den ene abe noget og ikke den anden? Det kan der vel være mange grunde til?”

- Det er en ringe allegori. Der er ingen forbindelse til det vi her taler om.
”Ånd” er en egenskab du faktisk tilfører menneskets natur, men uden at kunne sandsynliggøre at der findes noget naturligt i ordet ”ånd”. Dette gør i sig selv ordet tvivlsomt.
Naturen tilskrives af religiøst troende ”ånd”, fordi dette skal forklare noget ”åndeligt” som en naturlig del i mennesket. Der er tale om en syntese uden reference til noget bestående i naturen. Ordet forklares bedst som et udslag af menneskets egen fantasi, skabt i forsøget på at omgå den kendsgerning at skulle leve i bevidstheden om sin egen forgængelighed.
Spændingen du ser i øjnene på alle pattedyr er mere sandsynligt et udslag af biokemiske processer, hvor noget ”åndeligt” derfor vil være en (selv)forståelse du overfører på det du ser, og det ku da såmænd udmærket være en abekat med nissehue ;)

”For mig virker det meningsfuldt at inkarnerer i et menneskelegeme og ikke i et sommerfuglelegeme.”

- Dette skyldes blot en sproglig indforståelse, hvori sommerfuglehistorier ikke indgår. Omvendt taler du jo heller ikke labrador, men anser måske alligevel denne husets firbenet ven for en åndfuld lille fætter med kold snude.
Det er m.a.o. et spørgsmål om at lære at beherske sproget Sommerfulgsk, der sikkert er fyldt med særprægede dialekter afhængig af habitaters forskellighed. Alternativt ka man gå på opdagelse i Inger Christensens Sommerfugledal, ikke at man dermed bliver en ørn udi sommerfuglesproget…;)

”Vi bygger et hus for at kunne bo i det. Vi kan dog ikke bo i det, før vi har bygget det. På samme måde må Gud først bygge universet, før vi kan flytte ind i det. Dette virker meningsfuldt på mig. Vi kan så spørge, hvad vi laver her i denne midlertidige verden? Er noget gået galt? Det kan man jo godt sige at der er, for verden modsvarer jo ikke vores ånd, forsåvidt at vores ånd er evig. ”

- Der findes stadig ”primitive” stammesamfund rundt om i Amazonas, måske noget nær det nærmeste man i nutiden kommer en levevis på naturens præmisser. I disse kultursamfund findes også livsanskuelser med ”ånder” af forskellig slags, overgange mellem død/liv der godt ku minde lidt om fortællinger fra kulturer tættere på os, hvilket trods div. kulturforskelle viser noget om mennesket som et opfindsomt væsen, og ikke mindst, noget om dets evne til med sproget at udtrykke sin opfindsomhed med til tider fascinerende historier. Naturen betvinges nu engang lettest med fantasien, mens den i praksis er temmelig genstridig og er fuldstændig indifferent overfor menneskers meninger om den. Den er bare natur, og fungerer uden planmæssig nøjagtighed, ja faktisk er den bare et stort kaos af muligheder der udtrykker sig fordi muligheden tilfældigvis foreligger.
Forsvandt mennesket som art betragtet i løbet af ganske kort tid, ville husene stå tomme og naturen ville end ikke registrere vores forsvinden, mens forskellige andre dyrearter sikkert ville få et lidt bredere habitat at bevæge sig i og vækster ville bare gro uhindret mellem ruinerne, for til sidst at ligne tiden før vi bevægede os ud over stepperne. Du ka endda finde ganske civiliserede mennesker der i dag bygger huse i træer, tilmed konferencelokaler, det er nærmest blevet lidt moderne – et fransk firma lever af den slags. At kalde det en tilbagevenden til træerne er nok lidt meget sagt. Om de der vælger at bebo disse huse i træerne så forestiller sig en større sammenhæng gro sammen i sig, at en urabe brøler sin tilfredshed ud fra noget instinktivt i hjernen, det må ligeledes bero på opfindsomheden. Men det ville da være en fin opstart på en roman: Min indre abe brøler…;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (26/05/2016 02:30)
Top Svar Citer
#20772 - 26/05/2016 12:08 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Simon]
ABC
Uregistreret

Hej Simon

Måske er der ikke nogen anden side - det har jeg også tænkt. Jeg takker for din og alle andres tålmodighed.

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
#20773 - 26/05/2016 17:27 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: ]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej A..

Altid hygsomt – tålmodigheden går sikkert begge veje ;)

”Måske er der ikke nogen anden side - det har jeg også tænkt.”

- Man må næsten formode at troende flest ejer en usikkerhed på og i kraft af troen.
Alec Guinness fortæller i sine morsomme erindringer ”Held i uheld”, at han som katolik levede med særlige ”synder” p.a. en skepsis til bestemte forhold der vedrørte troen, og syntes som særdeles mange andre troende ikke på nogen måde at være naiv, nærmest at besidde en vis humoristisk og lidt ironisk selvdistance.
Det ”åndelige” står jo som et fundament for mennesker i samtlige trosretninger, hvor ateister i særlig stærkt troendes øjne formentlig fremstår som fattige ”åndsforladte” mennesker. Det er da helt ok, ja jeg ka slet ikke indse hvorfor troende skulle udvise respekt overfor en afvisning af deres grundsyn.
Det drejer sig jo også mere om at forstå hvad nogen mener med ”ånd”, så der ikke bedrives parallel kommunikation. I den forbindelse synes jeg katolicismen er det mest spændende sted at undres og endda imponeres, med dens umådelige historie og traditioner, ikke mindst de særlige anstrengelser for at opløfte dette ”åndelige” til noget man næsten må betegne som urørlige dimensioner. Der er sørme hellighed i den trosretning, og plads til fejltrin allevegne ;)

Tak for snakken
mvh
Simon
Top Svar Citer
#20774 - 27/05/2016 09:44 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Du skriver:
Citat:
Måske er der ikke nogen anden side -
Det er jeg enig i - og jeg synes tillige, det er spild af tid og kræfter at overveje det.

Hvad jeg synes, det gælder om, er her og nu - og dér vil jeg bruge alle de evner, naturen har givet mig: fornuft, følelser, fornemmelser og intuitioner yeah

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20775 - 27/05/2016 10:36 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret


Hej Arne

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej ABC.

Du skriver:
Citat:
Måske er der ikke nogen anden side -
Det er jeg enig i - og jeg synes tillige, det er spild af tid og kræfter at overveje det.

Hvad jeg synes, det gælder om, er her og nu - og dér vil jeg bruge alle de evner, naturen har givet mig: fornuft, følelser, fornemmelser og intuitioner yeah

M.v.h. Arne smiler


Jeg ønsker det bedste for alle. For mit vedkommende har jeg siddet fast i alt muligt skidt - det er jeg ked af - håber alle kan tilgive mig.

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 45 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 44 45 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Dæmning kollapset i Kenya efter oversv..
29/04/2024 11:11
Nu kan vi alle tjekke ind med mobilen i ..
29/04/2024 11:09
Politi undersøger dødsfald ved Horsens
29/04/2024 11:06
Forsvarsforhandlinger slut uden aftale: ..
29/04/2024 10:25
Danskerne har stor tillid til politiet, ..
29/04/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk