annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15834501
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2395459
Et andet syn 2000662
Åndelig Føde 1586829
Jesu ord 1532710
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
0 registrerede 227 gæster og 50 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 20 af 45 < 1 2 ... 18 19 20 21 22 ... 44 45 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20864 - 10/06/2016 15:14 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7231
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Hinsides "trættende fnidder" skrev jeg:
Citat:
Jeg tænker især på de måder, som jeg'et og sindet forholder sig på - i forholdet til verden/universet smiler
og du svarede:
Citat:
- Jeg’et og sindet er for mig det samme ... og du har lige i vores dialog, været vidne til hvordan dette/disse … dig og mig og vi to … har forholdt sig til verdenen … og det klarede vi vel sådan ok, da der ikke er planlagt hævntogt eller lignende, ikke? …

Min kommentar:
Jo - men jeg tænkte på en lidt dybere måde - som vi jo også ser det i filosofier og religioner - noget i retning af:
- hvem er jeg - et levende menneske på vej mod min død?
- hvad vil jeg, mens jeg lever?
- hvad skal være meningen med mit liv?
- er det sandt, at jeg'ets begær slører virkeligheden, så jeg ikke kan opfatte den og blive en del af den?


- og nok mange andre lignende spørgsmål blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20868 - 10/06/2016 21:04 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919

-Mener du det relaterer til din trådstart?



… og at vi to har været i gang med at tale om det i denne tråd?


Du skrev: "Kan vi kan lade det være ved dét - så vi kan komme videre med det indholdsmæssige?" ... Min fremhævning.


"Jeg tænker især på de måder, som jeg'et og sindet forholder sig på - i forholdet til verden/universet" ... #20861 - 10/06/2016 09:35

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#20870 - 10/06/2016 23:21 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7231
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Når jeg nu formulerer dette:
Citat:
Jeg tænker især på de måder, som jeg'et og sindet forholder sig på - i forholdet til verden/universet smiler
så hænger det - for mig - særdeles godt sammen med, hvad jeg i trådens start kaldte:
Citat:
tilværelsens og verdens fuldkomne helhed
og med hvad jeg i øvrigt skrev i mit første og mange efterfølgende indlæg i denne tråd.

Du kom ret sent med i tråden bl.a. med ordene:
Citat:
- Så jeg vil mene, der er dømt vand til "hele linjen" smiler
Og om du vil uddybe, og i øvrigt deltage i tråden, eller du ikke vil, det er jo op til dig at afgøre blinker

Jeg håber selvfølgelig, du har lyst og interesse i emnet smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20872 - 10/06/2016 23:40 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919

Arne: "Og om du vil uddybe, og i øvrigt deltage i tråden, eller du ikke vil, det er jo op til dig at afgøre

Jeg håber selvfølgelig, du har lyst og interesse i emnet"


¨¨¨¨

- Da jeg ikke forstod din trådstart, på grund af den på mig virkede for rodet, undlod jeg at deltage, selv om jeg fulgte tråden mellem dig om Simon.


"Og om du vil uddybe … "


- Jeg ved ikke, hvad du tænker på, jeg "vil" uddybe ... ??? ...


"Jeg håber selvfølgelig, du har lyst og interesse i emnet"


- Jeg ved ikke, hvad emnet er Arne.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#20883 - 11/06/2016 21:05 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Lægprædikanten skr.( #20793 - 31/05/2016 15:40):

”Og hvis ateisterne udelader udtrykket "det guddommelige", kan de vel også være med. Men de tør vist ikke!”

- Det sjove er jo at se, i hvilken grad du så beskriver noget ”åndeligt” i fabler du med tanker bygger om dig selv og omverdenen. Mennesker uden din gudetro har med fornuftige beskrivelser forstået at indlemme også dit akkumulerede ”verdensbillede” i en kulturel forståelse der udelader noget naturligt. Det går skam an at forstå din tro om livet og verden i en kulturel kontekst, men ikke som en god og brugbar beskrivelse af noget naturligt forekommende i dig som menneskenatur betragtet.

Ikke at væve rundt i dårlige beskrivelser, som overnaturlig tro ér, handler ikke om ateisters mod, afvisningen sker kun fordi tankeindholdet mangler korrelation til noget virkeligt eksisterende i verden. At akkurat din tankekasse er fyldt med fantasier om verden bestående af ord som ”ånd”, indebærer skam ikke at verden omkring dig er fyldt med ”ånd”, for det er ikke verden men dine tanker om verden, der består af tanker om ånd.

Havde dine tanker nu rettet sig imod at vise en tankeverden der udtrykker refleksioner over sanseindtryk fra din omverden, da ville tankernes aftryk muligvis kunne værdsættes i en poetisk sammenhæng. Hvad du derimod gør, er, at skabe en forestilling om at der er et slægtskab mellem dine sanseindtryk og verden selv som ”ånd”, og vralter så at sige derudfra rundt i misforståelser der kun har sit udspring i fantasier du har skabt om noget åndeligt udenfor tankekassen. Du er så at sige indespærret i en forestillingsverden, som ateister der berører dig så meget er helt fri af.
Det er her man finder forståelse for din forurettelse: du kan ikke finde nøglen.

Nogenlunde således ville ateister flest reflektere over det vås du her skriver, og opfordre dig til at fastholde indtryk fra dine sanser som det de ér, nemlig sanseindtryk – og så overlade til andre at beskrive naturen omkring os lidt bedre. Nåja, selvalvorlighed og overtro går jo ofte hånd i hånd, det forstår ateister nok, forstår du, ateister har som regel gennemskuet det åndelige menageri i religioner, og deltager derfor ikke. Det samme gælder for naturvidere i div. videnskaber, de forstår fint at holde tingene udfra hinanden, og forvirres derfor ikke.

Den eneste grund til at du har optaget kritik af din fabelverden så dårligt, skyldes dig selv og ikke ateister. Ateister ser bare ingen fornuft i den tankesammenhæng (gudetro og verden) du udøser, jeg selv, ser det vel snarere som bare et flip over et kristusikon, men jeg kender jo også din tankebund og ved, at du faktisk er en troende der giver sig ud for ikke at være det, og det er der vist ikke megen helhed eller noget fuldkomment over, vel hr. lægprædikant… ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (11/06/2016 21:13)
Top Svar Citer
annonce
Side 20 af 45 < 1 2 ... 18 19 20 21 22 ... 44 45 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Hanskrist
10/05/2024 10:26
Vigtige præciseringer
af somo
09/05/2024 14:19
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Unicef: 100.000 palæstinensere er flygt..
10/05/2024 13:07
Russiske sabotagegrupper har forsøgt at..
10/05/2024 12:22
Nyt it-system holder Sygeforsikring Danm..
10/05/2024 12:21
Storbritanniens økonomi er ikke længer..
10/05/2024 12:10
Harry og Meghan er rejst til Nigeria for..
10/05/2024 11:47
Nyheder fra Religion.dk