annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15685097
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382002
Et andet syn 1991611
Åndelig Føde 1524567
Jesu ord 1523363
Galleri
Symbol
Hvem er online?
0 registrerede 418 gæster og 59 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 45 < 1 2 3 4 5 6 ... 44 45 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20723 - 18/05/2016 21:12 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Citat:
Og der findes faktisk rigtig gode beskrivelser af en grundlæggende menneskelighed, beskrivelser der svarer så nøjagtigt til hvad vi kan opleve udenfor ovenstående bobler, at de faktisk kvalificerer sig til sande udsagn og derfor kan bruges til noget: en indsigt i menneskelig kapacitet, der ligefrem kan mærkes som nerveender.
sagde Simon(ini) blinker

Men han vil stadig ikke fortælle noget om, hvad det er blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#20724 - 19/05/2016 15:40 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Måske jeg skulle tilføje, hvad jeg i dag ser i dagbladet Information: Når videnssproget kommer til kort:
Citat:
Tro er ikke kun et spørgsmål om religion. Selv de, som siger, at de ikke har nogen religion og ikke tror på en Gud, har i så fald noget andet, som de tror på.
Måske tror de på alle menneskers ligeværd, eller på retfærdighed eller på dyrs rettigheder eller på demokrati.
og
Citat:
Også den, som hævder at vide med sikkerhed, hvad et menneske er, havner før eller siden i en trossætning af en slags. For ingen kan komme uden om den ubekvemme kendsgerning, at det, vi er, og det, vi gør, i ikke så ringe grad bliver bestemt af, hvem vi tror, vi er.
Arne blinker
Top Svar Citer
#20725 - 19/05/2016 17:07 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Jeg burde fra ovennævnte artikel i dagbladet Information nok også have citeret dette:
Citat:
Vi tager gerne for givet, at religiøse værdier er baseret på tro. Men vi har sværere ved at se og erkende, i hvor høj grad alle vores værdier i sidste ende er baseret på noget, vi tror på, og ikke på noget, vi ved.
Arne blinker
Top Svar Citer
#20726 - 19/05/2016 17:50 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant..

Det er med et smil jeg skriver disse ord, for du har jo altid nusset og plejet offerrollen med stor affektation, nærmest som din skødehund, hvor særlig naturvidenskaber er blevet fantaseret om som forbilledet på ”den store synder” – årsagen til forandringer i levevis, skikke, tradition. Det er som Camus skrev, at der altid har været en martyr og en løve i historiens cirkus, hvor den første holdt sig oppe med den trøsterige tanke om evigheden, mens den anden spiste sig mæt i historiens blødende kød. Og som jeg allerede på religionsdebatten fortalte dig, er der ikke meget kød på dig..;)

Netop forgængeligheden blusser jo i dig, når du konfronteres med viden om hvordan naturen fungerer, her ruller så tanken om evigheden som et svalt bølgeskvulp indover din bekymrede pande, og forståeligt nok, javel, forgængeligheden ér ingen rar tanke at lægge sig på sinde, og vi ved jo hvordan mennesket gennem tiderne faktisk formåede at overbevise sig selv om en større guddommelig mening med livet, og med en sådan kongstanke affandt sig med døden – nåja, mere eller mindre. Men det er her din forargelse har rod: at noget menneske kan være så ondskabsfuldt, at ville fratage andre mennesker deres sidste udvej, at nogen videnskab dog kan være så grusom at indføre evidens for sandsynligheden i betragtninger om det biologiske liv, ja om ”sjælens” frelse, jamen herre jemini!

Kreationisten må indlysende ha guden genplaceret foran at naturvidenskaberne, ingen vej udenom den sag, for det er trods alt dér man finder svar på ”livets essentielle spørgsmål”, ikke sandt hr. prædikant? Fx ved at placere guden bag BB m.m.
Men din forurettelse er gammel og fornemt beskrevet i Sokrates Forsvarstale: heller ikke dengang brød man sig om at nogen sattes fluer i hovedet, det var ikke bare ungdommen, snarere det at nogen selv begyndte at reflektere og søge sandsynlige svar på mere præcise spørgsmål. Så man værnede i særdeleshed om respekten for gudernes forordninger af livets mening, den respekt du indirekte advokerer for, og endda med storladen nationalitet, for Athen var trods alt stedet hvor guderne blev besunget på smukkeste vis. Nåja, tiden er jo gået, ingen ka vide hvor smukt i synger salmerne i missionsforeningen ;)

Så hvorfor du i alle disse år kun har tiljublet uvidenheden i forestillinger kombineret med naturvidenskaber, det er vist ingen gordisk knude, nærmere religiøst sofisteri.
Du er en troende mand Arne, et menneske der har brug for tanken om livet som noget i sig selv meningsfuldt; men det vil ingen videnskab fratage fra dig, omvendt kan man bare ikke fylde guder i videnshuller, de må møjsommeligt undersøges – og er slet ikke noget for en lægprædikant som dig.

M.a.o. er din forurettelse altså bare en fejldisponering af vrede, for det er slet ikke videnskabers arbejde at præservere religiøse dogmer i kulturer, mens de derimod skal forklare det observerede på en fornuftig og overskuelig måde. Videnskab er heller ingen religion Arne, end ikke naturlove er statiske grundsyn du ville kunne tilbede som dit kristusikon, for de lader sig ændre ved falsifikation.
Du har kort og godt sat dine penge på den forkerte hest, og mit forslag er som altid, at du må orientere dig bedre og anbringe dine ressourcer mere fornuftigt. I øvrigt har jeg et sidste spørgsmål til dig: har i så også erstattet bibel- med wikipedialæsning, bare sådan for at nærme jer ”den fuldkomne helhed”? ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (19/05/2016 17:53)
Top Svar Citer
#20727 - 19/05/2016 20:05 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Jeg sluttede med dette citat, som jeg tror, mange kan tilslutte sig:
Citat:
Men vi har sværere ved at se og erkende, i hvor høj grad alle vores værdier i sidste ende er baseret på noget, vi tror på, og ikke på noget, vi ved.
Og hvad er så Simons reaktion? blinker

Den taler vist fuldt ud for sig selv - skulle jeg mene: Vilde nedrakkende selvopfundne løgne! blinker

Gad vide, hvad der plager manden blinker

Arne blinker
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 45 < 1 2 3 4 5 6 ... 44 45 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 00:40
Kom op på bjerget...
af ABC
24/04/2024 23:29
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
I dag skal du punge ud med 5 euro for at..
25/04/2024 06:09
Yderligere fem personer sigtes efter kni..
25/04/2024 04:48
Houthierne hævder at sende droner mod i..
25/04/2024 04:22
Biden mødtes med 4-årig: 'En påmindel..
25/04/2024 02:03
USA kræver svar i sag om 'massegrav' i ..
25/04/2024 00:04
Nyheder fra Religion.dk