annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532799
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372063
Et andet syn 1980567
Jesu ord 1518192
Åndelig Føde 1464805
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret ABC 147 gæster og 285 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 12 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20677 - 12/05/2016 12:32 Re: ”Unge radikale vil af med alle helligdage” [Re: ABC]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”Det virker mere som om du gerne vil fastholde mennesker i uvidenhed.”

- Lægprædikanten er jo en ældre mand, en gammel bondemand, for hvem udvikling indebærer forandringer ud noget ukendeligt og kaotisk. Viden er for ham en trussel mod de genkendelige trygge rammer i livet: troen på et godt gammelt sæt kristne dyder - som han ind imellem synes tar sig bedst ud i andre skikkelser..;)
Det ville være ham så kærligt, hvis naturvidere tog lidt hensyn til disse kæledæggeideer med guden – du helst ikke må kalde for gud – for enden af sengen som den store universelle ordenshåndhæver. Desuden sir det jo sig selv, at der må kræves underkastelse af en allestedsnærværende uvidenhed, da det for fanden er guden der ved det hele på forhånd, ikke mennesket…;)

Ak ja, folk som driver med videnskab har da heller ikke forstået så meget som en radise af noget som helst i dette liv, jamen de ejer jo ikke respekt for noget som helst? Tænk bare på drømmene om det kærlige univers, ja på guden med tårerne løbende nedad kinderne på menneskehedens vegne! Så er det, at den rasende terrier med de vrede krøller i panden rejser sig i lægprædikanten, her der må vises bisser og afkræves den behørige respekt på vegne af den guddommelige uvidenhed, og gerne på demokratiets og trosfrihedens vegne. Det ku da bare mangle!
Men himmel og hav, om de skide ateister forstår noget som helst af kærlighed til den uerkendelige altomfattende skaber, jamen det er jo som at slå i en dyne, og fa’me om ikke de også skiller ens meninger fra hinanden. Og når dén situation opstår, så er det ikke let at være lægprædikant. Man må hive sig lidt i pandelokkerne og finde på nyt!
Ahhh, hva’ med at hive et par ligesindede gamle forfattere op på bordet, tænker han; et par stykker hos hvem tilfældigheden også er stukket af fra den ”psykiske realitet”, bingo! Og forstår de heller ikke dét, ja så må det da til syvende og sidst skyldes, at de ikke ejer den rette intuition for disse ophøjede indsigter i uvidenheden: den ”åndelige intuition”…voila!

Ja, hr. A, det kræver nok ikke den store kreationist-eksamen at forstå hvor lægprædikanten gerne vil hen med sin altomfattende uvidenhed, til gengæld kræver det nok lidt humor at ligne en der forstår at ta den slags alvorligt. Imponerende er det jo, at se hvordan overnaturlig tro bedst trives hvor uvidenhed og fattigdom håndhæves med guddommelig snilde, men at betragte den slags som indgangen til kærlighedens inderste kammer, det kræver nok sin lægprædikant…;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (12/05/2016 12:36)
Top Svar Citer
#20678 - 12/05/2016 16:29 Re: ”Unge radikale vil af med alle helligdage” [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Det overrasker mig at du kan tyde mig, som du skriver:
Citat:
Det virker mere som om du gerne vil fastholde mennesker i uvidenhed?
Så jeg må vel have udtrykt mig misforståeligt.

Når jeg peger på Aldous Huxleys: DEN EVIGE FOLOSOFI (ISBN 87-87505-11-7), så kan jeg vist bedst begrunde det med at citat fra bogens bagside:
Citat:
Han har her samlet en lang række uddrag fra værker af tiders store seere og religionsstiftere og med sine kommentarer forbundet disse uddrag til et hele som ikke er filosofi i ordets nutidige betydning men som er den centrale sandhed i enhver religion, denne mærkeligt uhåndgribelige visdom som han kalder "den evige filosofi" fordi den overlever gennem de gudoplyste fra slægt til slægt. Skønt udtrykt og formuleret i forskellige tider og kulturmønstre er det den samme indsigt det drejer sig om: vejen ad hvilken mennesket befries fra sine jordiske lænker, frelses fra syndens trældom, ledes ud af uvidenhedens mørke - hvilket udtryk man nu vil bruge - for at smelte sammen med sit guddommelige ophav.

Måske jeg også burde gøre opmærksom på, hvad dagbladet Information bringer i dag: Selv ateister kan trænge til lidt gud blinker
Indlægget har øjensynlig bragt mange sind i kog - der er foreløbig 35 mere eller mindre ophidsede kommentarer blinker.

Her er et citat fra artiklen:
Citat:
Vi forstår ikke os selv til fulde, og selv om tro ses som et irrationelt fænomen fra ateismens side, så kan den meget vel være funderet i den menneskelige psykologi. Den kan udtrykke længsler og følelser, som ikke kan udtrykkes på andre måder, da den tilhører et område af det menneskelige, som ikke er i overensstemmelse med vores rationelle jeg.

M.v.h. Arne smiler

P.S.: Dine menneske-ofringer? Er der mon nogen i Danmark, som går ind for religiøse menneske-ofringer? blinker
Top Svar Citer
#20679 - 12/05/2016 17:42 Re: ”Unge radikale vil af med alle helligdage” [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5367
Sted: Vanløse

Hej Arne

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej ABC.

Det overrasker mig at du kan tyde mig, som du skriver:
Citat:
Det virker mere som om du gerne vil fastholde mennesker i uvidenhed?
Så jeg må vel have udtrykt mig misforståeligt.

Når jeg peger på Aldous Huxleys: DEN EVIGE FOLOSOFI (ISBN 87-87505-11-7), så kan jeg vist bedst begrunde det med at citat fra bogens bagside:
Citat:
Han har her samlet en lang række uddrag fra værker af tiders store seere og religionsstiftere og med sine kommentarer forbundet disse uddrag til et hele som ikke er filosofi i ordets nutidige betydning men som er den centrale sandhed i enhver religion, denne mærkeligt uhåndgribelige visdom som han kalder "den evige filosofi" fordi den overlever gennem de gudoplyste fra slægt til slægt. Skønt udtrykt og formuleret i forskellige tider og kulturmønstre er det den samme indsigt det drejer sig om: vejen ad hvilken mennesket befries fra sine jordiske lænker, frelses fra syndens trældom, ledes ud af uvidenhedens mørke - hvilket udtryk man nu vil bruge - for at smelte sammen med sit guddommelige ophav.

Måske jeg også burde gøre opmærksom på, hvad dagbladet Information bringer i dag: Selv ateister kan trænge til lidt gud blinker
Indlægget har øjensynlig bragt mange sind i kog - der er foreløbig 35 mere eller mindre ophidsede kommentarer blinker.

Her er et citat fra artiklen:
Citat:
Vi forstår ikke os selv til fulde, og selv om tro ses som et irrationelt fænomen fra ateismens side, så kan den meget vel være funderet i den menneskelige psykologi. Den kan udtrykke længsler og følelser, som ikke kan udtrykkes på andre måder, da den tilhører et område af det menneskelige, som ikke er i overensstemmelse med vores rationelle jeg.

M.v.h. Arne smiler

P.S.: Dine menneske-ofringer? Er der mon nogen i Danmark, som går ind for religiøse menneske-ofringer? blinker


Vi kan godt vandre sammen på livets landevej, men...ikke noget med at smelte sammen blinker

Fik ikke kigget på dit link (forvekslede navnet med en anden). Men ellers et meget interessant citat - måske bogen skulle ligge på præstens natbord, sammen med alle de andre bøger, som er ved at hobe sig op blinker

Menneskeofringer i danmark...forhåbentlig ikke?

Altid godt at læse om ateisternes kamp, for en verden uden forældre blinker

Det er da også noget værre noget at overvåge sine børn - for slet ikke at tale om sig selv - hvad har jeg nu gang i?

Jeg ved det ikke - måske er der nisser på høloftet griner

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#20683 - 13/05/2016 11:03 Re: ”Unge radikale vil af med alle helligdage” [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Når du skriver:
Citat:
Vi kan godt vandre sammen på livets landevej, men...ikke noget med at smelte sammen blinker
så er det jo nok ikke et kærlighedsforhold mellem dig og mig, du har i tankerne blinker men derimod dét at blande religionerne (og andre livsanskuelser) sammen.

Det kan jeg nok give dig ret - når jeg husker på ord fra gamle Thorvald Stauning, der engang brummede:
Citat:
"Når de hellige slås, er Fanden løs!"
som Google fortæller mig, at Bertel Haarder i 2006 - som kirke- og undervisningsminister - nævnte - sammen med en masse andet om statens og kirkens forhold til hinanden blinker

Det får mig til - endnu engang - at overveje, om det mon er bedst, at staten afholder sig fra at inspirere os angående vore livsanskuelser - eller om det ville være bedre om den går aktivt ind (ligesom på hele det sociale område) på fuld demokratisk vis - d.v.s. respekterende de forskellige holdninger i forhold til, hvor stærkt de finder tilslutning hos os, der bor her i landet.

Man kunne vel også sige det sådan: Er det bedst, at vi kan hjælpe hinanden på "det åndelige område" - eller skal det være helt og holdent alene være den enkeltes egen sag.
Jeg er meget i tvivl.

I sidstnævnte fald må folkekirken så klare sig selv - på lige fod med andre religioner og livsholdninger blinker
Og i førstnævnte, synes jeg ikke den skal have mere støtte, end den har medlemmer til blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20687 - 14/05/2016 07:33 Re: ”Unge radikale vil af med alle helligdage” [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5367
Sted: Vanløse

Hej Arne

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej ABC.

Når du skriver:
Citat:
Vi kan godt vandre sammen på livets landevej, men...ikke noget med at smelte sammen blinker
så er det jo nok ikke et kærlighedsforhold mellem dig og mig, du har i tankerne blinker men derimod dét at blande religionerne (og andre livsanskuelser) sammen.

Det kan jeg nok give dig ret - når jeg husker på ord fra gamle Thorvald Stauning, der engang brummede:
Citat:
"Når de hellige slås, er Fanden løs!"
som Google fortæller mig, at Bertel Haarder i 2006 - som kirke- og undervisningsminister - nævnte - sammen med en masse andet om statens og kirkens forhold til hinanden blinker

Det får mig til - endnu engang - at overveje, om det mon er bedst, at staten afholder sig fra at inspirere os angående vore livsanskuelser - eller om det ville være bedre om den går aktivt ind (ligesom på hele det sociale område) på fuld demokratisk vis - d.v.s. respekterende de forskellige holdninger i forhold til, hvor stærkt de finder tilslutning hos os, der bor her i landet.

Man kunne vel også sige det sådan: Er det bedst, at vi kan hjælpe hinanden på "det åndelige område" - eller skal det være helt og holdent alene være den enkeltes egen sag.
Jeg er meget i tvivl.

I sidstnævnte fald må folkekirken så klare sig selv - på lige fod med andre religioner og livsholdninger blinker
Og i førstnævnte, synes jeg ikke den skal have mere støtte, end den har medlemmer til blinker

M.v.h. Arne smiler


Det var nu ikke lige det jeg havde i tankerne, men mere, at det virker lidt farligt at smelte sammen med nogen blinker

Jeg kan godt se, at det er lidt problematisk med den folkekirke, så...for mig lyder det meget rimeligt at staten støtter alle (ud fra medlemsantal) eller ingen.

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 12 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 08:34
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Norge ramt af æggemangel - folk tager t..
28/03/2024 09:07
Lokale viser opbakning til at bevare bil..
28/03/2024 08:30
Rusland anklager Nato for at gøre lande..
28/03/2024 07:47
Efter 62 år: Slut med luftpost i Tyskla..
28/03/2024 06:50
Protester i Jordan mod Israel til støtt..
28/03/2024 04:04
Nyheder fra Religion.dk