annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15638693
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378739
Et andet syn 1988092
Jesu ord 1521609
Åndelig Føde 1507266
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, Hanskrist 123 gæster og 30 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ABC
Emne: Re: ”Unge radikale vil af med alle helligdage”


Hej Arne

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej ABC.

Når du skriver:
Citat:
Vi kan godt vandre sammen på livets landevej, men...ikke noget med at smelte sammen blinker
så er det jo nok ikke et kærlighedsforhold mellem dig og mig, du har i tankerne blinker men derimod dét at blande religionerne (og andre livsanskuelser) sammen.

Det kan jeg nok give dig ret - når jeg husker på ord fra gamle Thorvald Stauning, der engang brummede:
Citat:
"Når de hellige slås, er Fanden løs!"
som Google fortæller mig, at Bertel Haarder i 2006 - som kirke- og undervisningsminister - nævnte - sammen med en masse andet om statens og kirkens forhold til hinanden blinker

Det får mig til - endnu engang - at overveje, om det mon er bedst, at staten afholder sig fra at inspirere os angående vore livsanskuelser - eller om det ville være bedre om den går aktivt ind (ligesom på hele det sociale område) på fuld demokratisk vis - d.v.s. respekterende de forskellige holdninger i forhold til, hvor stærkt de finder tilslutning hos os, der bor her i landet.

Man kunne vel også sige det sådan: Er det bedst, at vi kan hjælpe hinanden på "det åndelige område" - eller skal det være helt og holdent alene være den enkeltes egen sag.
Jeg er meget i tvivl.

I sidstnævnte fald må folkekirken så klare sig selv - på lige fod med andre religioner og livsholdninger blinker
Og i førstnævnte, synes jeg ikke den skal have mere støtte, end den har medlemmer til blinker

M.v.h. Arne smiler


Det var nu ikke lige det jeg havde i tankerne, men mere, at det virker lidt farligt at smelte sammen med nogen blinker

Jeg kan godt se, at det er lidt problematisk med den folkekirke, så...for mig lyder det meget rimeligt at staten støtter alle (ud fra medlemsantal) eller ingen.

Kærlig hilsen

ABC
Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
17/04/2024 01:03
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
16/04/2024 23:04
Kom op på bjerget...
af ABC
16/04/2024 19:15
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Ramadan-måneden
af somo
16/04/2024 18:47
Nyheder fra DR
'Vil altid være en kopi': Kan Børsen g..
17/04/2024 00:50
Børsens gløder forventes helt slukket ..
17/04/2024 00:30
Trump blev irettesat under retsmøde
16/04/2024 22:08
EU-lande opfordrer til besindighed i Mel..
16/04/2024 21:36
Gigantisk udgravning til Femern-tunnel e..
16/04/2024 21:20
Nyheder fra Religion.dk