annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 2 < 1 2
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20588 - 04/05/2016 10:03 Re: Det gode menneske? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Vi lever alle under tid og tilfælde, og har fravalgt guds ledelse, så at give gud skylden for ondskaben i verden er i mine øjne det samme som ikke at ville tage ansvaret for egne onde handlinger.
Mit svar:
Hvis der er en skabergud - hvilket synes at være din faste overbevisning - så har denne gud vel ansvaret for at have givet os mulighed for, at vi "har fravalgt guds ledelse" cool

Du skriver - om egoismen:
Citat:
Hvad enten man tror/eller ikke tror på en skaber gud, evolutions læren, den Buddhistiske tro eller noget fjerde, så må man jo erkende at det tænkende menneske er egoistisk i større eller mindre grad, og sådan vil det nok altid være, så længe der findes mennesker.

Jeg tror ikke mennesket kan befri sig fra egoismen i sin bestræbelse på at være et godt menneske, da egoismen er et nødvendig ”værktøj” for overlevelse … men opdrages kan den, og skal den, hvis man ønsker et bedre liv for sigselv, medmennesket og den verden vi lever i.
Mit svar:
Jeg mener ikke, der kan være nogen tvivl om, at netop buddhismen har en åndelig - eller mental - vej til frigørelse fra egoisme.

Den ortodokse kristendom har idéen om blive det fuldkomne menneske, der nærmer sig dets Gud.

Islams sufisme dyrker kærligheden til deres Gud.

Kristendommen generelt står jo for det dobbelte kærlighedsbud: Gud og Næsten.

Ikke religiøse har ofte idéen om at undlade at gøre mod andre, hvad du ikke ønsker at andre skal gøre mod dig.

Du synes at ville "opdrage" menneskene ud af den rene og hensynsløse egoisme.

Jeg ville foretrække - at inspirere - i stedet for at opdrage - og så i øvrigt at støtte mig til fællesskabets lov og ret - hvad man måske kunne kalde vores "flokmentalitet".

Hvordan vil du opdrage klodens mennesker?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20590 - 04/05/2016 16:19 Re: Det gode menneske? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Vi lever alle under tid og tilfælde, og har fravalgt guds ledelse, så at give gud skylden for ondskaben i verden er i mine øjne det samme som ikke at ville tage ansvaret for egne onde handlinger.
Mit svar:
Hvis der er en skabergud - hvilket synes at være din faste overbevisning - så har denne gud vel ansvaret for at have givet os mulighed for, at vi "har fravalgt guds ledelse" cool


Tikka: Nej det er pt. ikke min faste overbevisning, at der er en skabergud sådan som bibelen fremstiller "ham" … men du spurgte til teodicé-problemet.

Citat af Arne:
Så er der jo også det såkaldte teodicé-problem.
Har gud skabt det onde?


… men det må da være klart for enhver, at når der fortælles at denne skabergud har skabt os med en fri vilje, så er vi også selv ansvarlige for vore valg/fravalg og handlinger, og det mener jeg i øvrigt, også vi er uden troen på denne gud.

Du skriver - om egoismen:
Citat:
Hvad enten man tror/eller ikke tror på en skaber gud, evolutions læren, den Buddhistiske tro eller noget fjerde, så må man jo erkende at det tænkende menneske er egoistisk i større eller mindre grad, og sådan vil det nok altid være, så længe der findes mennesker.

Jeg tror ikke mennesket kan befri sig fra egoismen i sin bestræbelse på at være et godt menneske, da egoismen er et nødvendig ”værktøj” for overlevelse … men opdrages kan den, og skal den, hvis man ønsker et bedre liv for sigselv, medmennesket og den verden vi lever i.
Mit svar:
Jeg mener ikke, der kan være nogen tvivl om, at netop buddhismen har en åndelig - eller mental - vej til frigørelse fra egoisme.

Tikka: Hmm ok … jeg tror ikke jeg ønsker at blive totalt befriet fra egoismen, da jeg nok vil føle mig ringere stillet i fare situationer …
… og et evt. totalt fravær af egoismen mener jeg, er det samme som selvudslettelse.



Den ortodokse kristendom har idéen om blive det fuldkomne menneske, der nærmer sig dets Gud.

Tikka: Hmm … og hvad forstår de så ved det fuldkomne menneske … og hvor er denne deres gud henne, så de kan nærme sig ham?


Islams sufisme dyrker kærligheden til deres Gud.

Tikka: Betinger jo man ved hvad kærlighed er og har den, samt vide hvem og hvor denne gud er, da man jo kun kan gi’ noget hvis man ha’ noget, og der er en modtager.


Kristendommen generelt står jo for det dobbelte kærlighedsbud: Gud og Næsten.

Tikka: Som jeg er oplært, er kærligheden til næsten kærlighed til gud, ikke fordi gud er i næsten, men fordi det at elske næsten som sig selv er en betingelse for selv at kunne modtage guds kærlighed som man giver til næsten … lidt kringlet … men kærligheden kommer jo fra gud, fordi "han" ER kærlighed.


Ikke religiøse har ofte idéen om at undlade at gøre mod andre, hvad du ikke ønsker at andre skal gøre mod dig.

Du synes at ville "opdrage" menneskene ud af den rene og hensynsløse egoisme.

Tikka: Hvad har jeg dog skrevet, siden du skriver sådan?

Egoismen har mange "ansigter" og jeg ved ikke lige, hvor du har set, jeg vil opdrage menneskene? … ej heller hvorfor du mener, den hensynsløse egoisme er ren?



Jeg ville foretrække - at inspirere - i stedet for at opdrage - og så i øvrigt at støtte mig til fællesskabets lov og ret - hvad man måske kunne kalde vores "flokmentalitet".

Tikka: Nu er flokmentaliteten jo ikke ens i verdens forskellige grupperinger og kulturer, så det at inspirerer og eller opdrage på et andet menneske, der eksempelvis vil slå en ihjel hjælper nok ikke meget.
Der vil man jo nok … jeg vil, tror jeg … "trække på" egoismen og måske tage den andens liv i ønsket om overlevelse, for der kommer jo ingen gud og hjælper som tak for den kærlighed man har givet "ham" … eller gør der?



Hvordan vil du opdrage klodens mennesker?

Tikka: Der er talemåden som nogenlunde lyder, at man kan trække en hest til vandet, men ikke tvinge den til at drikke.

Jeg mener ikke, jeg kan eller skal opdrage klodens mennesker, men vi opdrager vel hele tiden os selv og andre mere eller mindre i mødet, hvor vi påvirkes i takt med indsigt.



¨¨¨¨
PS: Orker ikke at redigere mere, så håber indlægget er rimeligt forståeligt.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#20597 - 05/05/2016 10:32 Re: Det gode menneske? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Det er min fornemmelse, at vi "taler forbi hinanden", bl.a. fordi jeg vist flere steder har misforstået dig blinker

Oprindeligt var det nok dit brug af ordet "opdrage", som jeg misforstod som, at du ville opdrage andre, mens det vist snarere var selvopdragelse, du mente.

Det er så her, jeg er opmærksom på, at når følelserne er i konflikt med fornuften, så tror jeg, det oftest er følelserne, der vinder - også fordi, der jo er stærke kræfter i vores underbevidsthed, som vi ikke er herre over - ja, end ikke kender (iflg. Freud og Jung m.m.fl).

Det var så her, jeg pegede på, at sindets indre harmoni naturligt giver empati bedre muligheder overfor egoisme, så sidstnævnte ikke bliver helt dominerende (det var dét, jeg mente med udtrykket: "den rene og hensynsløse egoisme" - altså ikke "ren" som modsætning til "uren").

Så hvis jeg har forstået det ret, er vi grundlæggende ikke uenige blinker

P.S.: Angående den ortodokse kristendoms idé om "det fuldkomne menneske" så stammer det fra hesykasmen.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20612 - 05/05/2016 15:22 Re: Det gode menneske? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Ja sproget giver anledning til mange misforståelser.

Du skal ha’ tak for dine indlæg i tråden Arne. smiler

¨¨¨¨

Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 2 < 1 2


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk