annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20564 - 01/05/2016 12:58 Det gode menneske?
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Hvad vil det sige at være et godt menneske?


Jeg kunne ønske mig at høre jeres tanker om hvordan man bliver/er et godt menneske.

Er det noget alle kan blive, og noget man kan blive enige om hvad er?


Hvordan griber man det an at blive et godt menneske og hvordan forbliver man dette gode menneske uden at blive fanatisk?


Selv forestiller jeg mig menneskene som "onde"/onde der har mulighed for at blive opdraget til at tænke og handle for fællesskabet og jordens beståen i stedet for at sætte sig selv først, men hvem sætter normerne for godhed og er godhed det samme som kærlighed?


¨¨¨¨


Top Svar Citer
#20566 - 01/05/2016 18:20 Re: Det gode menneske? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Hvad vil det sige at være et godt menneske?
Mit svar:
Det er der sikkert mange meninger om, men mit svar er, at jeg er overbevist om, at vi alle er født som gode mennesker.

Selvfølgelig fødes vi med forskellige arveegenskaber - og derved med forskellige udviklingsmuligheder - men arvelig ondskab - mon dog?

Når vi oplever noget som ondt - enten i os selv eller i andre - så er mit gæt, at det især skyldes indre psykiske konflikter - bevidste - men nok oftest mere eller mindre ubevidste.

Det er derfor, jeg tror, at indre ro og harmoni - som jeg mener, vi alle burde øve os noget mere i - skaber lykkefølelse, medfølelse og taknemmelighed over at eksistere.

Og hvordan man får indsigt og harmoni i sit eget sind?
Det er der vist mange veje til, såsom inspiration, meditation, ritualer - og sikkert meget mere.

Så for mig er det nok mere omsorg end opdragelse, det handler om blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20575 - 02/05/2016 21:01 Re: Det gode menneske? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Tak for svar Arne.

Hvis jeg forstår dit svar ret, er jeg bestemt ikke enig med dig i, at mennesket er født godt og at det onde vi oplever i andre og os selv især skyldes indre psykiske konflikter.

*

Jeg mener som skrevet at menneskene er onde/"onde" og det er de på grund af egoismen.

*

Det er vel sådan, at det gode kun eksisterer i kraft af tanken om det onde som enten religionen og eller samfundet opsætter regler og normer for og som vi opdrages til igennem vores opvækst som fakta, som en nødvendighed for sammenhængskraften i det samfund/kultur vi skal leve/lever i.

*

Spørgsmålet "Hvad vil det sige at være et godt menneske?" har ikke tidligere været aktuelt for mig, da jeg har anvendt bibelens vejledning som en selvfølge.

Bibelen fortæller i øvrigt at ingen uden gud er god.

Jeg vil nok fortsat benytte bibelens vejledning, da den "langt hen ad vejen er ok" og fordi den er så indgroet. Ikke fordi jeg ønsker at være god, men fordi jeg i langt højere grad møder godhed fra andre mennesker, når jeg følger og efterlever de fastsatte normer og regler.


Så egoismen lærer at opføre sig ordentligt efter de gængse regler, fordi den bliver belønnet, det er jo ikke godhed men ren egoisme, men måske jeg blot ikke forstår ordet godhed, som jeg troede var en "tyndere" form for kærlighed fordi der i Galaterbrevet 5:22-23 står:

"Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse."



Jeg kan dog undre mig over at menneskers forståelse for godt og ondt kan være som dag og nat, når begæret bliver den styrende aktør ... så måske dette kunne være en rettesnor i forhold til det at blive/være et godt menneske at man holder begæret i "kort snor" så man mindst muligt skader andre mennesker, jorden og andet liv når gud og bibelen ikke har samme plads i mit liv pt. som tidligere.


¨¨¨¨

Top Svar Citer
#20578 - 03/05/2016 00:31 Re: Det gode menneske? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du udnævner - som jeg læser dig - egoisme og begær som årsager til menneskers ondskab - ja endda medfødte ondskab.

Så vidt jeg ved, stammer idéen om det onde - den onde - fra den gamle persiske zoroastrianisme og den er siden blevet en del af såvel jødedom som kristendom og islam - så du er jo ikke just alene om dit standpunkt blinker

Går du imidlertid til buddhismen, mener jeg at vide, at man her opfatter egoisme og begær som en form for åndelig umodenhed, der kun er et forstadium til "en tilstand af stabil og varig sindsligevægt, klarhed, og vilkårsløs medfølelse".

Så er der jo også det såkaldte teodicé-problem.
Har gud skabt det onde?

Umiddelbart er det svært for mig at opfatte nyfødte børn som onde.
I det mindste må man vel kunne kalde det uskyldig ondskab? blinker

Er Darwins evolutionslære også ond?
Eller er det bare os mennesker, der vil forkæle os selv? blinker

Jeg ved det ikke, men jeg mærker, at jeg hælder meget i retning af buddhisternes opfattelse blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20583 - 03/05/2016 19:59 Re: Det gode menneske? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Ang. teodicé-problem.

Vi lever alle under tid og tilfælde, og har fravalgt guds ledelse, så at give gud skylden for ondskaben i verden er i mine øjne det samme som ikke at ville tage ansvaret for egne onde handlinger.

*
*

Hvad enten man tror/eller ikke tror på en skaber gud, evolutions læren, den Buddhistiske tro eller noget fjerde, så må man jo erkende at det tænkende menneske er egoistisk i større eller mindre grad, og sådan vil det nok altid være, så længe der findes mennesker.

Jeg tror ikke mennesket kan befri sig fra egoismen i sin bestræbelse på at være et godt menneske, da egoismen er et nødvendig ”værktøj” for overlevelse … men opdrages kan den, og skal den, hvis man ønsker et bedre liv for sigselv, medmennesket og den verden vi lever i.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk