annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 5 < 1 2 3 4 5
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20476 - 18/04/2016 13:33 Re: Gnostikerne [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Simon skriver:
Citat:
- Der er jo ingen grund til at levere jesuscitater og salmesange over kristusikoner på debatter, medmindre man netop tiltror den slags betydning. Men det er måske bare den ”åndelige vejledning” til en ”dybere” forståelse af gravitation og kvantefysik for viderekomne? ;)
Det er Simon selvfølgelig i sin gode ret til at mene - ligesom jeg er til at mene det modsatte blinker

Det kan dog så undre, synes jeg, at Simons krav ikke ser ud til at gælde for en tråd, som denne, hvor Simon jo ivrigt deltager blinker

Poesi og religiøse emner er ganske vist ikke just det samme, men her er jeg enig med Albert Einstein citatet, der siger at alle religioner, alle kunstarter og alle videnskaber er "grene af det samme træ":
Citat:
All religions, arts and sciences are branches of the same tree. All these aspirations are directed toward ennobling man's life, lifting it from the sphere of mere physical existence and leading the individual towards freedom.
("enoble": forædle)

Dét løser jo nok ikke Simons problem med hans åbenlyse aversion mod religiøse idéer.

For udrydde dem, det kan han jo ikke - men der er jo heller ikke nogen, der tvinger ham til at læse om dem blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#20478 - 18/04/2016 17:18 Re: Gnostikerne [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant..

Tråden her er såmænd identisk med dine øvrige, hr. lægprædikant, i særdeleshed dine betragtninger bygget på ren poesi! ;)
Men vanligt er du på fejl kurs hvad angår din vrede over afvisningen af religiøs overtro som et særligt tillidsvækkende grundsyn, og det forklares nok bedst ved at betragte flommen af følelser du har projiceret udover dit kristusikon (der findes bagerst i billedarkivet) – følelser der på en måde fungerer som en ”dørstopper” for en helt almindelig sund fornuft i betragtninger. Man ku også sige det på en anden måde: naturforklaringer betragter du afgørende som beskrivelser der er ment at tilfredsstille særlige forventninger om kærlighed, fx symbolisme indlæst i et kristusikon osv.

Dit tankerod om ”kosmos” har dog ingen betydning for kosmologi eller anden videnskab, kun astrologer vil tilfredsstille dine ”sanseforventninger”, for når det drejer sig om metoder til verificering af naturens måder at fungere på, såvel som logisk konsistente beskrivelser, så er den slags jo ikke konstrueret som religiøse systemer der er tilvejebragt for at behage forestillinger om kærlighed til religiøs overtro.
Man ku også sige, at det slet ikke er naturvidenskabers formål at tilfredsstille dine behov for kærlighed, og at et sådant tankerod derfor afgørende bliver din egen opgave at få lidt styr på. Din måde at få lidt ”styr” på tingene er dog temmelig komisk, for i stedet for at revidere disse forventninger, pålægger du i stedet videnskaber at vide ”alt” før de ka måle sig med din kristuslegende hos hvem dine forventninger om kærligheden er i så tryg en favn..;)

Pointen med en afvisning af gudetroen som det tillidsvækkende fundament at bygge livssyn på, handler dog om troens iboende usandsynlig, ateister du har det så svært med betragter nok snarere dit tankeroderi med et grin og stiller selvfølgelig helt andre forventninger dertil end du.
De har slet ikke dit behov for ”kosmologisk kærlighed”, og betragter muligvis symbolik med lige så stor forskellighed som troende indbyrdes gør det. Man kan vel sige om ateister, at de stiller andre og mere kritiske krav til den gode beskrivelse end du o.a. troende ka præstere. Dette skyldes dog ingenlunde et mindre behov for kærlighed eller social tryghed, blot at de retter slige forventninger til sociale, kulturelle og politiske parametre.

Et eksempel på forskellen i betragtning ku såmænd udmærket være at se på forventninger du stiller til gnosticismen, hvor du i stedet for at læse og forstå gnosticismen i samtidens kontekst, dvs. forstå hvorledes et misforhold mellem tro/viden opstod og kom til udtryk i en fjern samtid, så brager du i stedet nutid og fortid sammen i en pærevælling, nøjagtig som du jo gør med viden/tro i øvrigt, og netop som om kulturelle og sociale livsbetingelser var identiske og det derfor lader sig gøre at læse fortiden med nutidens øjne. Dine egne tanker om ”altet” er et begreb der fint belyser et poetisk livssyn, men hvor symbolerne ingen referencer har til naturen udenfor dig. Det havde de derimod for flere tusinde år siden.
Du interesser dig ikke for viden om naturen, eller for mennesker som udtryk for en kultur og omvendt, derfor skriver du jo heller aldrig om særlige kundskaber du har erhvervet dig i en sådan forbindelse, hvor særlige spørgsmål stilles for at finde forklaringer. Du interesserer dig derimod for den religiøse tro, og når du i ét nu inddrager konfrontationer mellem tro/viden flere tusinde år tilbage, da sker dette for blot at lade som om, at der ingen verdens ting er sket og at der blot er tale om ligeværdige alternativer for mennesket i også nutiden. En slags poesi der hverken har sammenhæng med hellenske eller romerske tænkere, men som kommer til udtryk i et poetisk sind med særlige forhåbninger til naturen i nutidens menneske. Det er da heller ikke så ringe Arne, jeg er lige ved at kalde det storartet og smukke kristne forventninger…;)

Og selvfølgelig forvirrer du ingen omkring dig med så konstrueret en forvirrethed, det ville du ha gjort for flere hundrede år siden med en nuværende viden. Men sådan spiller dit ”himmelske klaver” altså ikke smuk ordmusik i det historiske øre – Højholt vil måske være dig behjælpelig med indføring i ørernes tilstand for 101 år siden, dine ører vil øjeblikkeligt være godt rusket af ham, og de trænger! Ta det som en henvisning til bedre læsestof end de dér udvalgte wiki-skriblerier tilpasset dine aktuelle behov; det lader sig endog gøre samtidig at rasle lidt med dit kristusikon…hva’ba! ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (18/04/2016 17:25)
Top Svar Citer
#20479 - 19/04/2016 07:49 Re: Gnostikerne [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Igen et langt, hadsk og knudret indlæg fra ham, der kalder sig Simon - fyldt med hån og falske påstande - og som sædvanlig totalt blottet for ord om, hvor Simon selv står blinker

Hvad er det mon, som driver Simon til at bruge så megen energi på sådanne indlæg - og hvad er det mon egentlig, at Simon ønsker at opnå?

Er det blot, at Simon har en trang til at lette sit hjerte for en egen indre vrede (som måske handler om noget helt andet)?

Eller ønsker Simon, at Trosfrihed.dk skal ændres til Trosforbud.dk?

Poesi og naturvidenskab er tydeligvis Ok for Simon, men fantasier om alt dét, vi ikke ved noget om, det er i dén grad fy fy!

Hvorfor mon? blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#20482 - 19/04/2016 15:54 Re: Gnostikerne [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant..

Du med din flom af overfølsomhed på debatter! – føler den mand da aldrig trang til at tænke sig grundigt om, lægge den selvtilfredse trosonani på hylden, bare en time…;)

Jo hr. prædikant, fantasien er et velbrugt og nyttigt værktøj i ethvert menneskeliv, bl.a. for at finde vejen ud af kriser og problemer. Til tider ka´ det vist bare være svært at skelne fantasi og problemformulering i oplæg til debat, men det er måske historien i og bag os, virkeligheden omkring os, der skal illustreres og diskuteres som en sentimental fantasi? ;)

”…Lad os imødekomme og opmuntre alle indvendinger. Lad os brændemærke alle ensidigheder og enhver mysticisme. Lad os aldrig betragte et spørgsmål som udtømt, og når vi har brugt vores sidste argument, så lad os begynde forfra på en frisk, og om nødvendigt med veltalenhed og ironi.”
-Proudhon til Karl Marx 17. maj 1846, som svar på Marx’ forslag om at Proudhon og Marx skulle samarbejde om at danne en europæisk socialistisk sammenslutning.


mvh
Simon
P.s.: Vi er i dagens Danmark, på flere sociale områder, sparket tilbage til 50’ernes forsøg på at etablere et velfærdssamfund baseret på en sund politik, hvor religion er et menneskeligt privatanliggende. Middelalderlig statisk religion flyder indover grænser overalt i Europa, medbringende brutale former for moralisme, såkaldte imamer betragter sig som politiske vagthunde, og du sidder på en debat og fantaserer fysik, historie, filosofi og biologi ind i en guddommelig flødeskumslund med små appelsintræer og kristus i baggrunden…

Jeg er sikker på nogen nok ska' takke for eftertænksomheden på fantasiens vegne, men det havde måske været rart med lidt menneskelig virkelighedsforankring, bare engang imellem, netop på debatter hvor synspunkter mødes. Du må nok døje ironien og sarkasmen, de gange jeg synes du trænger til dril – desuden ved du jo godt at jeg synes du er et herligt indslag, da ikke mindst på netop fantasiens vegne..;)



Redigeret af Simon (19/04/2016 16:15)
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 5 < 1 2 3 4 5


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk