annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 17 < 1 2 3 4 5 ... 16 17 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20111 - 10/01/2016 10:17 Re: Uvished [Re: Michael]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Du skriver bl.a.:
Citat:
Verden er et forfærdeligt sted og siden ingen gør noget ved det vil den ikke eksistere om 50 år eller mindre.
Dét er der nok ingen, der rigtig kan modsige - om end kloden jo nok fortsat vil eksistere indtil solen brænder ud (når der ikke er mere brint i den).

For nok omkring 30 år siden sad jeg på et sygehus og ventede på min "dom".

Jeg var for tredje gang holdt op at ryge (og er aldrig siden begyndt igen) blinker , men det havde givet mig en næsten uudholdelig hoste, der holdt mig vågen det meste af natten, hvor jeg sad med et viskestykke over hovedet over en kop dampende varm te - i håb om at dæmpe hosten, så jeg kunne få lidt søvn inden næste dags ca. 10 timers arbejde som rådgivningsdyrlæge, hvor jeg kørte rundt til landbrug med svinehold og efterfølgende skulle skrive og sende de lovpligtige rapporter herom.

Jeg havde fået lungerne røntgenfotograferet pga. mistanke om lungekræft.
Nu sad jeg så og ventede på lægens vurdering.
Det var nær ved, at jeg kunne mærke kræftknuderne i mine lunger.
Hvor lang tid mon jeg havde tilbage? Et halvt år? 3 måneder?
Jeg kiggede på min ene tommelfinger. Skulle jeg snart sige farvel til dén? - til resten af kroppen? - til min bevidsthed? - til min eksistens? - forsvinde?

Så kom lægen, og jeg fik min "dom".
Det var tjæren i luftrøret og bronkierne, der var ved at forsvinde, og som nu ikke længere "beskyttede" de sarte slimhinder i luftvejene.
Jeg fik noget binyrebarkhormon at indånde, og efter nole uger begynde hosten at aftage.
Jeg skulle ikke dø denne gang!

Jo - verden er et forfærdeligt sted at være - men hellere være end ikke-være - så længe det varer - ligesom gråspurvene blinker

Og der er jo stadig øjeblikke af harmoni, glæde og lykke blinker

Som Rumi skrev for ca. 800 år siden:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel,
men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20115 - 11/01/2016 20:09 Re: Uvished [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Ohøj hr. lægprædikant..

Du ska’ da lige ha’ et besyv herfra, jeg ved jo hvor glad i hele skroget du bliver…,)

”Dét er der nok ingen, der rigtig kan modsige.”

- Masser! Der er da ingen indikationer på at jorden skulle gå under om 50 år eller mindre, hvorimod det overvejende sandsynlige er, at ingen af os her eksisterer på det tidspunkt, og at livet på jorden vil gå videre som før..;)

”Jo - verden er et forfærdeligt sted at være - men hellere være end ikke-være - så længe det varer - ligesom gråspurvene.”

- Det er vel mere livet, der ka’ opleves som en forfærdeligt opslidende deltageproces. Men det er nu engang eksistensvilkåret vort, at vi pludselig dør og forsvinder som var vi aldrig blevet født – et minde.
Har vi været nogle herlige nullerbasser for vore børn, børnebørn og måske ligefrem skabt lidt betydning for mennesker omkring os og i kraft af et eller andet virke, ja da ka’ vi måske være så heldige at blive mindet og tænkt på ved specielle lejligheder, og det er jo ikke så ringe endda? ;)

Ikke mindst ka’ vores meninger om livet jo være ufattelig romantiske ud i illusoriske ønsker om et liv i smertefrihed, hvor livets navigator bliver dødsfrygten og utallige angstformer der indsnævrer vores bevægelsesfrihed til få megabyte og en tur til og fra kirken, hvor endelig bekræftelsen på den ufattelige ondskab der er overgået os gir tårerne frit løb – præstens/psykologens forløsende ord, og bum Karl, så er der dog trods alt lidt kærlighed tilbage i denne forbistrede verden!

Ikke alene lærer vi sjældent selv at håndtere smertefulde processer, men lærer tilmed at begrænse vores børns muligheder for at lære det, med den konsekvens, at ”de andre” for hver en pris må ta’ hensyn til og udvise respekt for vores ubærlige følelsesliv, for hva’ ka’ det ellers ikke ende med?

Og når det så ikke sker – tænk bare på den såkaldte ”muhammedkrise” –, når også dén forsvarsmekanisme gennemskues og tit af de ubehageligste argumenter, ja så begynder de melodramatiske verdensbilleder at komme til syne, med vores ophøjede følelser som epicentret i det hele og ganske univers – ja vi indkalder endda vores guddommelige entiteter som sandhedsvidner på hvor galt det er fat på hele kloden, på hvilken mennesker kun i sjælden grad ejer vores følelsesmæssige tilgang, der naturligvis også er et rent ”intuitivt” anliggende der kræver helt særlige ”åndelige egenskaber”, hvor ateisterne er på bærtur i forståelsen af hvor synd det i virkeligheden er for os, ikke sandt hr. lægprædikant - var det ikke nogenlunde sådan du havde skruet dén sammen? ;)

Ak ja, kloden går under uden os, kærligheden er pist-væk-verschwunden og det blir aldrig bedre, selv mælken er sur!
Nåja, lige bortset fra de millioner og atter millioner af mennesker der lige nu summer som bier i honning fordi den elskede lige har født en bittelille baby med de småeste lyserøde buttede kinder og en lille åben mund, og så fordi den elskede fylder hele verden og man bare forsvinder i hinandens øjne…

Op med humøret hr. prædikant, du plejer da ikke at være så sortsynet? De andre ska’ nok klare sig, desuden er der masser af tid til at opfinde alternative rammer for liv, hvor måske ligefrem flere sole rumsterer over husets have med de legende børn og mutter i køkkenhaven.
Det er ofte så store dimensioner af tid du snakker om, helt uforståelige tidsfænomener, og da vi jo har set hvordan du behandler tidsintervallet evolution sker i, bliver det jo ganske forrykt at skabe et billede af menneskehedens situation om 5 mia. år..;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#20117 - 12/01/2016 08:36 Re: Uvished [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Simon fatter øjensynlig ikke, at jeg søgte at leve mig ind i Michaels "untergangsstimmung" og dér trods alt at finde lyspunkter tommelop

Arne smiler
Top Svar Citer
#20119 - 12/01/2016 15:52 Re: Uvished [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Oh, du min salige gud udover al forstand
himlenes og alverdens store plejer,
se i nåde til Simons uforstand
du lives glans og store Kristi sejr –
thi ikke alene føler jeg mig forbigået,
men så umanerligt kronisk misforstået!

Var det noget lign. hr. lægprædikant? ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#20121 - 12/01/2016 19:28 Re: Uvished [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Det ville være så bekvemt for Simon, hvis jeg havde en gudstro, som Simon kunne håne.

Men når jeg nu netop ikke har en sådan tro, så er Simon åbenbart nødt til at digte noget sådant engel

For ellers fungerer det jo tydeligvis ikke for ham - staklen blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 17 < 1 2 3 4 5 ... 16 17 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
Nyheder fra Religion.dk