annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Symbol
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 17 1 2 3 ... 16 17 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20087 - 28/12/2015 14:38 Uvished
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Den 23. december bragte dagbladet Information en artikel: Fadervor, du som er i Kolding - om forskningsministerens tro på "en skabende gud" – og om vores allesammens forhold til religion og videnskab.

På Informations netavis kom der 70 kommentarer!
Så interessen var stor og meningerne gik i alle mulige retninger.

I dag bringer samme avis en leder - Et sprog til uvisheden:
Citat:
Vores forhold til religion er tvetydigt. På den ene side er folkekirken under pres, medlemstallet falder, og langt færre danskere bliver i dag døbt, konfirmeret og viet end for bare få generationer siden. På den anden side er vores religiøse nysgerrighed intakt, vi er i stigende grad optaget af den alternative verden med mindfulness, meditation og åndelig træning, og i den seneste værdiundersøgelse erklærer hele syv ud af 10 danskere sig enige i udsagnet: ’Jeg er et troende menneske’.
og den fortsætter:
Citat:
Mens naturvidenskaben tager sig af den fysiske verden, tager religionen sig af den metafysiske – eller som Jens Martin Knudsen, den nu afdøde marsforsker og professor i fysik, engang har formuleret det: »Jeg er sikker på, at tusind år ude i fremtiden vil naturvidenskaben have forklaret, hvordan det hele er gået til. Men den kan ikke forklare ’hvorfor’ – og det er det, vi allerhelst vil have svar på.«
Lederen slutter med denne konklusion:
Citat:
Måske er det læren, som står tilbage efter sommerens ophedede trosdebat: På den ene side har vi nemt ved at forkaste forestillingen om en alfaderlig Gud, som sidder deroppe over skyerne og dømmer levende og døde. På den anden side har vi svært ved helt at undslå os behovet for at tale om alt det, der ligger uden for naturvidenskabens domæne. Tidligere havde vi statskirken til at fortælle os, hvad vi skulle mene, men i dag er markedet for religion liberaliseret og den kollektive kristne gudstro skiftet ud med en individuel åndelig søgen. Men forskellen er den samme. Uanset hvor vi finder ordene – om vi henter dem fra et poetisk, et spirituelt eller et religiøst vokabularium – så har de fleste af os brug for et sprog, der kan rumme uvisheden. Så vi sammen kan tale om det, ingen af os ved noget om.

Det er godt skrevet, synes jeg.

Den gamle modsætning mellem ateisme og tro er måske ved at blive afløst af et fælles Hvorfor?

Dét får vi nok aldrig svar på blinker

Men så har vi jo glæden over at være med i et fantastisk og vidunderligt alternativ til det absolutte intet yeah

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20095 - 04/01/2016 20:28 Re: Uvished [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:

"Det absolutte intet" er vi jo ikke i stand til at fatte.

For hvis vi var, så var det jo ikke: "INTET" blinker

Og med modsætningen: "Den fuldstændige væren" - står det vist ikke ret meget bedre til blinker

Faktisk er vi nok ikke ret meget bedre stillet end gråspurvene - nåh ja - det ved vi jo heller ikke! blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20098 - 06/01/2016 18:22 Re: Uvished [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
"Det absolutte intet" hvad er det?

Jeg har svært ved at forestille mig det mens jeg sidder her og spiser min havregrød. Det lyder dramatiksk for ikke at sige skræmmende.

Vil det sige at det altsammen er en illusion. Havregrøden, mælken, sukkeret. Hvordan kan jeg da blive mæt. Jeg tror ar jeg må løbe ud og fortælle dem det allesammen: Verden er en illusion.

Mennesker lider ikke, når de er døde rejser de sig op på den anden side og ler af al den smerte de har følt.

Fantasien har ingen grænser:

Men jeg siger dig: "Du må ikke afvise".

smiler
Top Svar Citer
#20102 - 07/01/2016 18:00 Re: Uvished [Re: Michael]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Michael, når du skriver:
Citat:
Vil det sige at det altsammen er en illusion. Havregrøden, mælken, sukkeret. Hvordan kan jeg da blive mæt. Jeg tror ar jeg må løbe ud og fortælle dem det allesammen: Verden er en illusion.
Så er mit svar - den måde jeg ser det på - at verden jo netop er værende, fordi der må have været (og vel stadig er) en skabelse, som vi ganske vist ikke rigtig ved noget om, men som fylder intetheden med den værende verden!
Det er netop denne skabelse, der fylder mig med fryd yeah

Buddhisterne mener dog vist nok, at verden altid har været.
Og det er vel endnu mere fantastisk, ufattelig og vidunderligt yeah

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20104 - 08/01/2016 11:37 Re: Uvished [Re: Michael]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”Så er mit svar - den måde jeg ser det på - at verden jo netop er værende, fordi der må have været (og vel stadig er) en skabelse.”

- Ka’ du mærke lægprædikantens gud ånde dig i nakken, Mich? ;)

mvh
Simon

P.s.: typisk for disse kreationister er jo, at de aldrig er opmærksomme på den ringe kvalitet i spørgsmål de stiller til naturen omkring dem. Omvendt tilbyder de så lattervækkende svar på disse spørgsmål, selv om deres følsomhed overfor kritik kun tillader svarene at ligne spørgsmål...;)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 17 1 2 3 ... 16 17 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk