annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Hønseskidning i Svaneke
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 331 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 8 1 2 3 4 5 6 7 8 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19714 - 16/10/2015 08:47 hvorfor denne måde ........ ?????
somo Offline
bor her
Registeret: 14/07/2012
Indlæg: 1442
Haram og halal, det forbudte og det tilladte, udgør to grundpiller i islams etik og indbefatter islams kostregler,

Mange muslimer anser det at være muslim for mere end at tro på Allah og gå i moské fra tid til anden. Etiske retningslinjer for kost er også med til at skabe et religiøst fællesskab. Overholdelsen af disse regler er en vigtig identitetsmarkør for mange muslimer, særligt i ikke-muslimske lande som Danmark.

Det tilladte og forbudte i Koranen
Halal er en betegnelse for det, som er tilladt ifølge islamisk lov. Halal bliver af mange muslimer anset for Allahs vej, som det enkelte menneske bør følge for at opnå frelse. I Koranen står der blandt andet:

"Hør I som er troende, gør ikke de gode lovlige ting, som Allah har gjort lovlige til ulovlige, og overskrid ikke grænserne. For Allah elsker ikke overtrædere. Spis af det Allah har frembragt for jer der er lovlig og godt, og frygt Allah på Hvem I har tro." (5:87-88)

Haram er derimod det forbudte, som primært er forbundet med urenhed. Hvad angår kost betyder det, at man som muslim skal holde sig fra at spise svinekød, blod og selvdøde dyr. I Koranen står der blandt andet:

"Han har kun forbudt jer det selvdøde, blod, svinekød og det, der er slagtet i andet navn end Allahs. Men hvis én er tvunget af nød uden ønske om ulydighed, eller om overskridelse af de givne grænser, så er han uskyldig. For Allah er den Mest Tilgivende, den Mest Barmhjertige." (2:173)

Haram har dog en dobbeltbetydning, da begrebet også bruges i forbindelse med hellige steder. Eksempelvis betegner al-bayt al-haram et helligt hus, altså en moske, mens al-masjid al-haram betegner Kabaen i Mekka, som er profeten Muhammeds fødeby og det helligste pilgrimsmål for muslimer. Haram betyder derfor også noget, som er ultra-helligt og derfor forbundet med regler og forbud.



Halal-slagtning
Halal-kød betegner kød, det er i overensstemmelse med islams etik og kostregler. For at kødet kan certificeres som halal, skal man tage en lang række forholdsregler for at sikre, at der tages hensyn til dyret. Disse regler indbefatter blandt andet, at dyret ikke lider nød under transporten eller før slagtningen i slagteriet.

Dyret skal fodres og have vand før slagtning. Dyret må ikke slagtes i et rum med andre dyr, og der må ikke være blod fra andre dyr i rummet heller. Dyret skal have bind for øjnene under selve slagtningen og slagteren må ikke skærpe sin kniv foran dyret.

I Danmark bliver dyret bedøvet inden slagtningen. Nogle muslimer har problematiseret dette, da halal-slagtning traditionelt kræver, at dyret er ved fuld bevidsthed, når det skal slagtes.

Den islamiske slagtemetode hedder dhabh og minder meget om den traditionelle, jødiske slagtemetode schæchtning. Begge religioner kræver, at dyret får skåret luftrøret, spiserøret samt begge halspulsårer over i en ubrudt bevægelse. Dette fører umiddelbart til bevidstløshed hos dyret.

Dhabh-slagteren skal være muslim, voksen og velkendt med slagtemetoden. Dyret skal stå med hovedet i retning mod Mekka. Inden slagtningen fremsiges Allahs navn.



Samfundsudviklingen og nye former for fødevarer og fødevarerproduktion kræver derfor også, at halal-reglerne modificeres konstant. Man kan derfor anskaffe sig forskellige halal-guides, så man sikrer sig at købe mad, der er halal.

Et eksempel på haram-mad er vingummi, som i Danmark bliver produceret med stivelses-stoffet gelantine, som er lavet af opkog fra dyreknogler, hovedsageligt svin

https://www.youtube.com/watch?v=OXHhiXfBU2o

Zakir Naik - Islamic way of slaughtering animals is inhuman

https://www.youtube.com/watch?v=F5aXZuOwtyE

How to slaughter in Islam

https://www.youtube.com/watch?v=EreS-1XPiRs


unge studerende vælger ISLAM som sin tro

https://www.youtube.com/watch?v=ed4_KEfj1zo
Top Svar Citer
#19758 - 20/10/2015 10:07 Re: hvorfor denne måde ........ ????? [Re: somo]
somo Offline
bor her
Registeret: 14/07/2012
Indlæg: 1442
The calendar year of Islam begins not with the birthday of our prophet (peace be on him), not from the time that the revelation came to him (Bethat) nor from the time of his ascension to heaven, but with the migration (Hijra) from an undesirable environment into a desirable place to fulfill Allah's command. It was migration from a plot that was set by the leaders of the Quraysh who were plotting to kill prophet Muhammad, and to destroy the truth that today is being conveyed to mankind everywhere against tyranny and injustice. Their purpose was to destroy the foundation of the Islamic state, the Sunnah of the tradition of the prophet, and to prevent the revelation being delivered by Allah's messenger to mankind.


The Islamic calendar is reckoned from the time of migration (Hijra) of Prophet Mohammad (Peace Be Upon Him) from Mecca to Madina. The Prophet's decision to migrate from Mecca came after several years of inhuman treatment of the faithful by the powerful tribes who were united despite all their feuds to stop the spread of Islam.

Prophet Mohammad's decision to leave Mecca coincided with the infidel's plan to assassinate him. In 622 AD, the Quresh tribesmen held a meeting and decided that a band of young men, one from each tribe, should assassinate Prophet Mohammad collectively so that their responsibility for the murder could not be placed on any particular tribe.

On the eventful night, the Prophet asked his cousin Ali Ben Abutalib to take his place in bed to make the Meccans think that he was asleep. The Prophet himself slipped out unobserved alongwith his loyal follower Abu Bakr (who was chosen as the first C aliph after the death of the prophet). They secretly made their way to a cave named Thawr, not far from Mecca and lay in hiding there for a day or two until Abu Bakr's son reported that the search for him had been given up. Then the two set out from Madina on camel back. They reached Quba, on the edge of the Madina oasis, on 12th Rabiul Awwal. With Mohammad's arrival in Quba a new phase of his career and glory of Islam started.

This migration has a special significance in the history of Islam. It ended the Meccan period of humiliation and torture and began the era of success. His own people to whom he preached Islam for 13 years neglected the Prophet of Islam. But he was cordially received in Madina as an honored chief.

In Madina his power enhanced day by day. Here he was not only the religious leader but took the role of a politician and statesman too. Prophet Mohammad expired ten years after his migration to Madina but only in one decade he changed the course of human history.

In view of this special significance of the Prophet's migration the consultative body advised the Second Islamic Caliph, Omar ben Khattab, to start the Islamic year from the date of migration of the Prophet from Mecca to Madina.

According to early Moslem scholars, Abu Musa Al Shari drew attention of Omar to an improperly dated debenture or IOU which was payable in the month of Shaban but it was not clear which Shaban was actually meant, the present one or the coming one. Omar called the dignitaries for consultation who made several suggestions to begin the Islamic calendar.

Ali (who later became the fourth caliph) suggested the Hijra as the beginning of the Islamic year with Moharram as its first month. Consequently, Caliph Omar in 21 A.H. or 641 A.D introduced the Islamic calendar in its present form.

QURANIC GUIDANCE

The guidance about the Islamic calendar is taken from the following verses from the Holy Quran: (In the name of GOD most gracious and most merciful)

"Lo the number of the months with God is twelve months." IX:36.

"They ask thee, of new moons. Say: They are fixed seasons for mankind and for the pilgrimage." II:189.

"He it is who appointed the sun a splendor and the moon a light, and measured for her stages, that ye might know the number of the years, and the reckoning." X:5

The Islamic Calendar of 12 Lunar Months is determined by observation of the new moon with no effort by intercalation (addition) or other means to synchronize the Lunar year with the Solar year.

Seerah of Prophet Muhammed 27 - The Hijrah - Emigration to Madinah - Yasir Qadhi | March 2012

https://www.youtube.com/watch?v=utKZzIWZ0I4
Top Svar Citer
#19769 - 23/10/2015 10:17 Re: hvorfor denne måde ........ ????? [Re: somo]
somo Offline
bor her
Registeret: 14/07/2012
Indlæg: 1442
. Zabiha betragtes som den bedst egnede og mest korrekte måde at slagte dyr til forbrug pr forskrifterne i Koranen. Zabiha er den måde, der definerer, hvordan dyr skal slagtes på en human måde.

Halal betragtes som legitim og lovlig som pr islamiske tro, og menes at være stort set en human metode til slagtning. muslimerne kraftigt følge lære Koranen, og som pr Koranen, alle levende væsener skal have respekt og venlighed, således, mens slagtning, er det sikret, at dyret ikke undergår grav smerte og lidelse. Halal er en venlig og barmhjertig måde at slagte dyr. Pr sharia, må muslimerne kun spise halal-kød, og hver slagtning fabrikken skal overholde de betingelser, som

Halal adapter. I Zabiha, dyr flere som kamelen, græshopper og forskellige havdyr der betragtes som dårlig, og er forbudt ved den islamiske lov. på denne måde bliver dyrene slagtes med en hurtig og dyb snit, med en skarp kniv, der skærer jugularvene i bytte. det er den mest lovlig måde til forbrug af kød, og er baseret på de forskellige bud af islamiske forhold. De betingelser, der er beskrevet i Zabiha bliver fulgt nøje af muslimer.


Ifølge Halal reglerne, er slagtning beregnet til at ske på en sådan måde, at det forårsager mindst smerte og lidelse for dyret. Den person, der slagter dyret skal være en moden og fornuftig muslim, og forstå alle de regler og principper for Halal måde slagtning.


islam forbyder forbrug af kød fra dyr, der er dræbt, mens et andet navn er reciteret andet end Allahs navn. Ved at recitere Allahs navn under slagtning, de søger Guds tilladelse til at dræbe dyret for at opretholde livet.
Slagtningen skal godkendes af flere religiøse autoriteter. En anden betingelse er, at når slagtningen foretages dyret bør vende Qibla, som er den retning, hvor Mekka ligger

here slaughter. see

https://www.youtube.com/watch?v=9wQH9g3vtoA

https://www.youtube.com/watch?v=fix9yd40m1Q
Top Svar Citer
#19779 - 27/10/2015 09:22 Re: hvorfor denne måde ........ ????? [Re: somo]
somo Offline
bor her
Registeret: 14/07/2012
Indlæg: 1442
Q&A Where Is The ORIGINAL Bible ? - Sheikh Ahmed Deedat
https://www.youtube.com/watch?v=Mkmwnt47rOI

My Journey To Islam: Chris Mortimer
https://www.youtube.com/watch?v=Gf9nH4h5l8M

Ahmad Deedats Amazing Answers to 2 Questions

https://www.youtube.com/watch?v=LLefQDMoFdg

Ahmed deedat awesome reply to jimmy swagart

https://www.youtube.com/watch?v=n572sFAaL68

Funny commands in the bible by Ahmed Deedat.

https://www.youtube.com/watch?v=TMmqBFwT8VY
Top Svar Citer
#19792 - 31/10/2015 07:51 Re: hvorfor denne måde ........ ????? [Re: somo]
somo Offline
bor her
Registeret: 14/07/2012
Indlæg: 1442
Står der nogen steder i Koranen, at det er forbudt at bedøve dyr, før man slagter dem?



En måde at slagte dyr på, som er anvendt i mange lande, er, at man bedøver dyret ved at slå det i hovedet eller, at man lammer dyret med et elektrisk stød, og derefter slagter man det. Er det tilladt at slagte på denne måde? Bemærk at nogle folk siger, at der ikke er noget sted i Koranen, som forbyder, at man bedøver dyr.

I Allahs Navn

Dette spørgsmål har flere aspekter vi skal tage i betragtning, og som herunder præsenteres:

For det første:

Hvis man bedøver et dyr gennem et slag i hovedet eller et elektrisk stød, som dræber dyret og det dør, før det er blevet slagtet, så bliver det betragtet som mawqūdhah (afdød ved slag) og det kan ikke spises, selv hvis dyrets hals bliver skåret over efter det. Allah har forbudt det i verset, hvor Han siger (i en meningsmæssig oversættelse af verset):

”Forbudt for jer er ådsel, blod, svinekød og det, hvorover et andet navn end Allâhs er blevet nævnt. Og det (dyr), der døde ved kvælning, og det (dyr), der døde ved slag, og det (dyr), der døde ved fald, og det (dyr), der døde ved stangning, og det (dyr), der er blevet spist af et rovdyr, medmindre I har slagtet det korrekt. Og det (dyr), der er blevet slagtet ved ofring til afguderne, og at I søger at dele gennem lodkastning med pile.” [al-Mā'idah 5:3]

Alle muslimske lærde er enige om, at denne form for kød er forbudt. Men hvis den stadig er i live, efter at den er blevet bedøvet som beskrevet, og den bliver slagtet på ordentligvis, så er det tilladt at spise det, fordi Allah siger i slutning af verset med hensyn til dyr, som er blevet kvalt; har fået et voldsomt slag; er faldet på hovedet, eller som er blevet stanget af horn eller blevet delvis spist af vilde dyr (i en meningsmæssig oversættelse af verset):

“Medmindre I har slagtet det korrekt (før det dør).” [al-Mā'idah 5:3].

Så Allah har udelukket disse typer af kød fra det, som stadig er i live og slagtet på ordentligvis. Det kan spises, fordi det er blevet slagtet på ordentligvis i modsætning til det, som døde ved bedøvelse, før det blev slagtet og hvor det i dette tilfælde ikke er tilladelig at konsumere. Herved er det altså velkendt, at Koranen forbyder, at indtage kødet af dyr, som er blevet bedøvet og resulteret dør af det, før det er blevet slagtet på ordentlig vist, eftersom, at dyret har lidt pga. det voldsomme slag. Allah siger i ovenstående vers, at sådan et dyr er ħarām, foruden de undtagelser, hvor man når at slagte dyret, mens den endnu er i live, og den bliver slagtet på ordentlig vist.

For det andet:

Det er ħarām at bedøve et dyr ved at slå det eller give det elektrisk stød osv., fordi det forårsager, at dyret lider og Profeten ﷺ forbød, at man forårsagede dyr lidelser og pinsler. Han påbød som altid en hver form for venlighed og godhed – over for en hver skabning og skabelse af Allah, og specielt, når det kom til at slagte. Der er utallige beretninger, hvor dette Ibn ´Abbas (Må Allah være tilfreds med ham) beretter i Muslim, at profeten Muħammad ﷺ sagde: ”Tag ikke noget, hvor sjælen er målet.” Jābir Ibn ´Abd-Allah (Må Allah være tilfreds med ham) beretter i Muslim, at profeten ﷺ forbød, at man pinte dyr til døden. Shaddād ibn ´Aws (Må Allah være tilfreds med ham) beretter også i Muslim, at profeten ﷺ sagde: ”Allah har påbudt (ideel) gennemførelse i al ting. Så når du dræber (eks. ved jagt), så gør det på bedste vis, og når du slagter, så slagt på bedste vis. Lad en af jer skærpe sin kniv og skån dyret, som man vil slagte fra at lide.”

Hvis det ikke er let at slagte et dyr, med mindre det er blevet bedøvet med en metode, som ikke dræber den, før den er blevet slagtet, så er det tilladt at bedøve dem og slagte dem, mens de er live i tilfælde, hvor det er nødvendigt.

[Fatāwa al-Lajnah al-‘Dā-imah, 22/456-457]


بطل مصارعة أمريكي يعتنق الإسلام بعد قصة رائعة-American Champion Wrestler Converts to Islam
https://www.youtube.com/watch?v=gw9fKkNlhKA



ضابط طيران أمريكي بالقوات الخاصة يعتنق الإسلام - American Special Forces Pilot Converts to Islam

https://www.youtube.com/watch?v=y0b1YG33o34
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 8 1 2 3 4 5 6 7 8 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Nyheder fra Religion.dk