annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25485 - 18/05/2018 12:50 Re: Retten til at dø [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Arne Thomsen
Tak for dit indlæg, som minder mig om, at jeg skal huske at få "aktiv dødshjælp" med i en større sammenhæng om kærlighed, som jeg er i gang med at udarbejde - og vil færdiggøre så snart jeg får lidt bedre tid.
Jeg er jo klar over, at det er håbløst at spørge dig, hvad du selv mener

Jeg er umiddelbart imod assisteret selvmord, og ser mange problemer ved en evt. lovliggørelse, som jeg forstår, lægeforeningen også er imod trods det, de lovligt kan smertestille folk, så de kan dø af det …

… men jeg tror, det bliver lovliggjort i Danmark en dag, når presset fra befolkningen bliver stort nok, men jeg vil så ikke kalde denne dødshjælp for kærlighed – som jeg forstår, du gør - men for en "behandlings" mulighed, som jo hvis det gennemføres også er en besparelse på sundheds kontoen – og er der mon nogle som vil spekulere i dette, for hvor skal grænsen for tilladelse til en dødshjælp være og hvem træffer beslutningen?

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#25491 - 19/05/2018 10:27 Re: Retten til at dø [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Tak for svar og stillingtagen blinker

Jeg forstår jo godt dine indvendinger mod aktiv dødshjælp/assisteret selvmord begrundet i fare for misbrug - f.eks. griske arvinger - en fare, som jeg dog mener kan komme under kontrol, og hvor det jo må være muligt at hente erfaringer fra de 17-18 lande/stater, hvor det fungerer.

Når jeg mener, det også kan være en kærlighedsgerning, så er det jo på samme måde, som når vi afliver - og har pligt til at aflive - dyr, der lider unødigt.
Altså dyr må ikke lide unødigt, men mennesker må - og skal!
Hvor er logikken? blinker

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (19/05/2018 10:38)
Top Svar Citer
#25492 - 19/05/2018 11:16 Re: Retten til at dø [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

"Jeg forstår jo godt dine indvendinger mod aktiv dødshjælp/assisteret selvmord begrundet i fare for misbrug - f.eks. griske arvinger - en fare, som jeg dog mener kan komme under kontrol, og hvor det jo må være muligt at hente erfaringer fra de 17-18 lande/stater, hvor det fungerer."

SVAR: Jeg tænkte ikke på griske arvinger, men på lovgivningen – arvinger skal da ikke ha' nogen bestemmelsesret i forhold til aflivning af en slægtning.


"Når jeg mener, det også kan være en kærlighedsgerning, så er det jo på samme måde, som når vi afliver - og har pligt til at aflive - dyr, der lider unødigt.
Altså dyr må ikke lide unødigt, men mennesker må - og skal!
Hvor er logikken?"

SVAR: Jamen, der er, som jeg ser det ikke tale om en kærlighedsgerning når man afliver dyr, men at dyr almindeligvis slet slet ikke får så langvarig sygdoms behandling som mennesket – det er for dyrt – og så fordi deres værdi af de fleste opleves som mindre end et menneskeliv – du kan få en ny kat, men ikke en ny mor.

¨¨¨¨


Top Svar Citer
#25494 - 19/05/2018 12:44 Re: Retten til at dø [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Når det ikke er griske arvinger, du havde i tankerne, så ser jeg ikke de store problemer i lovgivningen, som ikke kan løses, og så bli'r det jo alene et etisk spørgsmål, hvor meget mennesker skal lide/udholde - mod deres egen vilje.

Og når vi taler om dyr og lidelse siger dyreværnsloven:
Citat:
§ 21 Behandles dyr uforsvarligt, kan politidirektøren give den ansvarlige pålæg om dyrets behandling. Er dyret sygt eller kommet uhelbredeligt til skade, kan politidirektøren meddele pålæg om aflivning af dyret, hvis det vil medføre unødig lidelse at lade det leve.
Hvis du havde set mennesker med en syg hund eller kat, som nødvendigvis må aflives, så kan jeg love dig for, at de ikke vil give dig ret i, at de bare kan anskaffe sig en ny.
Jeg har været ude for situationer, hvor jeg har måttet aflive en hund, og hvor ejeren bad om også selv at blive aflivet trist

Den eneste trøst, jeg kunne finde på at yde, var at pege på, at tabet/savnet/sorgen er "den anden side af kærligheden" til dyret.
Og på mit spørgsmål, om vedkommende hellere ville have været foruden kærligheden, var svaret jo nej - og antydningen af et meget svagt smil - gennem tårer heart

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25498 - 19/05/2018 15:49 Re: Retten til at dø [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne:
Citat:
Og når vi taler om dyr og lidelse siger dyreværnsloven:


SVAR: Nu er der så den forskel på mennesket - og dyr som holdes i fangenskab, at mennesker selv kan tage eget liv, det kan dyret ikke ...

... men det er jo lidt underligt, at læger har den magt, at kunne aflive folk ved at stoppe behandling og eller ved at overdosere med en smertebehandling helt lovligt - "på egen hånd" - hvorimod - hvis de bliver spurgt om samme - aflivning - er handlingen ulovlig.
Jeg undre mig her, for hvad kaldes det, når lægerne lovligt "på egen hånd" kan vælge, at et menneske skal dø. Det er vel mord.

***

Nu var det ikke min mening, at gå i debat med dig om dette emne "Retten til at dø" - jeg ville blot gøre dig opmærksom på borgerforslaget: #25474 - 17/05/2018 12:16

Citat:
FOLKEAFSTEMNING
Vi har foreslået folkafstemning om lovliggørelse af aktiv dødshjælp på Borgerforslag.dk. Du kan støtte forslaget via dette link: Borgerforslag.dk. Se hvordan man gør.

http://www.aktive-laeger.dk/

Så slut herfra.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nyheder fra Religion.dk