annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 12 < 1 2 3 4 5 ... 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19418 - 06/07/2015 18:49 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Sara.

Jeg synes, det er gode og skarpsindige spørgsmål, du stiller - og de kunne suppleres, vil jeg mene, med mange andre i de øvrige religioner, såsom:

Hvordan kan man stole på Koranen, når Muhammed hverken kunne læse eller skrive?

og

Hvorfor har buddhismen så stor respekt for næsten alt levende, men ikke for f.eks. træer?
(Man kan blive genfødt som en myre, men åbenbart ikke som et træ)

Men også udenfor religionerne:

Hvordan kan ateister vide, at religioners gud(er) ikke eksisterer?

Min indstilling er den, at alle de forskellige livsholdninger (hvis man kan bruge det udtryk) har store kvaliteter såsom: næstekærlighed, ydmyghed overfor det skabte, og menneskets fornuft, men ingen af dem er fuldkomne - nok af den grund, at det fuldkomne går udover, hvad vi mennesker magter.

Er ordet/begrebet Gud mon alt for indskrænket i forhold til virkeligheden - ligesom vores fornuft blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19419 - 07/07/2015 01:28 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret


Hej Arne.

Tak for dit indlæg.

Jeg syntes, du har ”mange bolde i spil” på én gang, og dette stiller mig i en vanskelig situation.

Jeg vælger derfor først at stille dig nogle spørgsmål, som jeg understreger i teksten.
.

Du skrev:
”Er ordet/begrebet Gud mon alt for indskrænket i forhold til virkeligheden - ligesom vores fornuft”
.

Hvilken Gud og hvilken virkelighed tænker du på, og hvorfor mener du, vores fornuft er indskrænket i forhold til virkeligheden, og hvem er ”vores” for du kan vel ikke mene, menneskets fornuft og virkelighed er ens?
.

Ang. Gud og virkeligheden:

De fleste har jo nok en ide om, hvad ordet Gud og virkeligheden dækker for dem selv, men skal jeg besvare dine spørgsmål, må jeg vide, hvad du mener, med det du skriver, men gør det helst enkelt og ikke for langt eller snørklet, hvis du vil svare mig.

Sara


Top Svar Citer
#19421 - 07/07/2015 12:31 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Sara.

Tak for dine spørgsmål.
Jeg vil vare så godt og så kort, jeg kan.

Hvilken Gud?
Her tænker jeg på hele menneskehedens samtlige gudsforestillinger.

Hvilken virkelighed?
Her er jeg nok ikke så afklaret, men jeg synes, ordene fra Gyldendals Den Store Danske svarer ganske godt til min opfattelse:
Citat:
Forsøgsvis kunne man sige, at virkeligheden er der i forvejen, men at menneskets virkelighed altid vil være en tydning af den foreliggende virkelighed.

Det er jo så også mit svar på dit spørgsmål:
Hvorfor mener du, vores fornuft er indskrænket i forhold til virkeligheden?

Hvem er ”vores”?
Ordet "vores" er for mig: Alle vi mennesker på denne klode.

Håber, du finder dette tilstrækkelig enkelt og klart blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19423 - 07/07/2015 23:13 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret


Hej smiler

Tak for din uddybning, spændende om jeg har forstået dig.

Udfra min forståelse af din forklaring (jvf. venligst dit sidste indlæg til mig) vil jeg nu kommentere dit oprindelige spørgsmål.

Citat:
Er ordet/begrebet Gud mon alt for indskrænket i forhold til virkeligheden - ligesom vores fornuft


Om hele menneskehedens samtlige gudsforestillinger er indskrænket … indskrænket i forståelsen begrænset … i forhold til den virkelig virkelighed ligesom alle menneskers fornuft på denne klode måske også er indskrænket/begrænset i forhold til den virkelige virkelighed, som vi alle fortolker forskelligt, kan der vel ikke svares på, hvis du mener, vi ser virkeligheden gennem vores egen fortolkning af den. (?)

Sara


Top Svar Citer
#19426 - 08/07/2015 16:58 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Sara.

Jo, jeg opfatter, at du og jeg forstår, hvad vi skriver til hinanden smiler

Og jo, jeg mener, at vi - som du skriver - "ser virkeligheden gennem vores egen fortolkning af den".

M.a.o. - set med mine øjne - det er storhedsvanvid, at tro, at vi mennesker kan forstå og/eller erkende ret meget af tilværelsen.
(Som buddhisterne siger: Vores opfattelse af virkeligheden er en (egocentrisk) illusion).

Det minder mig om Jalal al-Din Rumis ca. 800 år gamle digt:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel.
Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.

Alt dét inspirerer mig til ydmyg uselvisk kærlighed - til livet - til verden - til egen eksistens blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 12 < 1 2 3 4 5 ... 11 12 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk