annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 12 < 1 2 3 4 ... 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19406 - 02/07/2015 16:40 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej abcd, jeg ser i din profil, at bibelen er din hobby.

Den bog er jo let tilgængelig her på internettet, og jeg er da enig med dig (?) i, at den indeholder meget skønt, godt og inspirerende.

Hvad der især gør indtryk på mig er Det Nye Testamentes udvidelse af Det Gamle Testamentes begreb om næstekærlighed (beretningen om den barmhjertige samaritaner i Lukasevangeliets kapitel 10) og bjergprædikens saligprisninger i Matthæusevangeliets kapitel 5 og i Lukasevangeliets kapitel 6.

Foruden bibelens inspirationer om forholdet mellem mennesker fortæller den jo selvfølgelig også om kristendommens gudsforestillinger.

Hvad jeg imidlertid savner i bibelen, er fokus på, hvad man måske kunne kalde: "menneskesindets indre kræfter" og på alt det i verden, der ikke lige handler om os mennesker blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19408 - 03/07/2015 10:03 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: ]
Anonym
Uregistreret

abcd: - det er så et spørgsmål om man tror på Biblen...

Spørger du en teolog kan du få svaret, at Bibelen er sandhed i den forstand, at bibelske fortællinger svarer til den virkelighed, vi oplever på forskellig vis.
Det kan hverken be- eller afkræftes, om kong David og den smukke soldaterkone Batseba har eksisteret. Men det er sådan set ligegyldigt, idet historien udmærket beskriver nogle typiske relationer mellem magtfulde mænd og smukke kvinder fra laverestående sociale lag.
Om Jesus er en historisk person har mindre betydning. Det afgørende er, at Jesus' adfærd og relationer overfor mennesker afspejler almagtens relationer overfor mennesker.

ohc
Top Svar Citer
#19409 - 03/07/2015 16:07 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: ]
Anonym
Uregistreret



abcd:
"Men hvad siger Biblen om det onde/gode, findes der en Satan."

*

Bibelen siger at det onde og gode kendte Gud før mennesket, og at han plantede et træ i Eden, der gav denne viden til mennesket, hvis de spiste af frugten.

Ordet satan betyder modstander, og er den ånd der prøver om mennesket vil være trofast over for Bibelens Gud og hans bud.
Top Svar Citer
#19412 - 04/07/2015 08:54 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej ohc.

Når du skriver:
Citat:
- Bibelen er sandhed i den forstand, at bibelske fortællinger svarer til den virkelighed, vi oplever på forskellig vis -
så synes jeg, det bør nævnes, at der også findes kristendom som går videre end til alene at "tro på bibelen".

Noget af dette "mere" fandt jeg tilfældigvis her blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19417 - 06/07/2015 11:29 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret



ohc:
Om Jesus er en historisk person har mindre betydning. Det afgørende er, at Jesus' adfærd og relationer overfor mennesker *afspejler almagtens relationer overfor mennesker.*
.
*”afspejler almagtens relationer overfor mennesker”*
.
Ja, i følge skrifterne siger Jesus, han kun gør sin fars vilje.
.

Guds relation til mennesket er vel, at han gør som han vil.

Han er pottemageren og vi er leret.

Jeg syntes dog, det er underligt, at Bibelens Gud plantede kundskabens træ i Eden, som mennesket ikke måtte røre ved eller spise af, uden at de mistede det evige liv, når nu det evige liv til mennesket var hans oprindelige plan, og som troen på Jesu offerdød giver muligheden for igen at få som gave, så vi frelses fra synd og død.

Var det ikke Guds oprindelige plan, at mennesket skulle kunne kende forskel på godt og ondt, eller ville han bare selv bestemme, hvornår vi skulle ha’ denne viden.

Nu vi så har fået denne evne, skal den bruges til at afvise satans listige angreb, så vi altid først søger Guds rige, hvis vi ønsker at opnå det evige liv igen.

Set derfra er det underligt, Adam og Eva for ikke at miste det evige liv skulle adlyde af fri vilje, uden at ha’ kundskab om godt og ondt.

Syntes jo Gud kunne ha’ gjort det lidt anderledes, så menneskene gennem tiden ikke skulle lide så meget på grund af de 2 første menneskers fejltrin.

Bibelen fortæller desuden, at satan og ondskaben vil forsvinde igen, så hvorfor bragte Gud dette ind i sit skaberværk fra starten, når han engang vil fjerne det igen?

Sara
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 12 < 1 2 3 4 ... 11 12 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk