annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Symbol
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 116 af 130 < 1 2 ... 114 115 116 117 118 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19307 - 18/05/2015 07:57 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg skrev:
Citat:
”Ateismen derimod, der jo er fuldt lige så meget ude af stand til at forholde sig til spørgsmålet om verdens eksistens, udelukker på forhånd alt, hvad de kalder overnaturligt."
hvortil Simon svarer:
Citat:
Videnskab handler bare ikke om at forveksle fantasier om, med naturen selv – så du’ ka’ vel derfor indse, hvorfor vi må adskille din overtro fra sandsynlige og gode beskrivelser af naturen i/udenfor os ;)
men som jeg tidligere i denne tråd (#18459 - 14/09/2014) har peget på: se Videnskab.dk, har videnskaben på forhånd givet op overfor spørgsmålet om før Big Bang:
Citat:
»Det spørgsmål, man kan stille, er, hvad der eksisterede før den varme klump opstod, men problemet er, at man ikke kan svare på det ud fra observationer,«
og
Citat:
»De ligninger, som vi bruger til at beskrive universets udvikling, har en indbygget begrænsning i form af den såkaldte planck-tid, som er 10 (-43) sekunder. Og det giver ingen mening at udtale sig om, hvad der skete før den tid. Så hvis du er religiøs, er det helt ok at fabulere om, hvad der skete inden da, og så tager vi astronomer den derfra,« slutter Steen H. Hansen.
Så når Simon taler om "overnaturligt" og "naturligt" i denne sammenhæng (hvordan det kan være, at verden eksisterer), så bliver det jo rent nonsens blinker

Og ateismens påstand om, hvad der ikke skete dengang er jo ligeså blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#19308 - 18/05/2015 12:33 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hvorfor jeg ved at verden eksisterer er ganske enkelt. Jeg kan se den og jeg kan høre den.

Mit jeg kan opleve den.

Men som Thoreau siger: Hvis vi kunne gå gennem denne by og kun se virkeligheden, hvad ville vi da se?

Tænk at hun valgte at synge Imagine ved mindehøjtideligheden for terrorangrebet.

Jeg så på alle de kristne, muslimerne og jøderne mens hun sang "there is no religion to".

Men de kunne ikke se det. De kunne ikke kaste deres blik udover de tilstedeværende og se det.

Hvad ser du, kloge-arne, når du i absolut yoga-ro, kigger på virkeligheden og kaster enhver forstyrrende tanke væk.

smiler
Top Svar Citer
#19309 - 18/05/2015 16:38 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Michael]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Jeg glæder mig over dit indlæg - men er lidt ked af, at du kalder mig "kloge-arne", for vi ved jo begge, at lige netop "klog", der er jeg jo ikke blinker

Til dit spørgsmål:
Citat:
Hvad ser du, kloge-arne, når du i absolut yoga-ro, kigger på virkeligheden og kaster enhver forstyrrende tanke væk.
er mit svar:
Når jeg bruger min hukommelse og forsøger at genopleve sådanne øjeblikke - som jeg af og til er så heldig at have - så er intens lykke - og nok også begejstring og inspiration, de ord, der vist kommer nærmest - selvom det egentlig lyder alt for fornemt at beskrive det sådan.

Og når jeg tænker tilbage på dem - men altså tænker eller reflekterer - så er det nok taknemmelighed over denne vidunderlige gave: verdens væren - et ufatteligt kærlighedstegn fra ukendt kilde - der helt overvælder.

Og siden du stiller mig dette spørgsmål, gætter jeg, at du også selv kender til sådanne "absolut yoga-ro"-oplevelser - og håber på, at vil fortælle om dem.

Arne smiler
Top Svar Citer
#19310 - 18/05/2015 18:28 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. prædikant..

Agnostikeren er god som nogen ateist. Det er evidenskravet der er interessant for ateister, dvs. forventninger om sandsynlige beskrivelser der helt afviger fra dine sløsede fantasier om verden/universet – dine fantasier har derimod forankring i kristendommen. M.a.o. er du bare en religiøs mand, der slet ingen krav stiller til sandsynligheden i dine meninger, hvilket må siges at være dokumenteret udover enhver forventning Arne. Det er dine fantasier om videnskaber, verden og menneskelige egenskaber der er sjove, ikke dine fantasier om agnosticismen som metode til validering af din gud..;)

mvh
Simon
P.s.: hvis din lykke er baseret på fantasier, er det bare en lykkelig fantasi du har skabt dig ;)


Redigeret af Simon (18/05/2015 18:31)
Top Svar Citer
#19311 - 19/05/2015 02:43 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Et p.s. i natten…

Steen: ”De ligninger, som vi bruger til at beskrive universets udvikling, har en indbygget begrænsning i form af den såkaldte planck-tid, som er 10 (-43) sekunder. Og det giver ingen mening at udtale sig om, hvad der skete før den tid. Så hvis du er religiøs, er det helt ok at fabulere om, hvad der skete inden da, og så tager vi astronomer den derfra,”

Arne: ”Så når Simon taler om "overnaturligt" og "naturligt" i denne sammenhæng (hvordan det kan være, at verden eksisterer), så bliver det jo rent nonsens.”

- Du våser dig altid op i hjørner alle vegne Arne, og ind imellem er det altså et tragisk syn ;)
Som sagt, fantaserer du jo netop over religioners skabelsesberetninger, de og ikke universet er m.a.o. referenten, det er dertil dine bimsespørgsmål hæfter sig, dén slags du bare projicerer ud på universet og synes det er vældig videnskabeligt interessant, og det er dén slags du har præsenteret os for her på debatten, hvilket nu stakkels Steen fremfor Einstein skal misbruges til at ”autorisere” – som om den slags vås ikke før er afvist som noget af interesse ;)

Men som du måske husker, ja det er jo så ikke sikkert (forkalkningsprocessen, du ved…), slog jeg akkurat et ordentligt slag for at du præsenterede os for fablen om universets dannelse af din guddommelige skabers bevidsthed, ja at du præsenterede os for din gud, og det synes jeg altså ikke er for meget forlangt, nu du ikke har bestil andet end at vimse rundt om hende som en genert teenager! Faktum er, at der bare er tale om tidlige religioners fantasiproduktioner, at det er disse du bare har taget til dig og gentaget i en uendelighed, en periode der udmærket ku’ sammenlignes med universets tidsalder.

Men i stedet for bare at påpege overfor Ole, Michael, Kristian, jeg og alle de andre debattører tilbage i tiden, at du bare er en kristen mand der tiltror guden din at ha’ skabt alt omkring dig, sku’ vi altså igennem alt dit fup om interessen for menneskers videnskabelige og filosofiske arbejder, ja ateismen m.m. Jeg ved ikke hvem du tror du fupper Arne, men jeg har længe anset dine selvbedrag som spild af levetid, og synes for øvrigt, nu Steen har givet dig lov til at fable universet en skaber til, at du skal præsentere ham for din kreationisme, der er trods alt ham og ikke mig du citerer - i øvrigt synes jeg du sku' se at få gjort noget ved den autoritetstro ;)


mvh
Simon


Redigeret af Simon (19/05/2015 02:50)
Top Svar Citer
annonce
Side 116 af 130 < 1 2 ... 114 115 116 117 118 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk