annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 323 gæster og 303 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 54 af 130 < 1 2 ... 52 53 54 55 56 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#18757 - 30/10/2014 14:06 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Simon, jeg har omhyggeligt forklaret, at jeg anser Arne for en internettrold. Jeg har klart beskrevet hans virksomhed gennem 6 år, og jeg har anbefalet dig ikke at gå ind på hans debatødelæggende tankegang. Ørkesløse diskussioner af den art har ingen værdi for andre læsere.

Jeg har også tydeligt forklaret, at min "dansklærer virksomhed" er møntet på andre læsere end Arne, for at forklare Arnes misbrug af sproget og dermed også af debatten. Længere er den såmænd ikke. smiler

Læs nu, hvad der faktisk står, og lad være med at udlægge det som noget andet. Man kan let tro, at du er blevet smittet af Arne. Hvis du vil bidrage med noget positivt til debatten, ud over dine citater af digtere i Mellemrummet, så kunne du f.eks. starte tråde med emner af almen interesse. Det er vi flere, der gerne vil deltage i. Der er vel andet end blot poesi og litteratur som interesserer dig.

Mvh

Ole Bjørn :o)






Top Svar Citer
#18762 - 31/10/2014 03:53 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”Jeg har også tydeligt forklaret, at min "dansklærer virksomhed" er møntet på andre læsere end Arne, for at forklare Arnes misbrug af sproget og dermed også af debatten. Længere er den såmænd ikke.”

- Men nu er det jo ikke en undervisningstime, men en debatportal hvorpå nogen af os forventer at forkyndelser af trosbekendelserne udvirkes i kirkerne, og at der argumenteres for meningerne, hvorfor jeg synes det er meget lettere at lade forkyndere undervise sig selv, gennem at forklare os andre – men derfor ka’ du jo sagtens stille døren på klem til klasseværelset, så nogen ka’ liste sig ind.. ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#18763 - 31/10/2014 09:19 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Nu står min "dansklærer virksomhed" altså i gåseøjne, Simon, for at det kan være helt klart, at der ikke er tale om et undervisningsforløb, men udelukkende om rettelser af Arnes bevidste sproglige mistolkninger kommenteret i en sarkastisk kontekst. Nu prøver du så igen ligesom Arne at tildele mine kommentarer en anden betydning. Drop det, Simon. Jeg er udmærket i stand til selv at klargøre, hvad jeg mener.

Hvis troldene ville stoppe deres ensporede missioneren, som de nu har dyrket her nonstop i 6 år, og i stedet valgte at deltage i debatter af almen interesse, ville de få en anden behandling af mig. Der er ellers rigeligt at tage fat på, f.eks. klimaproblemerne, den stigende forskel på rige og fattige, problemet med verdens 40 millioner flygtninge, der også øger presset på det danske samfund, de arbejdsløses problemer, fejlene i sundhedsvæsenet, studerendes boligproblemer, vækstpolitikken, alderdomsforsorgen, embedsmænds magtmisbrug, islamismen, den stigende vold og kriminalitet i samfundet, internettets ændring af vores livsstil o.s.v., listen er endeløs over emner, som vi alle er direkte eller indirekte påvirket af.

I stedet ser vi nu nogle få trolde, der bombarderer debatterne med de samme moralprædikener år efter år uden ophør. Det faktum, at det indtil nu ikke er lykkedes dem at omvende en eneste til deres sære religiøse holdninger burde forlængst have fået dem til at indse, at deres opførsel ødelægger mulighederne for en alsidig debat med mange deltagere. I stedet skyder de skylden på "alle os vantro", der nægter at lade os omvende til deres tro.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#18764 - 31/10/2014 17:05 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Simon.

Jeg ser, at jeg bliver nødt til at tilbagekalde, hvad jeg skrev ovenfor:
Citat:
Er det virkelig så "dunkelt", at jeg siger ord som:
Citat:
Tilværelsens væren - som modsætning til dens ikke-væren - føder kærlighed til livet.
for tilværelse og væren er jo en slags dobbeltkonfekt - og dermed kan du jo have ret i, at det er dunkelt blinker

Jeg skulle selvfølgelig have skrevet:
Citat:
Verdens (og hermed også min) væren - som modsætning til dens ikke-væren - føder kærlighed til livet.
Jeg mener imidlertid også at have forstået, at du kalder sådanne ord: en religiøs trosbekendelse.

Det forekommer mig dog at være noget af en overdrivelse at betegne noget så enkelt og så ligetil med sådanne stærkt farvende ord/begreber blinker

Jeg kan ikke få øje på noget religiøst - og heller ikke nogen tro - udover troen på, at verden eksisterer - og altså ikke er en illusion - om end vi menneskers evne til at opfatte verden nok er ret begrænset blinker

Citat:
We still do not know one thousandth of one percent of what nature has revealed to us.
Albert Einstein

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#18766 - 01/11/2014 11:44 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Det begynder at gå op for mig, at det at tænke på alternativet til verdens væren, som jo uundgåeligt må være: verdens ikke-væren, at det åbenbart er meget vanskeligt for os.
Og at forestille sig en sådan ikke-væren er jo nok helt umuligt.

Men er verdens væren da en selvfølge, blot fordi vi oplever den dag efter dag?
Det kan man vel ikke for alvor påstå? blinker

Og at tænke på, hvordan det er gået til, at verden er, dér er vi jo endnu mere på bar bund blinker

Nu er dette jo ikke bare en fiks idé. Det er noget, der med et fint filosofi-fremmedord kaldes ontologi.

Her siger Den Danske Ordbog:
Citat:
retning inden for filosofien som beskæftiger sig med virkelighedens beskaffenhed og forudsætningerne for væren og eksistens
Og Gyldendals Den Store Danske siger (som indledning):
Citat:
den gren af filosofien, der beskæftiger sig med de grundlæggende måder, hvorpå noget kan være til
mens Wikipedia (som indledning) siger:
Citat:
betegner inden for filosofien studiet af det værende, dvs. studiet af det som eksisterer, og hvordan det eksisterer

Også epistemologi eller erkendelsesteori er her aktuelt.
Det omtaler Wikipedia indledningsvis med ordene:
Citat:
en gren inden for filosofien, som arbejder med egenskaberne, ophavet og grænserne for menneskelig viden og erkendelse
mens Den Store Danske indleder med ordene:
Citat:
filosofisk disciplin, der beskæftiger sig med erkendelsens former, definition, struktur, oprindelse og grænser

Forvirrende? Jo, da - men også spændende - syn's jeg blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 54 af 130 < 1 2 ... 52 53 54 55 56 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Nyheder fra Religion.dk