annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 88 af 130 < 1 2 ... 86 87 88 89 90 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19116 - 25/02/2015 12:28 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. Lægmandsprædikant..

Du har aldrig agiteret for andet end netop (over)troen som et attraktivt alternativ til viden – men har aldrig præsteret argumenter for idéen, der jo kun blev favoriseret i en fortids uvidenhed. Du er bagud for din tid Arne, der er intet tankegods i det du har præsenteret ;)
Du tror du ka’ pådutte naturvidere samme overtro du selv dyrker som livssyn, men ka’ ikke hente opslutning i en fortids søgen efter viden.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#19119 - 25/02/2015 15:44 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Simon fortsætter med at digte mig noget på, som ikke er mig!

Jeg ser det jo sådan, at hvor der er viden, er der ikke behov for nogen tro - og jo mere viden jo bedre!

Men vi kan da ikke - synes jeg - ignorere vores bevidsthed om alt dét, vi ikke ved noget om - lade som om, vores uvidenhed ikke eksisterer.

Og det er jo ikke så lidt, vi mangler viden om (som også Einstein understregede) blinker

Her er spøgsmålet om, hvordan det går til, at verden ER, nok dét, der kommer før alt andet - vil jeg mene blinker

Dét spørgsmål flagrer i luften - for næsen af os alle!

Naturvidenskaben er tavs - og religionerne digter smiler

Men selv uden viden og uden tro - når man tænker på alternativet til væren - så er vores og altings væren da vidunderlig yeah

Arne smiler
Top Svar Citer
#19120 - 25/02/2015 19:24 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. Lægmandsprædikant..

”Jeg ser det jo sådan, at hvor der er viden, er der ikke behov for nogen tro.”

- Sludder! Du har aldrig forstået hvad videnskab drejer sig om Arne. Det er overtro og ikke viden, der gennem tiden har haft din store interesse, hvilket enhver ka’ forvisse sig om, ved et tit i din indlægsbakke.
Rent faktisk, har du ikke bestilt andet end at tillægge videnskaber motiver og idéer, der intet har med videnskab at gøre, som fx at udbrede moralske direktiver. Det er ikke småting vi gennem tiden har set af sludder fra din hånd, helt ned til simple kendsgerninger, som du på forhånd ku’ har orienteret dig bedre om, hvis det ikke netop havde været fordi din næse altså sad fast i religiøs overtro!

Biologisk liv er slet ikke det mysterium, som du qua din religiøse tro har forsøgt at gøre det til, nøjagtig som uvidenheden, du har forsøgt at gøre til et mysterium. Den eneste grund til at du interesserer dig for mystik er, at du tror den slags opløfter dit liv til noget guddommeligt. Du har blot fået indarbejdet en noget forkvaklet og yderst sentimental opfattelse af biologisk liv, og det er dén du projicerer ud på verden omkring dig – det er endog så galt fat, at du tillægger jordkloden dine egne meninger! ;)
Dit livssyn kan m.a.o. forklares logisk forståeligt, med rødder i en kulturs sentimentale overtro, der ikke har særlig meget at gøre med naturen, og dét er netop humlen: at vores kulturformer i stigende grad fjerner individet fra at leve i en harmonisk sammenhæng med en omkringværende natur, som vores egen natur afspejler.

Som sagt, ér der intet dybt tankegods i dine klodsede spørgsmål, for de afspejler netop kun dit diffuse syn på livet. For længe siden gav jeg dig en link til Arne Næss, og det gjorde jeg, fordi han om nogen realiserede en naturfilosofi, der muligvis derfor ku’ være dig interessant. Men du er vist kun interesseret i at bevare et gammelt livssyn, og det er selvfølgelig dér mine drillerier kommer ind i billedet ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (25/02/2015 19:28)
Top Svar Citer
#19121 - 26/02/2015 08:27 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
En stor tak Simon for at han holder denne tråd vedlige med sin - tydeligvis bevidste - modstand mod at forstå, hvad jeg skriver.

Det har hjulpet mig meget - på den måde, at han derved har muliggjort for mig at udtrykke mig stadig mere klart og letfatteligt blinker

Hvad det er, der motiverer Simon til denne adfærd, kan jeg jo ikke vide, men mon ikke det har noget med hans følelser at gøre blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#19122 - 26/02/2015 14:54 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

En mand der som du, fantaserer både det kendte og ukendte univers en guddommelig skabelse til, for dermed at tilkende sit liv en overnaturlig mening – indeholdt i netop religioner samt overnaturlig tro man fx finder i buddhismen m.m. – må indlysende betragtes som et religiøst menneske.
Dine spørgsmål er klodsede, fordi de kun har dine egne fantasier om en guddommelig skabelse bag BB som bestemmelsen, de har m.a.o. ingen astrofysisk (videnskabelig) kvalitet, og svarer i grunden blot til hvad troende ellers bedriver, når de fx tilkender guder at ha’ skabt evolution – hvilket du for øvrigt også tidligere har snurret dig rundtosset i, med samme slags fantasier om naturlig selektion.

Idet hele taget må man bare sige, at det eneste der interesserer dig, netop er fantasier om disse gudebasser om dine ører, hvorfor det mærkelige jo ikke er at jeg driller dig, men derimod hvorfor du ikke vedkender dig et livssyn med indbygget tryghed ved selvbedrag, idet du jo finder masser af både søde, rare, intelligente og ellers fornuftige mennesker med et sådant behov. Det eneste logiske svar på dette må være, at du selv nyder drillerierne, og gir jo også igen på alle måder – idet mindste må meningsløsheden her jo så tilføres lidt humor, der vel til tider ka’ virke lidt besk, men altid herfra har dine slet skjulte standpunkter, den religiøse overtro, som bestemmelse.
Alene dét, synes jeg nok det tog lidt tid at få på plads, set i lyset af underlige forventninger om en respekt for indholdet i dine lige så slet skjulte trosbekendelser! Og da du jo ligefrem har eksileret forklaringen for dine meninger her på debatten, har drilagtigheden indlysende fundet sin plads, ved siden af dine udholdende bade i selvtilfredshed over repriser af samme spørgsmål – du verden, hvor du pukler; og dette skrives, velvidende der for enden af sætningerne her, befinder sig en følsom men yderst stædig kamel, da særlig når det drejer sig om at værge sig imod logik og sund fornuft! ;)

mvh & god solnyd
Simon


Redigeret af Simon (26/02/2015 15:02)
Top Svar Citer
annonce
Side 88 af 130 < 1 2 ... 86 87 88 89 90 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk