annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 75 af 130 < 1 2 ... 73 74 75 76 77 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19003 - 12/01/2015 20:38 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

”Som du ved, er jeg nået frem til at fokusere på det eksisterendes mystik. Det er mit synspunkt.”

- At værdien af dit fantasifulde ”verdensbillede” ikke er til diskussion, tvivler vel ingen længere på. Det er ikke spor ualmindeligt at se religiøse troende mystificere vores fælles verden, mange af dem lever ligefrem af at skrive disse spændingsromaner, indeholdende alt fra historier om ufo’er, teskeer der bøjes, folk der snakker med afdøde og som husker tidligere liv, til oplevelser af sig selv som jesus, buddhaen osv. Mystifikationerne handler fortrinsvis om at skabe lidt plads til guden, og det sjove opstår når de så skal forklare verdensbilledet.
Fænomener med evne til eksistens behøver ikke en romanforfatter, for at tilskrive sig selv et mystisk guddommeligt ophav, det klarer mange fint selv – som fx du. Men at mystikken først opstår i den sproglige fortælling, og derfor fylder fortællingen men ikke verden med mystik, kan imidlertid være en vanskelig abstraktion at håndtere, dér midt i behovet for lidt spændende magi, og det har vi jo set talrige morsomme eksempler på – bare du ikke pludselig begynder at ”føle” dig som Napoleon..;)

Fabler er jo også helt forrygende læsning, tænk bare på Ringenes Herre af Tolkien, hvor verdensbilledet og hovedpersoners karakteregenskaber selvfølgelig må ha visse realistiske præg for identifikationens skyld, så vi kan snøfte os gennem særlige passager, eller med buldrende hjerte læse os ind i henrykkende eller forargende situationer. Fablen ka udover være underholdende også lære os lidt om god og dårlig moral, med mystiske trolderoller, alfer og gode prinser der indbyrdes kæmper i en mystisk verden fyldt med kærlighed og ondskab, der ligefrem kan få os til at associere og lære nyt om os selv; men uden sproget, ingen mystiske verdener Arne, og sproget betinges af din evne til eksistens, uanset hvor følsom en troende du end er – er der så også trolde og prinsesser i din fabel? ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (12/01/2015 20:41)
Top Svar Citer
#19006 - 13/01/2015 17:37 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Simon, når jeg spurgte dig, hvad du mener med udtrykket "et meningsindholds relevans" (Den Danske Ordbog), så mener du åbenbart, at mine meninger er uden betydning - selvom du åbenbart ikke tør skrive det ligeud.

Det er du jo i din fulde ret til at mene - for dit eget vedkommende - men også kun dertil! - for du har jo nu engang mærkværdigvis blinker ikke retten til at bestemme, hvilken betydning mine meninger har for andre.

Og at tro, at "den virkelige verden" (som ingen af os jo kender) skulle være rationelt forståelig - for er det ikke det, du tror, men ikke tør skrive? - det er jo netop kun en tro!

En tro, som jeg ikke deler, og som set med mine øjne svækkes særdeles kraftigt, dels af det bjerg af uvidenhed, vi lever i - og dels af det for mig at se usandsynlige, at vores dyreart skulle være begavet med evner til at se så dybt.

Alt det øvrige, du skriver, siger mig blot, at du åbenbart ikke kan udholde den mystik, der jo helt unægteligt er indeholdt i verdens væren - og som vi ikke kan forklare rationelt blinker

Og at du fortsætter med at forsøge at pådutte mig en tro, som du ikke evner at beskrive nærmere, det er i mine øjne latterligt blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19007 - 14/01/2015 01:30 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej i natten Arne..

I betragtning af du i årevis ikke har bestilt andet end snakke om dine oplevelser i en mystisk verden, da synes jeg nu nok du ku la folk få et lille tit i fortællingen, men det er måske en hemmelig historie? ;)

”Og at tro, at "den virkelige verden" (som ingen af os jo kender) skulle være rationelt forståelig.”

- Det er nok ikke smuttet henover hovedet på særlig mange mennesker, at du ikke mener at forstå særlig meget af verden omkring dig Arne – men det er nu beskrivelser der er rationelle og dermed forståelige, verden er ligeglad.
Og i modsætning til din mystiske hemmelige verden, befinder du dig i en virkelig verden, det er fra dén dit sanseapparat bombarderes med trykimpulser, der tilsyneladende så ka være en gordisk knude for dig at beskrive på en så fornuftig måde, at du kan indføre os i en forståelse af den. Og det er i grunden synd, nu du har brugt så mange år på at skabe den ;)

mvh
Simon
P.s.: Jeg glemte helt, at du måske ku finde inspiration hos Michael Ende, der ligesom du har skabt en uendelig historie, hans er dog frit tilgængelig ;))

Et andet p.s. må være, at du lige så godt ka holde op med at forsøge at forstå naturen og verden udfra gamle metafysiske påhit, for den slags er for længst forladt, idet metoden ikke duede til at skabe forståelse af verden – og det er trods alt den du snakker så meget om ;)
Men hvis du ligefrem har skabt en mystisk verden med metafysiske virkemidler, mon så ikke alligevel det ville være en god idé at præsentere os for historien – der jo sagtens kan være morsom og underholdende, uden at sige særlig meget om virkeligheden. Ud med sproget Arne, det er dét du skal bruge det til ;)
Ha en fornøjelig dag – ups! Husk nu at køb L’Hebdo på torsdag…


Redigeret af Simon (14/01/2015 01:54)
Top Svar Citer
#19010 - 15/01/2015 08:18 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Simon, du skriver bl.a.:
Citat:
- Det er nok ikke smuttet henover hovedet på særlig mange mennesker, at du ikke mener at forstå særlig meget af verden omkring dig Arne – men det er nu beskrivelser der er rationelle og dermed forståelige, verden er ligeglad.
Og i modsætning til din mystiske hemmelige verden, befinder du dig i en virkelig verden -
"Verden er ligeglad", hvor ved du dét fra?

Det uforståelige - som du åbenbart ignorerer - er spørgsmål som,
- hvordan det er gået til, at verden i det hele taget eksisterer,
- hvad mørkt stof og mørk energi (hedder det vist) egentlig er,
- hvordan det går til, at universets størrelse og ydre grænser ikke kan forstås tredimensionalt,
- hvad kvantefysisk sammenfiltring er,
- hvordan det kan forstås at partikler kvantefysisk set kan være både (samt hverken/eller) masse og energi - ikke samtidig, men afhængigt af iagttageren,
- hvad tid egentlig er
- osv. - osv.

Jo, du har da ret i, at jeg ikke mener at forstå særlig meget af, hvad du kalder "den virkelige verden".
Det gør du måske? blinker

Det er slet ikke nødvendigt at opfinde nisser og trolde, engle og guder, for der er allerede mere en rigelig mystik blinker
Citat:
We still do not know one thousandth of one percent of what nature has revealed to us.
Albert Einstein
M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19013 - 16/01/2015 14:06 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne,

ja man ku' jo sige sig selv, at en mand der som du, sidder på en debat og tilfører naturen og livet sine egne meninger, selvfølgelig ikke helt begriber jordklodens kommunikationsproblemer ;)


"du har da ret i, at jeg ikke mener at forstå særlig meget af, hvad du kalder den virkelige verden."

- Det er din og ikke verdens opgave, at tilføre historien du skaber et eget liv - men det er måske slet ikke din egen historie Arne? ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (16/01/2015 14:06)
Top Svar Citer
annonce
Side 75 af 130 < 1 2 ... 73 74 75 76 77 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
Nyheder fra Religion.dk