annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 158 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 68 af 130 < 1 2 ... 66 67 68 69 70 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#18899 - 26/11/2014 20:26 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Når den astrofysiske videnskab i dag siger, at universet bliver stadig større – endda med stigende hast – og at det udvider sig ud i – øh – ”ikke noget som helst – heller ikke et tomrum”, så får jeg det indtryk, at dét, videnskaben fortæller os, er endnu meget mere ”vildt”, end hvad samtlige religioner lokker med.

Og endnu ”vildere” bli’r det, syn’s jeg, når man tænker på, at universets kræfter iflg. astrofysikerne hele tiden skaber nyt rum – endda med stadig stigende hastighed – ud af absolut intet!

Dét har universet gjort i ca. 14 milliarder år, siger de, lige siden et ufatteligt lille punkt, som indeholdt al eksisterende masse og energi – og som vi ikke ved, hvor kom fra – af ukendt årsag forvandledes – det vi kalder ”Big Bang” – til dét, det er i dag – og til hvad det vil være i morgen.

Er der ”en første årsag” til alt dette?
Det ved vi ikke.
Religionerne siger næsten alle: Gud – en skabergud - men kan ikke underbygge.
Og astrofysikerne siger - øh - ikke noget blinker
Fantastisk at en sådan verden eksisterer yeah

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#18908 - 01/12/2014 11:43 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Drømme
Umiddelbart kan det forekomme lidt underligt, at vi bruger ca. en tredjedel af vores liv på at sove, men det ser ud til, at det er nødvendigt, for at hjernen kan komme af med sine affaldsstoffer
Imidlertid bruger vi lidt under en tredjedel af søvnen til kraftig hjerneaktivitet: vi drømmer.

Og hvorfor drømmer vi?
Det er der åbenbart ingen, der ved noget sikkert om.

Nu ser det endda ud til, at drømme ikke alene sker under dét, der kaldes REM-søvn.

Tænk at vi bruger omkring en tredjedel af vores liv på noget, som ikke synes at have noget forståeligt med dét, vi kalder "virkeligheden", at gøre, men som faktisk er en helt uundværlig del af vores tilværelse.

Nu er det ganske vist en 20-25 milliarder hjerneceller, det handler om, men det er jo immervæk en tilværelse, hvor vores fornuft er totalt fraværende, en tilstand vi er nødt til at underkaste os - og hvis betydning for os vi stort set ikke kender blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#18933 - 08/12/2014 17:24 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

En gave til dig, Arne:

"The fact that the universe is illuminated where you stand—that your thoughts and moods and sensations have a qualitative character—is a mystery, exceeded only by the mystery that there should be something rather than nothing in this universe."
- Sam Harris

http://www.samharris.org/blog/item/the-mystery-of-consciousness-ii/
Top Svar Citer
#18936 - 11/12/2014 20:15 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Tak for "gaven" - med link og citat blinker

Sam Harris er jo ikke just kendt for at være religiøs, men alligevel er han tydeligvis betaget af det eksisterendes - herunder også den menneskelige bevidstheds - mystik, som når han f.eks. skriver:
Citat:
Therefore, although science may ultimately show us how to truly maximize human well-being, it may still fail to dispel the fundamental mystery of our mental life.
og
Citat:
While we know many things about ourselves in anatomical, physiological, and evolutionary terms, we do not know why it is “like something” to be what we are.

Om man så kalder det mystik, gud eller guddommelig kraft - eller hvad man nu kan finde på af udtryk - det forekommer mig at være ret så underordnet blinker

Dog vil jeg indrømme ham, at de etablerede religioner (men nok ikke så meget de religiøse idéer) har ganske meget på samvittigheden, og jeg tænker på, om ikke også fanatisk ateisme kan gå hen at blive lige så skadelig blinker

(Beklager, at jeg har været længe om at svare dig - var forhindret - og håber, du kommer igen angående disse for mig at se uhyre spændende emner)

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#18941 - 14/12/2014 11:23 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland

Måske jeg skulle uddybe, hvad jeg mener med:
Citat:
Om man så kalder det mystik, gud eller guddommelig kraft - eller hvad man nu kan finde på af udtryk - det forekommer mig at være ret så underordnet blinker
Via naturvidenskaben har vi opnået en kolossal stor viden om verden - os selv medregnet (som en meget lille del af verden) - men overfor helt grundlæggende spørgsmål såsom, hvorfor verden eksisterer og om hvad naturen af menneskelig bevidsthed egentlig er, der står vi, så vidt jeg ved, totalt "på bar bund".

Her vælger nogle så at afvise sådanne emner, som irrelevante - uanset at menneskeheden i mange årtusinder har tillagt disse emner stor og afgørende betydning - tænk bare på shamanismen, som går mindst 40.000 tilbage i tiden, og som stadig "lever" i dag sammen med alverdens andre religioner, der jo også alle retter sig mod disse emner.

Jeg "ta'r hatten af" for en mand som Sam Harris, der jo ikke - iflg. Anonym's ovenstående citat og henvisning - ignorerer den ontologiske side af tilværelsen - mysteriet om verdens væren.

Min holdning er her, at alle mennesker skal have deres fulde og ukrænkelige frihed til at tro og tænke, som de vil, angående disse emner, hvor vi jo står helt uden viden.

Det indebærer jo så også, at alle former for missionsvirksomhed (især naturligvis den voldelige) bør modvirkes - mens til gengæld al idé-udveksling bør være fuldstændig fri.

M.v.h. Arne smiler

- og det er vel egentlig netop dét, der forsøges her på Trosfrihed.dk blinker
Top Svar Citer
annonce
Side 68 af 130 < 1 2 ... 66 67 68 69 70 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
USA nedlægger veto mod fuldt palæstine..
18/04/2024 23:42
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk