annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 61 af 130 < 1 2 ... 59 60 61 62 63 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#18822 - 10/11/2014 11:03 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: RoseMarie]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej RoseMarie.

Dine ord:
Citat:
Jeg tror, det er sandt at være til i verden ... for nogen!
får mig til at tænke på C.G. Jungs arketype: Den store moder.

Desværre er halvdelen af vores dyreart jo mindre kvalificeret her - om end vi af hankøn vel ikke er helt uden sådanne ikke altid bevidste evner blinker

Jeg er bestemt enig med dig i, at det er væsentligt element i menneskets psyke - og i vore idéer om "sandheden, verden og væren" smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#18823 - 10/11/2014 11:29 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Simon.

Du skriver til mig:
Citat:
Ja det er da godt dine mystiske oplevelser af vores fælles verden ikke skal anvendes som artige beskrivelser af verden rundt om i skoler m.m. ;)
Mit svar:
Nu er der jo ikke megen "beskrivelse af verden" i mine ord - i hvert fald ikke mere end, hvad alle og enhver også kunne præsentere - og ofte kunne gøre meget bedre blinker

Det eneste, jeg derudover peger på, er jo alternativet til "Væren" - altså: "Ikke-væren".

Det forekommer mig at være nogenlunde det mest enkle og elementære af alt, og det er vel ikke mere "mystisk" end, når Einstein-citatet siger, at vi ikke kan klare os med logik alene (for nu at sige det helt kort) blinker

At afvise noget så elementært som "ikke-væren", alene fordi det ligger udenfor vores fatteevne, det er for mig snæversyn blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#18824 - 10/11/2014 11:50 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

Vi ka’ ikke debattere dine sanseoplevelser af verden, for de ka’ helt afhængig af kemien under hårpynten være aldeles snurrige, og du forklarer jo aldrig hvad det ér du oplever, og hvordan du oplever, hvad det nu er du så oplever; hvorimod vi sagtens ku’ teste dine sansers kvalitet.
Så tidligt som for 7-8 år siden, sagde jeg netop, at du ikke ka’ argumentere for meninger du fremmer om verden med dine sanser/følelser, og spurgte jo af samme grund – da det altid lød som var det dine sanseoplevelser du talte om – hvad det i grunden var du satte til debat. Aldrig kom der svar på spørgsmålet, men du er måske så småt ved at nærme dig et svar nu? ;)

I forbindelse med vores måde at opleve verden på, eller måden vi kan opleve og reflektere over det oplevede på, er Vagn Lundbye ret dygtig til at beskrive menneskets sanseforhold til sin omverden, hvilket gir sig udslag i en vældig stærk og pragtfuld læseoplevelse i Tilbage til Anholt-trilogien. Har du mon læst den? – uanset, her et lille eksempel, en ”stemningsrapport” til mulig inspiration og øjensynligt overfald på VL’s sindbilleder af verden:

”Jonas lagde hovedet tilbage og så op mod stjernerne. Det var en mobile, han stod i. Han havde rørt ved den, og langsomt drejede den sig omkring ham og tog billede af noget, som han blev draget af, men ikke forstod. Bortset fra at han følte, at det gentog noget inde i ham.” (…) ”Der var en brugsforening, en kro, en kirke og en skole. Der levede mennesker i husene. Alligevel var alting uvirkeligt. Som en drøm. Noget, han bildte sig ind, men alligevel skæbnesvangert. At være revet ud af en sammenhæng og ført ind i noget, som ville sig selv. Ødet og sandet, denne uvirkelighed inde og ude, som han var skyllet ind på. Et stort blåsort uhyre, som langt væk lignede en fugl, men tæt på forvandlede sig til fråde og død. For derefter at glide ned i dybet, synke i sit uendelige mørke med døde og levende, ligge uberegnelig i sin egen blinde ildevarslen fra en længst svunden tid. En tid som det engang havde hersket ene over, men som nu – næsten glemt – kun rådede her. Denne afventen mellem uhyrets egen halvdød og livet, eller resterne af det udenfor. Indtil dette uafvendelige og glubende øjeblik, hvor forsvindingen blev til en lang gurglen, og uhyret rejste sig af sin fortid og atter afslørede sit væsen og sin halvhed.
Men der var et sted i alt dette, som var hans. Et sted i uhyret og fuglen strømmede hans blod. Eller ekkoet af det. Stærkere end enhver gru og rugen. Lyde, som også fandtes i hans krop, i hans hjerteslag, og som til sidst, trods alle forhindringer, ville finde sammen. For at han kunne blive fri, eller befri det, som drev afsted med ham. Vende tilbage”.

mvh
Simon
P.s.: Der er jo masser af gods at hente i fortællinger og oplevelser, bare vi ved hvad vi taler om, så vi fx ikke fnidrer alle mulige forventninger sammen, fx dem vi stiller til videnskaber med dem vi stiller til poesien.
Top Svar Citer
#18825 - 10/11/2014 13:07 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Simon.

Din totale tavshed angående Væren og Ikke-væren må vel betyde, at du afviser at forholde dig dertil, dog uden direkte at sige det?

Afviser du så også de grene af filosofien, der kaldes ontologi og erkendelsesteori (Epistemologi)?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#18827 - 10/11/2014 21:44 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

Det er ikke filosofi, du taler om, men dine følelser for trosanskuelser, oftest overnaturlig tro! (Dette kan man forvisse sig om, ved at se dine indlæg igennem).

Tilbage til spørgsmålet: hvad er det, du sætter til debat Arne, det ka' vel ikke være dine oplevelser, dit sanseapparat? ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 61 af 130 < 1 2 ... 59 60 61 62 63 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk