annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 38 af 130 < 1 2 ... 36 37 38 39 40 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#18642 - 13/10/2014 02:34 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”så oplever jeg - nu 81 år gammel - tillige den smukkeste, den reneste og den mest erotiske kærlighed til min - også elskende – Afrodite.”

- Nu ved jeg ikke hvad du mener med ”ren sex”, var det idéen om sex som en i grunden griset affære, men hvor grisebasseriet med jesusvennen hængende på væggen over sengen, straks forvandles til en ophøjet guddommelig oplevelse, forstået korrekt? ;)
Det er da bare glædeligt du har kærlighed og sex i dit liv Arne, men jeg ser ikke hvordan dit åbenbart vanskelige svar bortviser pointen i mit svar til Mich?
Pointen var måden hvorpå du altid tilskriver kærligheden guddommelig status og værdi, og fordi du jo som grundlæggende livssyn tilskriver naturen i og omkring dig et guddommeligt ophav, og af dén grund har det svært med videnskaber der ingen grund har til at implicere din guddommelige ven dér i forklaringsmodeller.
Fantasien om den guddommelige natur løftes jo ikke opover overnaturlig tro på guder, blot fordi man iklæder fænomenet et par buddhistiske bukser, vel Arne? ;)

Tror du virkelig en appelsin er drattet ned i turbanen, blot fordi du tilslører svar du gir, hvis de da overhovedet kan betragtes som svar på spørgsmål?

mvh
Simon
Top Svar Citer
#18643 - 13/10/2014 03:53 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Jeg tror jeg vil redigere lidt:

Det er fint du har en dejlig oplevelse af sex, nærhed og kærlighed som noget smukt, Arne. Jeg mener ikke selv sex og kærlighed er noget usmukt. Tillige synes jeg det er fint du ser en forbindelse mellem dit liv, og en større mening med livet selv, beskrevet som digtning i bibler og af mennesker, der synes at en sådan fortælling hjælper dem til en forståelse af noget meningsfyldt med tilværelse såvel som med dem selv.
Det væsentlige (for dig) i den forbindelse er vel, at dit livssyn som skabelon betragtet forvandler oplevelser til både noget smukt og noget bærligt, at altså derved også det ubærlige bliver lettere at håndtere med troen, og så fremdeles. Jeg har ingen problemer med den slags Arne, men jeg får problemer, når du vil forklare naturen i og omkring os med dine oplevelser af den, at du blander det objektive og subjektive sammen i en skål og kalder det sandhed.
Mon svaret blev lettere spiseligt med dén gaffel? - held og lykke med den gode kærlighed dér, lyder fint ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (13/10/2014 03:53)
Top Svar Citer
#18645 - 13/10/2014 15:06 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Simon.

Jeg må indrømme, at du overrasker mig, og at jeg glæder mig over, at du faktisk går ind i emnet - især i din redigering.

Og naturligvis fryder det mig, når du skriver:
Citat:
Tillige synes jeg det er fint du ser en forbindelse mellem dit liv, og en større mening med livet selv, beskrevet som digtning i bibler og af mennesker, der synes at en sådan fortælling hjælper dem til en forståelse af noget meningsfyldt med tilværelse såvel som med dem selv.

Når du så også skriver:
Citat:
- jeg får problemer, når du vil forklare naturen i og omkring os med dine oplevelser af den, at du blander det objektive og subjektive sammen i en skål og kalder det sandhed.
så må jeg beklage, at jeg åbenbart har udtrykt mig for uklart.

Jeg har ingen ambitioner i retning af at "forklare naturen i og omkring os".
Faktisk tror jeg slet ikke, at vi mennesker nogensinde vil kunne magte en sådan forklaring blinker

Jeg har stor respekt for "det objektive", men for mig er det alt rigeligt - ikke at forklare - men at opleve - verdens - min elskedes - og min egen - væren smiler

Dén måde at leve på skal vel også ha' lov at eksistere? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#18646 - 13/10/2014 22:19 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne

”Jeg må indrømme, at du overrasker mig.”

- Det er det ingen grund til. Har altid forsvaret religiøse menneskers ret til at udleve deres tro og livssyn, det indebærer skam ikke enighed i trosindholdet ;)

”og at jeg glæder mig over, at du faktisk går ind i emnet.”

- Går altid til emnet. Du derimod, er ham vi ser fravige argumenter for meninger du trods alt fremmer, selv om du forsøger at gemme sig bag andres rygge, hvilket i sig selv er oplæg til kritik.

”Faktisk tror jeg slet ikke, at vi mennesker nogensinde vil kunne magte en sådan forklaring.”

- At skabe viden, er en vedvarende proces Arne. Vi har ingen som grund til at tro/mene den pludselig skulle ophøre – netop en tro om et sådant ophør må du forklare med fornuftigt argumentation. Tro har ingen vægt, det er solid argumentation der er værd at forholde sig til, også på debatter som denne, og det ved du godt.

”Jeg har stor respekt for "det objektive", men for mig er det alt rigeligt - ikke at forklare - men at opleve - verdens - min elskedes - og min egen – væren.”

- Der er intet mystisk ved din eksistens, eller din evne til at sanse og nære behov for kærlighed og sex. Mystikken findes kun i overnaturlig tro, ikke i naturen eller videnskaber. Det vi ikke ved er ikke spor mystisk, og der er ingen grund til at mystificere naturen. Den er spændende, dramatisk og smuk nok i sig selv.
Derudover er dit sanseapparatet på ingen måde særlig tillidsvækkende, du bliver selvfølgelig snydt af sansebedrag som andre mennesker, og må selvfølgelig tænke efter (metode). Derfor tænker og indretter du netop dit liv ganske rationelt, nøjagtig som du ville agere, hvis pludselig vi placerede dig midt i et af verdens store naturreservater i 12 mdr. Du ville komme hjem igen som superrationalist ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (13/10/2014 22:20)
Top Svar Citer
#18649 - 14/10/2014 10:55 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Simon.

Når jeg ikke har tillid til, at vi mennesker vil kunne "forklare naturen i og omkring os" (som du udtrykker det), så er det set ud fra et darwinistisk synspunkt, der fører mig til, at vi ganske vist er en fremragende dyreart, der v.hj.a. vore sanser, vores logik og vore værktøjer (kan man vel summere det til) har opnået stor magt over vore omgivelser, og tillige har givet os så gode overlevelsesevner, at vi faktisk overbefolker kloden.

Men derfra og så til at vi skulle være i stand til - engang ude i fremtiden - at fatte selve sandheden (hvis der er en) om altet - såsom:
- hvor kom Big Bang og naturlovene fra?
- hvad er universets fremtid?
- hvad er menneskers tanker, følelser, fornemmelser og intuitioner?
- hvad er drømme?
det er jo et uhyre stort spring, og det er jo ikke - darwinistisk set - en evne, som har betydning for vores overlevelse.

Så når du skriver:
Citat:
- At skabe viden, er en vedvarende proces Arne. Vi har ingen som grund til at tro/mene den pludselig skulle ophøre – netop en tro om et sådant ophør må du forklare med fornuftigt argumentation. Tro har ingen vægt, det er solid argumentation der er værd at forholde sig til, også på debatter som denne, og det ved du godt.
så er jeg enig i, at vi da bestemt stadig vil opklare mere og mere, men jeg ser ingen begrundelse for en tro på, at vi engang ude i fremtiden vil nå frem til at opklare spørgsmål som de ovenstående.

Mit gæt (kald du det bare "min religiøse tro") på, at der her kan være grænser, som naturvidenskaben ikke kan overskride, mener jeg hermed at have begrundet.

Og så må spørgsmålet da være: Hvad er begrundelsen for dit gæt (jeg fristes næsten til at kalde det "din religiøse tro" blinker ) på at vor dyrearts samlede viden engang ude i fremtiden vil kunne overskride alle grænser?

Jeg er enig med dig i, at rationel handling er vor dyrearts måde at overleve på, når det er dét, der er i spil, men her og nu, i dette land har vi jo "råd til" at se på større ting, såsom sandheder om tilværelsen.

Du hævder så her, at "Der er intet mystisk ved din eksistens -" - og mit spørgsmål her er jo så: Hvor ved du dét fra? - eller er det blot noget, du tror? blinker

M.v.h. Arne smiler

P.S.: Spørgsmål om objektiv og subjektiv sandhed bør vel også overvejes, men jeg lader det foreløbig ligge.
A.
Top Svar Citer
annonce
Side 38 af 130 < 1 2 ... 36 37 38 39 40 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk