annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Symbol
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 25 af 130 < 1 2 ... 23 24 25 26 27 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#18495 - 20/09/2014 16:58 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Drop det Arne. Dine "gennemtygninger" resulterer jo altid i, at du misforstår teksten. ler

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#18497 - 21/09/2014 16:18 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Michael]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Når jeg læser dine to seneste indlæg, får jeg det indtryk, at du ikke bryder dig om "autoriteter" såsom de mennesker, der står bag diverse leksika.

Når jeg bruger leksika, er det i den hensigt at uddybe et emne - opnå større indsigt via udtalelserne fra de almindeligt anerkendte og kendte mennesker, der står bag de leksikale orienteringer.

De er naturligvis ikke fejlfri, men under alle omstændigheder har jeg større tillid til dem end til totalt ukendte anonyme, der søger at opkaste sig til "autoriteter", uanset at men intet ved om dem.

Og når du skriver:
Citat:
Det kunne være interessant at få at vide hvor Wikipedia og Store Danske befinder sig på ranglisten med hensyn til autoritet f.eks i forhold til Biblen og Koranen, der som bekendt er Guds Ord.
Så kan du jo let få dit spørgsmål besvaret ved at gå ind på de to leksika, som jo er tilgængelige på internettet blinker

Jeg lægger mærke til, at du helt undgår selv at komme ind på det aktuelle emne: Bevidsthed blinker

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (21/09/2014 16:19)
Top Svar Citer
#18511 - 24/09/2014 17:09 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Bevidsthed – psyke - sjæl
Når vi ser på begreberne, bevidsthed, psyke og sjæl, så synes de fleste af os vel, at det er noget, vi godt ved, hvad er.
Men når man begynder at se lidt nærmere på det – fordybe sig i det – f. eks. vha. Gyldendals: Den Store Danske - så bliver forståelsen straks mindre afklaret – mindre overskuelig – i hvert fald for mig.

Bevidstheden er så mangfoldig – har så mange ”ansigter” – at den næsten ikke er til at rumme.

Og jeg husker stadig Søren Briers ord:
Citat:
Det er ganske dejligt, alt det vi har fundet ud af i hjerneforskningen, men videnskaben ved stadig intet om, hvad bevidsthed er og hvorledes et materielt system som hjernen skulle kunne producere den i form af oplevelser, intentioner og vilje.

Mister man bevidstheden (er bevidstløs), opfatter man jo intet af omverdenen eller af en selv, men man kan nok også være fuldt sansende, men uden bevidsthed – vel som det nyfødte barn?

Og så er der jo udover bevidstheden tillige det ubevidste (eller "det underbevidste"), som i høj grad styrer os - uden at vi ved det - og enten vi vil det eller ej blinker

Det er jo nok også her vi finder den ubevidste projektion af egne dårlige egenskaber over på andre personer – hvorefter disse personer angribes.

Det er naturligvis ikke noget, vi ser her på Trosfrihed.dk – eller er det? blinker

Og er man selv den, der projicerer, har man nok ikke mulighed for at erkende det blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#18512 - 24/09/2014 22:07 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Så har Arne igen beriget os med et langt indlæg om, hvad han ikke ved, og vanen tro henviser han til en selvvalgt autoritet, som åbenbart heller ikke ved det. griner Så er spørgsmålet bare: Hvad kan vi bruge Arnes uvidenhed til, som han åbenbart gerne vil projicere over på os andre?

Jeg kan ikke bruge den til noget, og det kan videnskaben heller ikke, for den er ikke så uvidende, som Arne og Søren Brier gerne vil gøre den til, for forskningen i AI (artificial intelligence) er faktisk kommet meget langt med at fastslå, hvad bevidsthed er, som jeg selv har forklaret Søren Brier i min offentliggjorte diskussion med ham på videnskab.dk.

Nu er Søren Brier jo lovlig undskyldt, for der udgives dagligt flere videnskabelige artikler verden over, end et menneske kan nå at læse og undersøge kildematerialet til på et år, så der er stadig masser af forskere, der ikke har sat sig ind i udviklingen på dette område.

De forskere, der arbejder med AI, teoretisk så vel som praktisk, har forlængst opstillet brugbare forklaringsmodeller på bevidsthed, men hvis man som udgangspunkt søger svar på meningsløse spørgsmål, kommer man ikke ret langt. Den diskussion har vi jo allerede været igennem her på trosfrihed.dk.

Forklaringen på bevidsthed kræver en grundig indsigt i informationsteorien, som det ikke er muligt at bringe her, men kort kan det siges, at den er et resultat af feedback kredsløb i neurale netværk af en så stor kompleksitet, som det endnu ikke har været muligt at kopiere i praksis, men hos AI forskerne mener man, at det ikke vil vare længe før det er en realitet med udviklingen af kvantecomputere.

Til gengæld mener den uvidende Arne så, at han ved tilstrækkeligt om underbevidstheden og om projektion (som han dog ikke har sat sig ind i), til at han kan afgøre, hvad der er gode og dårlige projektioner. Vi kan jo så gætte på, at hans "viden" kommer fra det samme malede træstykke i et græsk kapel, som Arnes øvrige "viden" om universet kommer fra.

Arne må derfor have mig undskyldt for, at jeg heller ikke kan bruge den "viden" til noget fornuftigt. ler Kan nogen andre overhovedet det?

Mvh

Ole Bjørn :o)




Top Svar Citer
#18513 - 25/09/2014 07:27 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”Mister man bevidstheden (er bevidstløs), opfatter man jo intet af omverdenen eller af en selv, men man kan nok også være fuldt sansende, men uden bevidsthed – vel som det nyfødte barn? Og så er der jo udover bevidstheden tillige det ubevidste (eller "det underbevidste"), som i høj grad styrer os - uden at vi ved det - og enten vi vil det eller ej.”

- M.a.o. forestiller du dig altså underbevidstheden som en velfungerende arbejdsplads hos bevidstløse mennesker, og sidder atter og lufter idéen om din intuition som den ”sjælelige lysleder” til din universelle himmelnisse, som lederen af kollektivet derude i det meningsfyldte univers. Var det ikke nogenlunde sådan, du havde forestillet dig et tillæg indskrevet i den store danske, hva’ Arne? ;))

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 25 af 130 < 1 2 ... 23 24 25 26 27 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk