annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 158 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 330 af 603 < 1 2 ... 328 329 330 331 332 ... 602 603 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#23729 - 03/10/2017 07:14 Re: Poetisk fryd.. [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Hej Arne

Godt at få besøg i mellemrummet og poesiens verden :))

"...Lad mig atter blive lille
og omsider rumme alt!


er også for mig to sætninger, der går rent ind i hjertet og får mig til at smile mildt. For det er jo netop det, der er et af de væsentligste budskaber i kristendommen og evangelierne. Det og så det dobbelte kærlighedsbudskab. For mig er det at kunne blive lille og som et barn det samme som at kunne sanse og ta' imod livet og kærligheden, også når man ikke kan forstå og forklare det.

Det dobbelte kærlighedsbud ser jeg som det at kunne se og derfor også at kunne give.Der hvor både den umiddelbare tilskyndelse (som det stadigt iboende barn) og ansvarligheden (som den voksne) går hånd i hånd. Når man som voksen kan se, kan man også se mennesket og det menneskelige jordiske liv som sammensat af både godt og ondt. Det er bl.a. derfor vi må kunne se os selv som syndere, fordi vi netop som mennesker i tanke og handling indeholder både godt og ondt.

Jeg forstår mig ikke så meget på filosofi, og jeg må indrømme, at jeg heller ikke forstår så meget af artiklen om Kant. Måske skal jeg ha' min morgenkaffe først og søge en mere enkel beskrivelse af hans filosofi? :))

Poesien behøver man ikke kunne forstå, ligesom man heller ikke behøver at forstå musik. Poesiens ord og rytme er en sansning, noget der rammer og rører ... hjertet først og fremmest, og den kræver ingen forståelse eller fortolkning men sansning og genklang først.

Jeg ved ikke, om det her er sådan en reflektion, du lagde op til? Men nu har du i hvert fald fået mine morgentanker om emnet, så nu er det tid til at finde morgenkaffekoppen frem og sanse kaffen ... helt uden at forstå den. :)))

Mange hilsner
RoseMarie


Redigeret af RoseMarie (03/10/2017 07:28)
Top Svar Citer
#23730 - 03/10/2017 15:37 Re: Poetisk fryd.. [Re: RoseMarie]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej RM..


”Jeg ved, at hun også skrev om sin far, men nok mere ud fra en dyb smerte i derpessionens afmægtighed. Ikke for at hylde sig selv og tjene penge på det. Her et digt fra hendes digtsamling Ariel.”

- Ja, jeg holder også af Ariel, de indtrængende og meget alvorlige stemninger der afspejler nogenlunde samme forståelse for skriften i sig, som Marguerite Duras o.a. herlige fortællere, og som vi der læser jo selv synes det er vidunderligt at læse os ind i, hvad der nok må ha’ lidt at gøre med det at få lidt forståelse for sig selv – apropos den nødvendige dialog Arne omtaler.
Hun havde som andre på den tid god grund til at være bekymret, for udover kærligheden, der jo kan forvandle sig til en usympatisk symbiotisk smerteudveksling, så er svære depressioner jo ikke noget at spøge med, og slet ikke en situation der gør tilværelsen med familieeudsigter lettere at håndtere. På det tidspunkt var der jo også en tendens i antipsykiatrien til at overføre skyldspørgsmål for sådanne sindstilstande på forældre og samfundsforhold – det er næppe svært at forestille sig indtrykket en sådan lægefaglig handlingsplan må ha’ haft på familieforholdet. Og er man, som hun var, så yderst samvittighedsfuld og pligtopfyldende et menneske, da stiller man jo store krav til sig selv, og må samtidig balancere med en angst for sit tungsind – ikke just uforståeligt at Ted Hughes kan ha’ set så på hendes ”bestemmelse” som poet med frygt, en smertelig afstand iblandet kærlighed og det at være far. Man holder jo ikke sådan op med at elske hinanden, det kan bare være svært. Så penge har jo selvfølgelig været gode at ha’, ja nødvendige, som hun selv sagde, så der var nok en vældig alvor i dette med at ville leve for at skrive – måske en udvej der i dag er mere almindelig end man kan forestille sig, bestemt også af psykiske årsager. Og er det ikke fantastisk, så dygtige mange unge mennesker i dag er?

Jeg elsker faktisk at læse krimier, der for det meste begrænser sig til kendte gamle forfattere som Colin Dexter, Georges Simenon, P. D. James, Ngaio Marsh og den slags, hvad der forøvrigt skal reklameres lidt for: Robert van Gulik’s Guldmordene, er da helt vidunderlig læsning ryg mod ryg, eller med puden oppe under hagen – og undrer mig stadig over, hvorfor endnu ingen har opfundet den sublime sengelæsningsstilling, da jo i den grad ka’ være livsnødvendig, hvis man gerne vil undgå at få en mursten i knolden? ;)

Solrige hilsner
Nissen – der nok altid vil være lidt fortabt i Sylvia Plaths poesi.



Redigeret af Simon (03/10/2017 15:48)
Top Svar Citer
#23731 - 03/10/2017 15:57 Re: Poetisk fryd.. [Re: RoseMarie]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej RoseMarie.
Citat:
Poesien behøver man ikke kunne forstå, ligesom man heller ikke behøver at forstå musik.
Helt enig - det var også derfor, jeg brugte ordet "resonans" smiler

Ordene, du nu selv citerer/fremhæver:
Citat:
"...Lad mig atter blive lille
og omsider rumme alt!"
giver åbenbart "resonans" i os begge blinker

Jeg kan også til nød følge dig, når du skriver:
Citat:
Det er bl.a. derfor vi må kunne se os selv som syndere, fordi vi netop som mennesker i tanke og handling indeholder både godt og ondt.
Men især den katolske kristendoms "guldgrube": arvesynden, den køber jeg ikke!
Som iøvrigt muslimerne heller ikke gør.

Det er ikke min hensigt at starte en debat her.
Ville blot fortælle, at du citerede et digt, hvor der var ord, som virkelig sagde mig noget blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23732 - 04/10/2017 08:54 Re: Poetisk fryd.. [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Hej Arne

Siger det her digt dig dig noget? Det er skrevet af Tom Kristensen i 1954 og er fra digtsamlingen Den sidste lygte ...


Et mannakorn

Begik du Livet,
bedrev du Livet,
som det er givet,
du bør og gør,
saa er det givet,
at alt i Livet, -
det blev dig givet,
fordi du tør.

For alt i Livet,
som blev dig givet,
er Lys og Mørke
i Sammenspil,
og har du vovet,
og har du lovet,
og har du svigtet,
saa var du til.

Begik du Livet,
bedrev du Livet,
som det er givet,
du maa og skal,
saa husk, at Livet
er blevet givet
til dig i Kraft af
et Syndefald.


Mange hilsner
RoseMarie
Top Svar Citer
#23733 - 04/10/2017 09:18 Re: Poetisk fryd.. [Re: Simon]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Hej Simon

Jo, du har helt ret i, at penge er livsnødvendige at ha', hvis man skal leve og tilmed forsørge sine børn. Så selvfølgelig har hun skrevet og har tjent sin løn ved det at skrive. Men om hun havde haft en formue liggende i sengehalmen, så tror jeg, hun ville ha' skrevet på samme måde, netop fordi det har været en inderlig og stor drift og drivkraft.

"Robert van Gulik’s Guldmordene, er da helt vidunderlig læsning ryg mod ryg, eller med puden oppe under hagen – og undrer mig stadig over, hvorfor endnu ingen har opfundet den sublime sengelæsningsstilling, da jo i den grad ka’ være livsnødvendig, hvis man gerne vil undgå at få en mursten i knolden?"

Åh jo, det er på en måde også livsvigtigt med en sengelæsningsstilling af rent sikkerhedsmæssige årsager ... :)))

Jeg må se at finde nogle af de krimiforfattere, du skriver om. De få krimier, jeg har læst for mange år tilbage, er Ian Flemings om James Bond og så en smule Hitchcock. Jeg har set krimier på TV, og det gør jeg af og til stadig, især når jeg ikke selv kan tænke så meget og må ha' noget serveret :)) Panduro har i sin tid gjort noget godt for krimigenren,og så var der jo også alle hørespillene i radioen.

Ha' en god dag
RoseMarie
Top Svar Citer
annonce
Side 330 af 603 < 1 2 ... 328 329 330 331 332 ... 602 603 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
USA nedlægger veto mod fuldt palæstine..
18/04/2024 23:42
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk