annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 14 af 15 < 1 2 ... 12 13 14 15 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#18104 - 24/07/2014 15:24 Re: Arnes tro [Re: Anonym]
Zenia
Uregistreret

Mon jeg kan bruge varmen som undskyldning for ikke at have færdiggjort mit indlæg her. smiler

Sidste sætning:


NB: Kvikke, glade unge mennesker - åbne og villige til på deres egen krop at drage erfaringer på et nyt område - og så kan jeg jo selvfølgelig ikke nå til at kende deres konklusion i den sidste ende. ... Kun tænker jeg, at det da aftvinger respekt, når mennesket - i stedet for blankt at afvise noget, som indtil nu ikke er bevist - da giver det ukendte en chance - for nogle måske med udsigt til gevinst i form af forøget livskvalitet. ...

v.h. igen fra Zenia

Top Svar Citer
#18106 - 24/07/2014 17:07 Re: Arnes tro [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Zenia..

”Funderer lidt over det, du her bl.a. giver udtryk for, når du siger, at du kan forudse din udvikling gå i en sådan retning, at du bliver "mere sentimental" med årene”.

- Nej, det er heller ikke det jeg skriver. Det sentimentale har ingen stor interesse, medmindre der er tale om tabte værdisyn der rent faktisk er beskrivende for en realitet med betydning for tilværelsen, men dette er sjældent tilfældet. I reglen er der tale om mennesker der favoriserer et forladt vadested, hvor spor af liv stimulerer deres fantasi, og det er så den vi får at se.
Jeg taler om at indkredse sig til enkle få interesseområder udfra nøgterne valg og erfaringer, som udmærket kan være historien selv, men fordi det brede, det horisontale, er for uoverskueligt og at vi ikke kan leve og erfare en ukendt fremtid med andet end udgangspunkt i det skete. Vi sænker hastigheden for at få mest med os, netop for ikke at få det imod os, hvilket skyldes vore erfaringer – information vi behandler og udreder livet med.

”men at du så angiver årsagen til at være "tidens hug i dine hjerneceller" funderer jeg endnu mere over. Er det mon sådan, at du egentlig tænker, at TRO er omvendt proportionalt med VIDEN?.”

- På et givent tidspunkt koncentrerer vi os jo bare om det for os overskuelige, sætter os ikke større mål end vi kan nå og indfri. Det er bare den naturlige udvikling, jeg taler om Zenia, men også her er der jo tale om en balance. Vi må jo være nærværende i livet, ikke sandt, må forholde os til realiteterne osv. Men på et tidspunkt stopper jo også det, alt har en slutning, også små hjernecellers aktivitet, hvor megen information de så end har opsamlet undervejs ;)
Tro er i sig selv kun relevant, hvis det vi tror, består af kvalificerede antagelser begrundet i noget sandsynligt – du vælger, helt ned i de nære livsforhold, udfra kun sandsynlige iagttagelser, fx er sandheden (om X) aldrig usandsynlig. Tro kan m.a.o. ikke i sig selv være dig et formål, og du kan derfor intet slutte om livets forhold med bare tro – det var egentlig kernen i snakken med Anne, som du måske husker, for år tilbage i snakken om tro vs. viden. Viden i sig selv er sandsynliggjort, og derfor ikke tro(-sanskuelser).

”blot må det være min overbevisning, at mange af de nye årgange netop formår at rumme det hele - både det videnskabeligt beviste - og det, som endnu hører hjemme i troens regi.”

- Nej, der er tale om at huske facitlisten, ikke om kendskab til regnestykket – så selvfølgelig ka’ heller ikke de nye årgange ”rumme det hele”. Hvad viden angår, har vi endda store problemer foran os, da vi ligefrem slækker på forventninger til kundskaber, som også kan være konsekvens af bevidst fravalg af information i udd.sektoren. Vi ka’ fx snart fodre svin med BA’ere og MA’ere Zenia, det samme gælder ph.d’ere, og det har akkurat noget at gøre med hastigheden, ikke med kvaliteten af udd.

”Har netop været på kursus i de ting, som nu interesserer mig - var alderspræsident som så ofte før - og havde rigtig meget ud af at se de unges uforbeholdne interesse i Universet og den hjælp, vi kan få derfra - om vi bare ville i det mindste være åbne for at tage imod den.”

- Bestemt, man må naturligvis være åben i undervisningen, og i øvrigt nyde den. Jeg tænkte jo nok du ikke var teenager, men der er ikke noget så givende som netop unge og lidt ældre, der hjælper hinanden i undervisningssituationer, for alle drager jo fordel deraf. Det ses ofte på HF, og burde måske også ses i Gym. ;)

”Måske du også synes, dette her er "pladder".

- Nejda, og Ole tog det også bare mere alvorligt ind end han burde ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (24/07/2014 17:15)
Top Svar Citer
#18107 - 24/07/2014 18:15 Re: Arnes tro [Re: Simon]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Det eneste, jeg tager "alvorligt" her, Simon, er konklusionerne på mine undersøgelser.

Pas nu på, at du ikke begynder at se spøgelser. Det er der tilstrækkeligt mange, der gør her. ler

Mvh

Ole Bjørn :o)

P.S. Gåseøjnene skyldes, at jeg anser alvor for at være en metafor for manglende forståelse.


Top Svar Citer
#18111 - 25/07/2014 07:05 Re: Arnes tro [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”hvem mon det er, der - helt forgæves - søger at sine personlige krav ind i hovedet på mig?.”

- Endnu et meningsløst spørgsmål, Arne, som du jo – i modsætning til det at besvare det simple spørgsmål: hvad er det i grunden du mener med det du skriver, hvad er det du sætter til debat? – bare har gentaget fra første klik på debatsiden. Spørgsmålet viser med al tydelighed dels en forklaringsflugt og dels hvad du rent faktisk bruger debatten til, ved akkurat at afvise forklaring og argumentation for meninger og spørgsmål, du bare smider op i luften – og du som regel kalder ”store spørgsmål”, men hvor størrelsen mere end deres relevans må måles i Bar bag pandebrasken ;)

Sig mig, sad du også sådan i grundskolen og videre i forløbet, Arne, når nogen spurgte hvad dine meninger sigtede til, ja hvilken situation og relevans dine spørgsmål egentlig rettede sig imod?
Hvad ville du fx sige til at læse aviser, tidsskrifter m.m. med den informationsbehandling du selv anvender her på debatten? ;)

Næh du, i realiteten kører du jo bare rundt i endeløs monotoni hvis indholdsværdi bedst illustreres ved et kig i biblen og den slags, hvor netop spørgsmål til grundløse påstande jo betragtes som dybsindige spørgsmål. Og som sagt mange gange, resignerer du bare pr. automatik fra forklaringskrav til dine værdisyns faktualitet og relevans med livet, hvorfor dine indlæg i sagens natur må betragtes som kun trosbekendelser på snor, ergo slet og ret en missioneren – hvorfor du naturligvis selv indbyder til dril, da oppegående mennesker jo får svært ved at ta’ den slags alvorligt på en debat. "Følte" du spørgsmålet blev besvaret? ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (25/07/2014 07:16)
Top Svar Citer
#18112 - 25/07/2014 07:20 Re: Arnes tro [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Pas nu på, at du ikke begynder at se spøgelser".

- Lad os da bare få lidt spøg & skæmt Ole, gerne i paulus/jesusklassen...belphegor! ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 14 af 15 < 1 2 ... 12 13 14 15 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk